aDSL via Ethernetmodem onder Panther werkt niet

Grote genade, langzaam maar zeker krijg ik (sorry jongens en meisjes) onder Panther hetzelfde oude 'Windows-gevoel' weer terug. Een besturingssyteem waarover ik totaal geen controle heb, en waarin van alles gebeurd dat onverklaarbaar is of lijkt.

Ik heb gewoon Panther geïnstalleerd (Clean Install), met de Alcatel Speed Touch eraan hangend via een ethernetkabel. Wat ik ook probeer … geen internetverbinding. De instellingen onder Netwerk (Systeemvoorkeuren) zijn eender aan die in Jaguar (alleen moet ik nu tevens de DNS servers invullen?). Let op: als ik dat NIET doe, zie ik de modem via mijn browser. Vul ik ze WEL in, dan ziet mijn browser de modem niet. Ik vul ze dus niet in. Als mijn machine de modem niet ziet, kan hij immers ook Het Net niet op, toch? Safari ziet überhaubt niets, want die werkt niet eens.

Ongeacht mijn Internetverbinding-instellingen: geen verbinding. Ja, het ‘Verbinding maken’ blijft lang aanhouden, om vervolgens te stoppen.

Weet iemand als-jullie-blieft hoe ik mijn internetverbinding aan de gang krijg onder Panther. Waarschijnlijk zie het meest eenvoudige over het hoofd. HELLUP!

Heb je al de laatste update van de software voor de modem van het net geplukt? (http://www.kpnadsl.nl/support/index_eth.html) Ik heb zelf een Alcatel Speedtouch (geen ethernet) en hetzelfde probleem gehad, maar na de update lieppie weer als vanouds.

Welke ethernetmodem heb je?? Heb zelf de 510 van alcatel en daar draaid alles prima mee. macosx 3 en windowsxp.

Welke? Ehhh, volgens mij 'de vorige' met de 5 lampjes, die als druppels over de voorkant hangen. geen idee welk type dat is. Ik zit nu op mijn werk, anders keek ik uiteraard even :wink: .

Wat betreft die laatste update … afgezien van een eerdere poging tot het tweaken, waarvoor ik een update heb gedownload en geïnstalleerd, heb ik daarna nooit meer iets eraan gedaan. Ik zal zeker eens kijken.

heb je die dan ook gehackt?? of kan je maar met een computer online??

Nou, nee. het probleem betreft mijn G4 thuis. Ik zit nu op mijn werk ... achter een G4 met OSX 10.2.8.

Voordat ik al ‘mijn’ machines hier ga updaten naar 10.3, moet mijn privé-G4 het thuis eerst goed doen. En ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is. Tot die tijd blijft deze studio lopen op 10.2.8

Laat ik braaf op alle draadjes reageren:

Ethernetmoden + Panther = hacken

Schijnt iets met encryptie van password en panther te maken te hebben.
Ik heb het allemaal geprobeerd en het enige wat werkt is de hack!

Ga naar weethet.nl en volg de stappen.

Simpel, Safe, Snel. (mmmmm :? waar heb ik dat meer gehoord?)

heb je dit alleen met een Alcatel modem of is dit met alle ADSL modems een probleem.

Toch raar dat ik de modem dan gewoon zonder te hacken aan de praat heb gekregen, kan het ook aan de provider liggen? Ik zit zelf bij Wanadoo. Na de update van 10.2.8 naar 10.3 deettie het bij mij ook niet, maar na een herstart doettie het sindsdien nog steeds. Het kan natuurlijk ook liggen aan wanneer je je Alcatel gekregen hebt, die van mij heb ik van de zomer gekregen,.

Dat zou kunnen; die van mij is een eerdere versie. Ik ga de tip van Apollo eens proberen, wie weet lukt het ook nog.

Mijn (inmiddels verholpen) probleem lijkt hier wat op:

Verbinden lukte gewoon (via ethernet Speedtouch modem i.s.m. PPTP-gui), alleen kon ik met geen mogelijkheid deze verbinding delen via Panther, hoewel ik het jaren draaiend had op OS X < Panther.

De enigste oplossing die ik kon bedenken (na dagen vogelen), was het modem te hacken. Heb ik dus twee weken geleden gedaan…
(Had ik dat maar eerder gedaan (wel klamme handjes ervan gekregen :roll: ), heb nu op alle computers altijd en automatisch verbinding.)

Dit is een bug in Panther.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107706

[quote:2030e30893]Dit is een bug in Panther. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107706[/quote:2030e30893]

THANX A LOT 9 BELOW 0!!! Ik ben on-line !!!

Nu, dat probleem heb ik ook opgelost met pptp-gui en ja dat windows-gevoel heb ik nu nog steeds. Wat blijkt? Je kunt maar een ip-adres toewijzen aan je cumpeter en daardoor kun je of alleen internetten of alleen appletalken als je gebruikt maakt van twee ethernetkaarten en een modem. Iedereen zegt dat ik nu een adsl router moet kopen, maar hallo dat is een stap terug. Appletalk en Adsl via twee poorten ging prima in Classic.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Nou, al die onzin is echt niet nodig. Apple gaf al aan dat in de file [i:ef3638f559]/Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist[/i:ef3638f559] een foutje staat.

Hiervan dus een kopietje gemaakt op het bureaublad, geopend in BBEdit, via zoek en vervang een 1 in een 0 veranderd, en teruggeplaatst. aDSL via ethernet werkt gewoon. Ik wil dit eventueel ook wel doen voor degene die hier tegenop ziet.[/i]