Advies gevraagd bij aankoop iMac & MacBook Air 13"

Hallo,

Ik zit op dit moment te kijken naar een iMac en een MacBook Air. Deze combinatie heb ik gekozen omdat ik veel zwaar werk moet doen op de iMac maar toch een laptop nodig heb voor de studie. Op dit moment is er een grote kortingsactie actief bij de Xando waarbij ik in totaal bijna €500,- korting kan ontvangen op beide Mac’s + AppleCare plan voor beide Mac’s.

Uiteraard is dit een super goede deal en ook erg interessant. Ik zit alleen met het volgende punt;
Er zijn op dit moment geruchten actief dat er in oktober 2014 een nieuwe iMac en/of Cinema/Thunderbolt Display komt met een 4K resolutie. Tegen die tijd dat deze uitkomt is de kortingsactie van de Xando niet meer geldig en krijg ik dus niet de +/- €500,- korting.

Nu vraag ik aan jullie; Is het de +/- €500,- waard om te wachten op de nieuwe generatie iMac, als deze überhaupt komt? En is er al iets meer bekend over de specificaties van deze iMac behalve het verwachte scherm?
Op dit moment heb ik een MacBook Pro 15" uit 2011 met een resolutie van 1440 x 900 en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik heb altijd heerlijk gewerkt op dit scherm.

Ik weet dat het een persoonlijke voorkeur is maar toch hoop ik reacties van jullie te kunnen ontvangen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

Youp Lotgerink

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar als je blij was met een 15", waarom dan niet een 15" retina kopen en die aan een externe monitor hangen?

Bedankt voor je reactie.

Ik heb er inderdaad over nagedacht maar de Fusion Drive van 3TB is voor mij een enorm voordeel en daarnaast vind ik het prettig om niet telkens met kabels en dergelijke te sjouwen. Het werken op de iMac die op een bureau stand-by staat zorgt ervoor dat ik altijd en snel erop kan werken en daarom heb ik voor deze Mac gekozen:)

Gewoon doen zou ik zeggen. Buiten het scherm, als het al een 4K scherm is, zullen de processoren vernieuwd worden misschien wat meer ram en nieuwe grafische kaarten. een kans om 500 euro korting te krijgen zou ik echt niet verspillen zeker niet als je altijd heerlijk hebt gewerkt op een resolutie van 1440 x 900.
Bovendien kan je je verwachten aan een prijskaartje van €2000 voor een iMac met 4K scherm

Als ik het goed zie op de site is die korting de normale educatieve korting, die is ook te krijgen bij Apple zelf of bijv. MediaMarkt ( laagsteprijsgarantie ). Een winkel als MediaMarkt geeft 2 jaar garantie en Dixons zelfs 3 jaar, dan heb je dat dure AppleCare niet nodig.

Ik heb zelf alleen een MBP en koppel deze thuis aan een monitor, toetsenbord en muis, net zo goed als een iMac, maar veel voordeliger.

Bedankt Tomc. Dit zijn inderdaad erg goede argumenten. Gezien mijn huidige werkzaamheden die ik dan zal uitvoeren op de iMac zul ik hoogstwaarschijnlijk toch niet het verschil merken.
Klopt het dat mogelijk is om bij de huidige generatie 27" iMac het RAM geheugen zelf te upgraden? Ik heb namelijk ergens gelezen dat er ergens een klepje o.i.d. zit waarbij je toegang krijgt tot het RAM geheugen.

[quote=YoupLotgerink url=http://www.onemorething.nl/community/topic/advies-gevraagd-bij-aankoop-imac-macbook-air-13/#post-2720783 time=1408707967]
Klopt het dat mogelijk is om bij de huidige generatie 27" iMac het RAM geheugen zelf te upgraden? Ik heb namelijk ergens gelezen dat er ergens een klepje o.i.d. zit waarbij je toegang krijgt tot het RAM geheugen. [/quote]

Klopt, aan de achterkant, passen 4 SO DIMM’s in.

Ja dat klopt er zit inderdaad een klepje aan de achterkant waar je 4 geheugenslots hebt dat wil dus zeggen uitbreidbaar tot 32 GB aan RAM.

Oh super! Dan kan ik zelf bepalen hoe ‘krachtig’ ik de iMac maak:)

Bedankt voor alle reacties, ik ga even nadenken en puzzelen over welke keuze ik zal gaan maken.

Zie het plaatsen van meer geheugen, https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2639+RAM+Replacement/20249

Top! Bedankt voor je link:)

Apple care klinkt duur, maar het heeft (voor mij) wel een toegevoegde waarde. Het biedt drie jaar volledige garantie. Ook alle accessoires, thunderbolt displays die je mogelijk koopt bij je Mac worden meeverzekerd. Zelfs de Apple airports die je tot twee jaar geleden thuis heb staan worden gedekt door de Apple care. Bij garanties als die van Dixons moet je eens de kleine lettertjes lezen. Dan zie je dat bijvoorbeeld batterijen en kabels en dergelijke niet of beperkt onder de garantie vallen. Terwijl juist batterijen (van mobiele apparaten) de eerste zijn die mankementen krijgen. Met Apple care geen zorgen met die ongein dus.

Inderdaad! En daarnaast biedt het ook zekerheid als je in andere steden of zelfs andere landen problemen krijgt. Het wordt meteen opgelost.