ADSL - Via USB Modem onder OS-X

Is het mogelijk om een ADSL USB Modem te gebruiken onder OS-X? Er word hier voor geen software geleverd door KPN en volgens XS4All kan het simpel weg net maar zul je over moeten gaan op Eternet.

Is dit waar? of kan het wel.

Alvast  bedankt.

Adry :slight_smile:

Uhm Ik denk het niet. Voor een USB modem moet je drivers hebben (Zijn er waarschijnlijk niet voor OSX) Ook zijn er veel problemen mee. (kijk in de andere thread op deze pagina, over ADSL Configureren) Ik denk dat ethernet beter is. Modem is iets duurder maar vooral als je meerdere Computers heb (Windoos, Mac en zelf Linux) is dit uiteindelijk goedkopen dan een USB Moden. Zelf heb ik net ADSL aangelegd met een Zyxel Prestige ADSL modem/router en een 5 poort Switch. Mijn iBook en de Windoos bak beneden zijn nu constant online. Router is de DHCP server dus je hoeft alleen maar je ethernet in te stellen op DHCP en klaar.

Voor meer info zie de ADSL guide op deze site. Best interesant.

iguana

De vraag blijft natuurlijk: heeft Adry al een USB modem of nog niet. Kun je nog kiezen, neem dan een Ethernet modem! Het liefst met een ingebouwde router/switch. Lees het DSL artikel eens goed! Je weet niet wat je mist. Zo niet, probeer het en lukt het niet, geef precies aan wat de meldingen zijn. Wellicht komen we er uit.

Waarmee de directe vraag van adry nog niet is beantwoord. Ja, het kan WEL, er zijn tegenwoordig drivers voor. Maar als het enigszins kan, heeft ethernet sterk de voorkeur.

Er zijn inderdaad drivers voor Gijs. Maar als ik een paar reacties van gebruikers van het alcatel USB modem bijvoeg, die na VELE kernel panics eindelijk naar v.2 konden upgraden, snap je misschien mijn voorkeur voor Ethernet modems.

st3v3 Sep 23, 2002
hmm… I've installed the v.2 driver on top of the french drivers. And now my mac doesn't recognise that the modem is actually plugged in! All I get is the upside down "?" in the launcher no matter what I do. Dispair…

sermic Sep 23, 2002
Do not forget that this is only an update for the 1.43 driver… I first tried to install it as a sytandalone program and of course it didn't work. I reinstalled the driver 1.43 and than i launched the 2.0 updater. I rebooted and set my preferences in the network control panel (tab : modem) to alcatel modem. i was surprised that i could not connect via the internet control panel or via the icon in the menu bar. I then simply launched my Internet explorer browser an choosed an item of the menu bar… and then it connected !

Zeb1 Sep 23, 2002
Well Well Well…Version 2 seems to work fine (What a suprise)…running 10.2.1…although i have to bootup twice before I can connect to the internet, I'd rather that then unpluging the modem and get a possible kernal error. Why isn't V.2 released here on VT ?

michaelw Sep 21, 2002
I downloaded the new release 2.0 driver from their site 3 days ago - and I've since had 3 kernel panics, so they still haven't fixed it.

[quote:post_uid0="Gijs"]Maar als het enigszins kan, heeft ethernet sterk de voorkeur.[/quote:post_uid0] Waarmee je dus uitlegt waarom ik dit erbij heb gezet. ;)

Zou iemand mij kunnen adviseren bij de aanschaf van een (ethernet)ADSL modem . Welke merken/modellen zijn aan te raden. Ik heb het OSX ADSL artikel gelezen, maar ik zou toch graag wat concrete voorbeelden van producten willen krijgen. Iemand? :D

Het Alcatel speedtouch modem met 4 poorts switch en router is prima. Wordt onder de naam 'multi pc modem' verkocht.

Bedankt. En hetzelfde model met één poort?  :)

[quote:post_uid0="Guest"]Bedankt. En hetzelfde model met Ă©Ă©n poort? :)[/quote:post_uid0] Een ethernet modem zonder ingebouwde router/switch kan ook. Maar heeft niet de voorkeur. Lees het artikel over ADSL eens. Vooral het feit dat er nooit meer ingelogd hoeft te worden, je een eigen DHCP server hebt met ingebouwde firewall hebt en ELKE computer en ELK OS kunt gebruiken, zijn grote voordelen. Je kunt natuurlijk ook het alcatel modem tweaken. Maar dat is voor eigen rekening. Een USB modem kan ik niet echt aanraden. Zie eerdere posts.

Werkt dus wel, draai al 3 jaar op een USB modem zonder problemen. Als mensen niet kunnen lezen dat er bij een update UPDATE aangegeven staat, moeten ze ook niet zeuren...Alcatel speedtouch werkt prima, ook onder Jaguar. Zeurneus...

Goh -echtwel- werk jij al drie jaar met een USB modem onder OSX? Da's knap.

Is ADSL er al meer dan 3 jaar in Nederland? Wat gaat de tijd toch snel :p

Ik vraag me dat af of mxstream al zolang draait ,volgens mij is adsl er sinds mei 2000.Een heel enkel plekje in Nederland misschien iets eerder,maar 3 jaar is oktober 1999.

Dus de tijd vliegt toch niet zo snel voorbij… :slight_smile:

Zoals bijna iedereen hier raad ik ook ethernet aan. USB is nooit voor netwerken etc in het leven geroepen, en bovendien ben je met ethernet niet afhankelijk van drivers en updates van fabrikanten. (OS 10.2 en USB werkt toch nog steeds niet?)

Probleem: als ik mijn mac wek uit sluimerstand kan ik soms geen verbinding krijgen via Planet ADSL. Het USB-controlelampje brandt rood, het ADSL-lampje groen. Spullen: Speedtouch USB met meest recente driver voor 10.x, OS 10.2.1

Wat soms helpt, is de volumebevoegdheden herstellen. In het venster van Schijf-EHBO verschijnt dan telkens de volgende tekst: "Group differs on .private/var/run/utmp should be 0, group is 1. Owner and group corrected on .private/var/run/utmp. Permissions corrected on .private/var/run/utmp."

Deze unix-acabadabra zegt me als ervaren mac-gebruiker hoegenaamd nix. Maar het gaat wel weer een tijdje goed.
Kan iemand mij vertellen hoe dit probleem structureel te voorkomen???

Oja: sinds de installatie van de Speedtouch USB valt de computer niet meer uit zichzelf in slaap. Schuiven langs de tijdbalk in het Energiepaneel heeft geen effect (normaliter is er een grijstintverschil voor en na de wijzer). Een ander symptoom van het hetzelfde probleem?

dankdankdank voor het meedenken
:frowning:

Lrnsz, je kunt het beste even een nieuw topic openen met daarin jouw probleem. Dan zien meer mensen het. Als ik het zo lees lijkt het USB modem me de oorzaak jouw probleem.

Dank voor de tip; was al even bang dat ik een roepende in de woestijn was. Intussen ook al even verder gekeken op dit voor mij nieuwe, maar interessante forum, en een draad gevonden op pag. 5 die over permissions handelt, inclusief de door mij gewraakte .private/var/run/utmp. Ik leid daaruit af dat je toch wel meer kaas van UNIX moet leren eten om het euvel te kunnen doorgronden. Ik heb er trouwens al een hele tijd geen last meer van -- jippie.

tnx anyway :slight_smile:

Hallo, waar kan ik die driver vinden, zodat ik met mijn modem via Mac OS 10.2.1 op internet kan? Bedankt