Advies gevraagd: externe HD of iPod aanschaffen?

Ik overweeg de aanschaf van een externe firewire harddisk. Bedoeling is mijn interne HD wat te sparen bij het (huishoudelijk) bewerken van camera-opnames met iMovie (di. dus enkel gebruiken als opslag tijdens bewerking, en na het branden van DVD mag deze backup terug van de schijf gewist worden). Als ik bekijk wat mijn noden zijn, denk ik dat ik met een 20 gig voldoende heb. Nu vraag ik mij af of ik hiervoor niet een iPod van 40 gig kan aanschaffen. Is deze combinatie data/iTunes op iPod mogelijk, of is het enkel òf data òf muziek? Alle raad is welkom, graag ook een beetje motivatie waaròm het één of het ander?.

Bedankt,

Bart

@moderator: door de vraag ivm externe HD in deze categorie geplaatst, als dit beter past in "iPod & iTunes: verplaats maar!

iPod kun je prima als HD gebruiken voor zowel Mp3 speler als externe HD. Alleen de prijs... Voor hetzelfde bedrag als de iPod heb je een HD met veel meer geheugen. ... Het is dus maar net wat je voor over hebt en of je graag MP3 speler wilt of niet.

Mijn iPod van 10Gig is genoeg voor mij. Nooit vol, altijd bestanden op kunnen zetten, naast al het mp3’s dat er al op staat en blijft staan.

Als jij denkt dat 40 gig genoeg is en je wilt het toch graag òòk als mp3 speler gebruiken, dan zou ik voor iPod gaan.

Ik zou een kleine iPod nemen, en voor het verschil in prijs een kleine externe HD...

De externe HD kan dan altijd op je mac aangesloten blijven, dus geen loskoppelen
als je even muziek wilt luisteren, je kunt dan b.v. veel van je rommel op de externe HD
zetten, en de interne HD voor iMovie e.d. gebruiken…

SmartDisk FireLite FireWire harde schijf van 20 GB, 169,00 eur (Apple Store), Apple iPod 20 gig (zonder dock): 339,01 euro. Samen dus 508,01 euro.

iPod 40 gig: 448,99 euro (inclusief dock).
Twee vliegen in één klap? :smiley:

Hoe snel is gegevensoverdracht (data) bij iPod vergeleken met externe HD?

[quote:f34c5a97f8="vhbart"]SmartDisk FireLite FireWire harde schijf van 20 GB, 169,00 eur (Apple Store),[/quote:f34c5a97f8] Wat een oplichterij! Bij mailamac.nl LaCie [b:f34c5a97f8]40Gb[/b:f34c5a97f8] portable FireWire harddisk (MobileDrive 4200 rpm) (300694) voor 176,12 incl BTW en bezorging. Maar inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken. Zo kan het ook. Of ga voor mini iPod en dan meer geld aan externe HD met nog meer geheugen, je krijgt die echt wel vol.

Tja, inderdaad voor die goeie 50 euro niet pinnig gaan doen... en nog eens bij de de plaatselijke dealer informeren. Ik dacht alleen dat bij aanschaf van een 40 gig iPod de verdeling in mijn voordeel kon spelen, bv. als 20 gig data niet genoeg is kan ik er 30 gebruiken, en 10 overhouden voor muziek (wat voor mij héél veel is). Als ik een HD van 20 gig neem, dan is vol ook vol. Misschien dus idd. kijken voor een grotere externe HD en een kleinere iPod.

Thanks voor advies jullie!

Kan iemand nog verdere info geven over de grote diversiteit aan externe HD? (zo zie ik nu ook in Apple Store “Maxtor OneTouch FireWire [u:cdb75a5c09]160GB[/u:cdb75a5c09]” voor 199,00 eur? Als leek hierin snap ik het niet goed meer…)

Je wil er video mee gaan doen??

Dan zou ik zeker GEEN iPod kopen, daar is het ding veel te traag voor!

De kleine 2.5" of 1.8" schijfjes zijn dezelfde als in een laptop en hoeven dan ook geen externe voeding te hebben. De voeding uit de firewirepoort is genoeg. Deze zijn wel minder snel als de grotere externe varianten. De grotere zijn veel goedkoper omdat daar de standaard schijven in zitten. Hebben een adaptor nodig voor stroom (uiteraard bijgeleverd), maar zijn wel sneller. Dus als je dat ding alleen thuis gebruikt of ergens waar stroom voor handen is gewoon zon goedkope kopen, zoals een willekeurige Maxtor bij een willekeurige PC boer of Lacie d2 of porsche als je wilt dat het er ook nog mooi uitziet.

Ik wil je plezier niet bij voorbaat vergallen, maar als je zoals je zegt 'dingen met iMovie' wil gaan doen zou ik géén iPod aanschaffen. De 20 Gb die je denkt nodig te hebben is heeeeeel laag ingeschat. Voor 1 DV-tape heb je al zo'n 13-14 Gb nodig, dan heb je dus nog niets bewerkt. Ga je bewerken, moet je uitgaan van minimaal de dubbele ruimte. En geloof me, dat gaat 1 of 2 tapes goed, maar je wilt vroeg of laat toch nog nét iets meer.

Als je ruimte nodig hebt voor iMovie, en je wilt hiermee meer gaan hobby’en… koop een (minimaal) 100 Gig externe HD!

Het wordt al heel wat duidelijker nu. Heb intussen reeds gemerkt dat er qua prijs idd. veel verschil zit tussen verschillende leveranciers. Ik ga dus toch voor een grote externe HD gaan. Bedankt allemaal! :lol:

ik zou een externe schijf nemen want daar kan je weer een ander firewire apparaat op door lussen en met een ipod ben je de firewire aansluiting kwijt als je ipod is aangesloten.

daan.