Advies aanschaf digitale videocamera voor theater-opnames

Ik ben op zoek naar een digitale videocamera voor opnames in het theater. Hierbij zijn drie zaken van belang. De camera moet goed presteren onder donkere omstandigheden, goede geluidskwaliteit hebben (eventueel xlr-ingang, in ieder geval aansluiting voor externe geluidsbron) en firewire voor het importeren naar mijn Mac. De uiteindelijke opnames moeten geschikt zijn om op een dvd als promo-video gebruikt te kunnen worden.

Wat is jullie advies? Ik wil max. € 1000,- uitgeven (nieuw of tweedehands).

Alvast bedankt voor de tips!

...Niemand...?

Ja hoor ik :)

ik zelf geen videocamera maar ik heb er wel veel mee gespeeld. De camera’s van onder de 1000 euro met een DV uitgang zijn leuk maar hun lichtgevoeligheid is niet echt heel erg super. Voor vakantiefilmpjes dus leuk maar wil je het er pro uit laten zien zal je echt naar duurdere camera’s moeten kijken.

maar zullen vast nog wel meer op forum zijn die er veeeel meer van weten…

Het is eigenlijk gewoon teveel gevraagd van een consumentenvideo camera. Zeker als je een totaaltoneelbeeld wilt filmen dan ga je merken dat video daar niet zo geschikt voor is. (slecht licht bovendien). Video doet het beter dichtbij.

Dus als je wilt dat je promo-dvd’s er niet amateursitisch uit gaan zien…
Theater registratie is lastig. (1 camera is ook nog eens te weinig) En vraagt om pro- apparatuur, vrees ik.

Misschien een keer een recent modelletje van sony lenen en kijken of het niet teveel tegen valt…

als je xlr wilt gebruiken (wat je eigenlijk wel nodig hebt om geluid uit een PA te krijgen) kom je toch al snel bij een Sony PD150 of Canon XL1/XM1 uit. Qua lichtopbrengst zijn deze camera's redelijk, voordeel is dat je in een theater meestal wel goed kunstlicht hebt. Je moet echter niet achter in de zaal gaan staan en alles daar vandaan opnemen. Zit je met snoeren natuurlijk en als je uitzoomt wordt alles donker en verlies je met DV erg veel kwaliteit. XLR is wel bijna noodzakelijk, omdat geluid via minijack toch vaak erg gevoelig is voor oversturing en kraken.

ook je wens van onder de 1000 euro is niet echt reëel denk ik…

ik zou je aanraden om met een dv camera dicht bij het podium te blijven, zodat je nog een redelijke lichtopbrengst houdt.

Een dv camera van +-1000Eur gaat je een zeeeeeer amateuristisch beeld geven, tenzij je zoals gezegd alleen closeups zonder zooms maakt vooraan het podium. Lichtopbrengst zal bij toneel niet je grootste probleem zijn, maar de kleurenccd welke in deze prijsklasse er maar één zal zijn wel. Huren is inderdaad de boodschap.

Ik denk dat je met een minimum van 2500Eur/camera (voor een aankoop) er pas gaat komen met de voorwaarden die je stelt. Ik het nog nooit iets goedkopers gezien met XLR aansluitingen. Dus huur iets. Je hebt al goede camera’s voor 125Eur/dag die een zeer goede kwaliteitswinst zullen geven. Wil je zeer goed materiaal dan ben je al gemakkelijk 200Eur/dag kwijt. Vermits het om een promo gaat (dus geen volledige registratie als ik het goed begrijp) zal je wel vodoende hebben aan één camera. Is het wel een volledige registratie zul je wel een multicam project moeten starten. Een camerashot verveelt snel.

Tipje: Als het echt noodzakelijk is en je er één moet aankopen van +-1000Eur doe dit dan tweedehands, als het ding in goede staat is zou ik niet weten waarom niet. Als de camera geen xlr heeft kan je natuurlijk nog altijd het geluid appart opnemen. Dan zal je wel synchronisatieproblemen hebben, maar dan wel goed geluid.

voor rond de 2100 euro kun je bij Correct Electronics in Rotterdam momenteel een Sony Mini HDV DVCAM camera kopen, met 3CCD Chip. Het gaat om de HVR-A1E, of misschien zijn broertje, de HDR-HC1E (die laatste is de consumentenversie). Een vriend van mij attendeerde me er op.

Het schijnt een kleine iets uitgeklede versie te zijn van de HZ-1E.

wellicht interessant?