ADSL netwerk

Ik ga binnekort een Airportje kopen om draadloos te surfen! Ik vraag me nu enkel af wat de juiste of de beste configuratie hiervoor is! IK heb hier een voorbeeldje staan http://cmdstud.khlim.be/~smartens/configadsl.jpg

Ik heb nu een ADSL USB modem aangesloten op mijn pc en dan vanuit een ethernetkaartje share ik het internet met netwerkkabel naar mijn Powerbook.
Is het bv ook mogelijk om vanuit dat ethernetkaartje daar mijn aiport aan te hangen en zo internet te sharen!

Wat is de beste oplossing om van dat 54 MB extreme Aipprt gebruik te maken?

Hopend op vele reactie

Ik heb mijn ADSL modem regstreeks aangesloten op de Airport. Klaar?

ja maar mijn pc moet ook op het internet kunnen he (niet draadloos)

Volgens mij kun je een usb-modem niet aansluiten op een airport extreme basisstation, omdat die alleen een wanpoort heeft voor aansluiting van een modem. de usb-poort kun je gebruiken voor het aansluiten van een printer. De afbeelding in de link kan inderdaad heel goed. Maar je ziet dat daar een ethernet modem wordt afgebeeld.

Met een USB heb je altijd van die problemen...

Misschien is het verstandig om op http://www.routershop.nl/ een ASDL modem te kopen bv. de Draytek Vigor2200E, kost je E100,- maar dan ben je van het (toekomstige) gezeik af :wink:

het netwerkje dat je voor ogen hebt zou als volgt kunnen: 1.een ethernetmodem 2.een airport basisstation dat je via de wan-poort aansluit op het ethernet modem 3. je PC sluit je bedraad aan op de lan-poort van het airport basisstation 4. je powerbook maakt via een airportkaart draadloos verbinding met je basistation. 5.dat basisstation dient als router om internet te delen Hou overigens wel in de gaten dat airport extreme alleen mogelijk is met de nieuwe 12" en 17" powerbooks. Met een 15" powerbook is alleen airport mogelijk. Voor internet is dat overigens geen probleem, want je draadloze verbinding is altijd nog een aantal malen sneller dan je adsl internetverbinding, tenzij je een aansluiting hebt die maximaal 8Mbits toelaat, dan zit je ongeveer op dezelfde snelheid.

Mocht je in de toekomst eventueel meerdere computers bedraad aan willen sluiten dan zul je op de lan-poort van het basisstation een hub of switch moeten aansluiten, waaraan dan weer de bedrade computers hangen.

ik hoop dat je nu voldoende indruk hebt wat er kan.

[quote:4f3fdd12f3="PeterK"]Volgens mij kun je een usb-modem niet aansluiten op een airport extreme basisstation, omdat die alleen een wanpoort heeft voor aansluiting van een modem. de usb-poort kun je gebruiken voor het aansluiten van een printer. De afbeelding in de link kan inderdaad heel goed. Maar je ziet dat daar een ethernet modem wordt afgebeeld.[/quote:4f3fdd12f3]

Kan iemand bevestigen of het inderdaad onmogelijk om een USB ASDL modem aan te sluiten op een airport extreme station? (want dat leek mij nou net zo handig; bij Planet (e.a.) krijg je nl. een gratis USB modem…)

[quote:cbb4a80b51="PeterK"]het netwerkje dat je voor ogen hebt zou als volgt kunnen: Hou overigens wel in de gaten dat airport extreme alleen mogelijk is met de nieuwe 12" en 17" powerbooks. Met een 15" powerbook is alleen airport mogelijk. Voor internet is dat overigens geen probleem, want je draadloze verbinding is altijd nog een aantal malen sneller dan je adsl internetverbinding[/quote:cbb4a80b51]

Wel euh, ik heb hier: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=5576
namelijk nog een vraagje over.

Bestaat er nu echt geen pci 802.11g kaartje met mac drivers?!!!

iemand?! :slight_smile:

PeterK, bedankt voor de tip! Dat zou mij dan de kosten van een router besparen.

Maar dan nog een vraagje: als het airport basisstation werkt als een router, krijg ik dan een afzonderlijk IP toegekend aan mijn Powerbook en eentje aan mijn pc door het airport basisstation?

Een airport basisstation geeft inderdaad ip-nummers uit aan de computers die eraan hangen. Zowel bedraad als draadloos, dat is het kenmerk van een router met dhcp. Overigens heb ik mijn airport extreme basisstation aan een router hangen en dhcp in het basisstation uitgeschakeld. Ik heb het basisstation pas 1 dag, dus weet ook nog niet precies wat ik allemaal kan instellen. Als je nog verdere vragen hebt moet je het maar even laten weten. Er zijn kaartjes voor 802.11g van andere leveranciers dan apple, die kun je eventueel in een powermac stoppen, maar drivers voor apple wordt meestal een probleem. O.a Linksys (en sitecom) hebben dergelijke kaarten, maar of het werkt met apple is de vraag. De 802.11g standaard is (nog) niet gecertificeerd en dus alleen nog als draft. Er zijn geluiden dat de standaard voor 8022.11g teruggebracht wordt van 54 Mbps naar 20 Mbps, afwachten dus maar. In een iBook, iMac, powerbook en eMac passen alleen kaartjes van Apple.

Hmm, Ik zou liever een 802.11g kaartje in m'n mac stoppen dan een 802.11b kaartje van apple.

Snelheid is wel een serieus verschil!

De airport kaartjes van apple worden trouwens door Lucent gemaakt.

En PeterK, wat zijn je bevindingen zo na een aantal dagen in het bezit te zijn van een Aiport BaseStation?

mijn bevindingen met airport zijn prima. ik heb mijn airport extreme basisstation aan mijn router gekoppeld. de router maakt via het modem verbinding met internet. in het basisstation heb ik dhcp uitgeschakeld en het een vast ip-nummer gegeven. de verbinding is goed tussen mijn powerbook en het basisstation, meestal zit het zo rond de 80 procent, maar de afstand is dan ook niet groot, een meter of 6. mijn bedrade netwerkje is 100 Mbits, en het uitwisselen van bestanden met de iMac gaat heel vlot, maar hoe snel heb ik niet gemeten. draadloos printen via de usb-poort van het basisstation gaat ook vlekkeloos. waar ik nog niet achter ben is hoe ik het basisstation zou moeten instellen wanneer ik het direct aan het modem zou koppelen, zonder de router ertussen. in dat geval moet het basisstation zelf de internet verbinding via het modem maken, maar ik kan niet zo snel vinden waar ik dan mijn verbindingsgegevens zoals usernaam en wachtwoord voor internet moet opgeven. nou heb ik er ook niet echt naar gezocht want ik heb het niet nodig. als je verder nog vragen hebt bmoet je het maar even laten weten.