adsl-verbinding valt weg

Dames en heren, Ik heb een probleem met m'n SpeedTouch 510 adsl-modem (via gewone telefoonlijn). Af en toe moet ik het modem uit en weer aan zetten om weer een verbinding op te bouwen. 'k Heb een helpdesk van KPN gebeld, maar na het probleem te hebben uitgelegd werd ik in de wacht gezet. Na 13 minuten wachten vond ik het wel welletjes. Iemand hier een antwoord/tip/ervaring? iMac 17"/OSX 10.3.4

Als je de SpeedTouch 510 hebt met de oude firmware (4.0), dan is de oplossing misschien om het modem te upgraden met de nieuwere firmware (4.2). Upgraden kan onder OS X met het onderstaande programma: http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/st510R42/upgradeST.sea

Handleiding voor het upgraden vind je hier:
http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/st510R42/R42UpgraderMachintosh.pdf

Wat ook wel eens wil helpen is om het modem naar de fabrieksinstellingen te resetten en het modem opnieuw in te stellen via het .ini bestandje dat op de KPN CD-ROM staat.

Staat je verbinding op "always on" ?

Dan zou hij bij het wegvallen van de lijn zelf de verbinding weer moeten initieren.

Mijn Speedtouch 510 is die met de 5 lampjes aan de voorzijde. Hier is volgens mij geen upgrade voor te verkrijgen. De verbinding staat op 'always on'. Ik heb nu het modem op de default-settings gezet. Het kpnadsl_nat.ini-bestand opnieuw geupload en het modem gereboot. Kijken of ie nou wel verbinding blijft houden. Het is mij niet geheel duidelijk welk .ini-bestand ik nou precies moet gebruiken. Er zijn verschillende versies in omloop. Bedankt voor het meedenken!

Gebruik je mlMac??? Gebaseerd op eDonkey kan dit programma je router volledig over 'flooden'. Ik gebruik het niet meer, omdat dan telkens mijn verbinding eruit ligt.

[quote:b9b3566ca7="Pink Grapefruit"]Gebruik je mlMac??? [/quote:b9b3566ca7] Neen, op mijn compu geen mlMac te vinden. Ik heb de netwerkinstellingen doorgelopen maar zie niets vreemds. Bij de opties in de energie-voorkeuren heb ik 'Schakel sluimerstand uit voor netwerkbeheertoegang via Ethernet' maar eens aangevinkt. Of dit van invloed is......?

Als de adsl-verbinding is weggevallen krijg ik bij systeemvoorkeuren/netwerk/netwerkstatus de volgende melding:

Ingebouwd Ethernet is momenteel actief. Ingebouwd Ethernet heeft een door zichzelf toegewezen IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen.

Kan iemand hier wat mee?

Die laatste foutmelding wil zeggen dat je modem uit de lucht is, en dat je Mac zichzelf een IP-adres heeft toegewezen (169.254.xxx.xxx als ik me niet vergis).

In de handleiding van het modem staat een standaard INI-bestandje vermeld (idd iets met “KPN ADSL” in de titel). Die uploaden, modem opnieuw starten en kijken hoe het gaat. Verder zou je oko nog kunnen kijken of je splitter wel echt goed aangesloten zit, dit heeft bij mij ook wat storingen veroorzaakt. Na 2 weken vloeken, tieren en KPN bellen, was er één eigenwijze dame die mij vriendelijk doch dringend verzocht nog één keer te kijken welke stekker in welk gaatje zat. Had ik mijn ADSL-lijn en telefoonlijn verkeerdom.

Mocht het bovenstaande niet werken: Heb je er al over nagedacht om het ding aan te melden als “kapot”? (Vooral interessant als je nog garantie hebt…)

Ook ik heb ruzie met ADSL op mn Ibook G4. ADSL heeft het vanaf het begin goed gedaan maar opeens was er geen verbinding meer. Ook ik krijg de melding:

‘Ingebouwd Ethernet is momenteel actief. Ingebouwd Ethernet heeft een door zichzelf toegewezen IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen.’

KPN storings dienst gebeld, ‘terugbel afspraak’ gemaakt voor zondag (nee kon niet eerder)

Ik heb een Alcatel SpeedTouch Home ADSL / ISDN modem. En sinds 3 weken terug is bij mij de Line Sync ineens weggevallen van m'n ADSL-lijn. Omdat ik niet vaak thuis ben geweest de laatste tijd, duurt dit nu al 3 weken zo. Voor die tijd heeft het zo'n 3 jaar volledig perfect gewerkt, nooit een probleem gehad verder.

