ADSL - Welke modem?

??? Hallo, ik heb nu overal al zoveel gelezen over adsl, isdn en kabel dat ik door de bomen echt het bos niet meer zie. Ik wil eindelijk een adsl aansluiting via Wanadoo, Xs4al of planet nemen maar hoe zit het nou met die modems? De goedkoopste is een USB-modem maar is dat wat of zeggen jullie; 'daar moet je beslist niet aan beginnen'. De prijsverschillen zijn nogal groot tussen USB-modems en ethermodems. Wie o Wie heeft het verlossende antwoord.

Groeten Zodiack

Er is inderdaad een prijsverschil tussen USB en ethernet modems. Verreweg de meeste nieuwe gebruikers kiezen echter toch voor een ethernet modem. Waarom? Je kunt makkelijk meerdere computers op internet zetten. Door eventueel het later plaatsen van een router met switch, of het multi PC modem te kiezen. Dan hoef je nooit meer in te loggen, bestandsuitwisseling tussen computers mogelijk, firewall. Ook PC's. Leuk voor de buurman als je samen een netwerk deelt. De modems zijn stabieler en sneller. Je bent geen USB poort kwijt. Wat je echter eerst moet besluiten is: wil ik kabel of ADSL? Misschien is er wel een razend snelle kabelmogelijkheid bij jou. Informeer dat ook even. Hoeveel wil je downloaden? Heb je genoeg aan lite-ADSL of wil je meer bandbreedte? Ik heb helaas veel forums gezien waar nogal werd geklaagd over USB modems. Niet de juiste drivers etc. Is ook een beetje achterhaald. Daarom heeft een USB modem niet de hoogste prioriteit bij fabrikanten. Vroeger waren ethernetmodems gewoon veel te duur. Nu zijn ze heel betaalbaar. Waarom denk je dat o.a planet stunt met een USB modem? Ze konden gewoon een grote restpartij voor bijna niets opkopen. Dat is makkelijk weggeven! Over de keus voor een provider kan ik alleen dit zeggen: XS4all is gewoon de meest eerlijke en Mac-vriendelijke provider. Bovendien een provider die de privacy zeer hoog in het vaandel heeft staan. Vind ik wel een rustig gevoel. Wel ietsie duurder dan de anderen. Voor alle duidelijkheid: Ik werk niet voor ze. Maar ik heb gewoon heel goede ervaringen met ze. Een lang verhaal. Misschien raak je nóg meer in de war. Ik hoop dat het toch helpt om een goede keuze te maken.

Beste Zodiack,

Het verhaal van Steve klopt wel, neem eerst de keuze tussen ADSL en kabel en dat is voor iedereen verschillend welke de beste (lees:snelste) is. Ook xs4all kan ik aanbevelen, ook al ben ik zelf lid van Planet Internet, maar ik kijk regelmatig op de site van xs4all omdat ze snel inspringen op problemen en duidelijke uitleg hebben in de helpdesk.
Ik gebruik zelf een Ethernet modem en ben tevreden, let erop dat er een router in zit zodat je makkelijk met meerdere computers online kunt.

succes.