ADSL-verbinding onbetrouwbaar

Beste mensen!

Help! Ik heb het volgende probleem: ik heb nu ADSL bij bbned, en de ADSL-modem staat als bridge. Volgens mijn provider moet ik via ethernet en DHCP werken. Dat doe ik dus, krijg ook een IP-nummer, maar het subnetmasker staat op 255.255.255.255. Dit zijn dus de instellingen die de Mac automatisch krijgt. Ik heb me laten vertellen dat die laatste 255 niet deugt: dat moet “0” zijn. Ik heb dus de zaak op “handmatig” gezet, en dan werkt het wel, maar niet betrouwbaar: om de zoveel tijd houdt de zaak er mee op. Helaas… Nu is de vraag: kan ik zelf nog iets veranderen zodat het beter werkt? Of toch de providor bellen?

Alvast veel dank!

Okki

Mijn subnetmasker staan inderdaad op 255.255.255.0

Maar daar heb je waarchijnlijk weinig aan…

Wacht even: je hebt twee subnetten. Die aan de WAN zijde van de router moet 255.0.0.0 zijn. De router dient ingesteld te zijn als dhcp server en levert er ook een SubnetMask bij. Dat moet 255.255.255.0 zijn.

Je moet kiezen, ofwel dhcp, of niet, maar je moet niet een soort tussenvorm zelf maken, want dan vraag je om errors. Als je eenmaal voor dhcp gaat hoef je verder niets in te stellen.

Bij jou krijg ik de indruk dat het aan je router ligt. Die staat bij je provider zo te horen.

T'is inderdaad vragen om problemen, want na 10 minuten houdt alle dataverkeer d'r mee op! Opnieuw instellen, en dan kan ik weer 10 minuten verder. Dat hoort natuurlijk niet... De ADSL-modem staat overigens als bridge, zover ben ik nu wel. En ja, het moet gewoon via DHCP, en verder niet. Providor bellen dus! Veel dank voor jullie meedenken!

Niek

Ah, toch even melden hoe het is afgelopen... Uiteindelijk blijkt BBned een peer-to-peer verbinding aan te bieden, waarbij een subnetmasker van 255.255.255.255 wordt ingesteld. Blijkbaar kunnen windooztoestellen daar op één of andere manier mee overweg. De Mac dus niet, die wil via DHCP dan niet meer communiceren. Enfin, mijn ISP (CobWeb Geleen) heeft bij BBned eens duchtig op de trommel geslagen, en ik heb nu een werkende verbinding. Vraag me niet precies hoe, maar het IP-nummer is vast en het subnetmasker eindigt nu netjes op een nul. Pfoe! Eindelijk lekker surfen...

Nogmaals dank voor het meedenken!

Niek