Eerst begonnen met bellen van de helpdesk van Planet. Krijg je wat standaard testjes die gedaan moeten worden om bepaalde storingen uit te sluiten;

• Modem uit en aanzetten, duh…
  • Modem resetten, (Leuk, al m’n Auto-Dial-in instellingen pleite uit m’n getweakte modem)
  • Modem testen zonder splitter in de lijn enzo.

afijn, probleem hetzelfde, geen Line Sync.
2 telefoontjes later, raden ze me maar aan om beter direct contact op te nemen met KPN-helpdesk… So much voor “Internet-Provider” Planet… pfff

Maar goed, met KPN-helpdesk verder gegaan, en ook diverse zelftests gedaan op m’n modem.
Modem zelfs meegenomen naar het werk, waar we precies dezelfde hebben, en daar had ik direct Line Sync-signaal.
Daarna ook de firmware geupdate, wat eerst niet eens ging via de webpage van het modem zelf. Uiteindelijk een tooltje gevonden waarmee het wel lukte.
Maar daarna nog steeds geen Line Sync natuurlijk.

Paar dagen later, KPN stuurde zonder afspraak zomaar een monteur langs m’n huis om alles even na te kijken. Opzich een net gebaar, maar niet zo slim om dat zonder duidelijke afspraak te doen natuurlijk. Heel toevallig was m’n moeder bij mij thuis die hem dus kon opvangen.
Hij is 4 uur bezig geweest en is ook in de wijkcentrale bezig geweest. Uiteindelijk heeft hij daar een “verdeelkabel” vervangen, en bij mij thuis heeft hij wat contactpunten schoongemaakt bij het ISRA-punt, waar de KPN-lijn dus binnenkomt bij mij)
De Line Sync heeft die avond eventjes gewerkt, maar viel kort daarna weer uit.
Wederom KPN storingsdienst gebeld. Ondertussen had ik gelukkig wel een direct telnummer gekregen van KPN, zodat ik niet iedere keer tachtig cijfers en menu’s moet doorlopen om bij de storingsdienst te komen.

Inmiddels heb ik wederom de storing moeten melden, en nu wordt er een algeheel onderzoek ingesteld waarom er geen LineSync binnenkomt op mijn locatie…

Moet wel zeggen dat ik door KPN tot nu toe perfect geholpen en tewoord gestaan ben.
Maar ja mag ook wel natuurlijk. Je betaald dik geld voor je ADSL bij ze.

Kweetniet of het probleem daar ligt. Zelf heb ik er ook last van en blijkbaar veel anderen gezien de postings op de diverse forums. Als suggesties voor een mogelijke oorzaak worden genoemd: - Airport - OS 10.3.4 - KPN - Provider (Tiscali in mijn geval)

Heb alijd probleemloos gewerkt en inderdaad omstreeks 3 weken geleden ging het niet goed ?

Ik ondervindt nog steeds een LineSync-probleem. Eergisteren had ik toevallig wel een LineSync, maar pas nadat mijn ADSL-modem 1.5 uur had aangestaan. Maar vandaag, bij het typen van deze post, is er wederom geen syncje te bekennen...

Morgen maar weer eens KPN gaan bellen… zucht…

Weet iemand of je voor een maand internet-storing je geld terug kan ontvangen misschien?
Begin het wel behoorlijk irri te vinden…
:evil:

Nou hier het zelfde probleem hoor.

Gelukkig heb ik nog een oude ADSL modem en een router liggen. Ik zal die zo snel als mogelijk proberen wat die werkte altijd (redelijk) zonder problemen.

Pieter

Ik denk niet dat je contract een clausule zal hebben met zogenaamde Service Level Agreements (de belofte van de leverancier dat de dienst minimaal X % van de tijd beschikbaar is). Ik geef je dus weinig kans. KPN zal waarschijnlijk allerlei zaken aandragen waarachter ze zich kunnen verschuilen. Mocht je toch de onbedwingbare neiging hebben ze aan te pakken, dan wens ik je alle succes van de wereld, en ik vermoed velen met mij! :wink:

Wat voor mij werkt is de DHCP lease verruimen (stond op 4 uur en dat was ongeveer de tijd die de verbinding het uithield) van de AEBS instellingen. Ook als deze optie niet aangevinkt is blijkt ie gebruikt te worden. Mocht de verbinding stokken dan kan de verbinding weer hersteld worden door op het radiogolf symbol van Airport te klikken en vervolgens op Netwerk van ... te klikken. De verbinding wordt dan hersteld/weer gemaakt

Mijn opstelling:

• AEBS, v5.4 airport software 3.4.2
  • iMac G4 en G3 met standaard Airportkaarten
  • ISDN speedtouch HOME ethernet modem (getweaked dus router)
  • AEBS internet via ethernet configureren via DHCP,
  • AEBS Netwerk: Airport verspreid IP adressen met 1 gezamelijk IP-adres voor clients[/i]