ADSL, OS9 en de verbinding

Sorry jongens. Kon eigenlijk geen "macos9.nl" site vinden.

Ik ben een Mac gebruiker, maar geen handige (nou hoeft dat normaal niet met een Mac, vandaar dat ik hem heb. Had met Windows altijd ruzie!)

Nu dus ook onenigheid met mijn mac.
Ik heb een ADSL USB modem. Boekje erbij, boeltje aangesloten. Prima. Ik zeg tegen hem verbinding maken en voila, verbinding. Nu wil ik mijn mail ophalen en wat denk je … hij roept dat hij de domeinnaamservers niet kan vinden. Nou begrijp ik dat je die ook niet nodig hebt. Ook gewoon het internet wil hij niet op. Dan gaat hij eerst zoeken (via een proxy, volgens mij moet dat ook niet) en roept dan dat hij hem niet kan vinden.

Wat heb ik gedaan: Ik heb TCP/IP aangepast. Ik heb het modem aangepast. Ik heb de accounts van email in Outlook aangepast zodat ze post verzenden naar de zonnet server. Ik heb in IE bij voorkeuren gewijzigd dat hij geen proxy moet gebruiken. Ik heb via de internet config assistent de boel opnieuw aangemaakt. Het lukt niet.

Ik had hiervoor een inbel verbinding via mijn interne modem bij hetnet.nl. (Die had wel domeinnaamservers ingevuld). Ik heb een iMac DV van drie jaar oud met OS 9.2 erop.

Ik hoop dat iemand weet wat ik mis doe.

Groetjes
Suzanne

[quote:3f1b1dae40="poembaa"]hij roept dat hij de domeinnaamservers niet kan vinden. Nou begrijp ik dat je die ook niet nodig hebt. [/quote:3f1b1dae40] Domeinnaamservers heb je wel degelijk nodig. Die zorgen ervoor dat "www.macosx.nl" wordt vertaald naar 217.67.233.250. Heb je dat niet goed staan, dan werkt de rest van je internet verbinding ook niet echt lekker. Kun je een schermdump maken van de TCP/IP instellingen (of desnoods de prompts en waarden beschrijven)? Belangrijk is in ieder geval dat je instelt dat de TCP/IP instellingen via een DHCP server worden aangeleverd. En als adres voor een DNS server kun je 198.6.1.1 eens proberen.

Succes!

(Ik zit nu op mijn werk, ding dus niet bij de hand. Ik omschrijf het nu uit mijn hoofd. Heb wel het scherm voor ogen, maar weet niet precies meer de omschrijvingen)

Bovenaan staat dat hij gebruik moet maken van PPP.
De instellingen staan leeg bij die drie opsommingen (iets, subnetmask, routeriets), en als ik dan verbinding heb gemaakt, dan geeft hij een IP adres in die eerste.
Daaronder staat een tekst vak met domeinservers. Die is leeg (voor hetnet stond er wel een IP in). Daarnaast staat een ander vak, die is ook leeg (daar stond bij hetnet in “hetnet.nl”)

Ik heb eens wat gegoogled want zelf heb ik geen ADSL met USB. Op [url=http://web.planet.nl/abonnees/servicelijn/cards/1713.shtml]deze link[/url] vindt je instellingen voor jouw configuratie. Laat eens weten of het daarmee lukt.

De instellingen waren (gelukkig!) juist. MAar al met al nog steeds geen verbinding. KPN belt me telkens terug, maar weet het eigenlijk ook niet. Ik krijg nu het vage vermoeden dat er toch iets bij hen niet klopt, maar dat ze dat niet willen vertellen. Ik blijf volhouden! Bedankt iig!

Joepie de poepie, het werkt. Inderdaad, mijn vermoeden was juist. Er was geen bericht gestuurd aan de provider en dus kon ik nog niet het net op. Ze hebben er ongeveer 2 weken over gedaan om daarachter te komen, maar hij doet het nu. Aan de instellingen mankeerde dus inderdaad niets.

Bedankt voor alle hulp!