Advies gevraagd ivm connectie met Windows bedrijfsnetwerk

Beste Forumleden, graag jullie advies...

[b:6ed458ccee]Huidige situatie[/b:6ed458ccee]
Op mijn werk hebben we een Microsoft netwerk met verschillende servers. Deze zijn allemaal met elkaar verbonden in een internationaal bedrijfsnetwerk onder NT.
De PC’s draaien onder Windows 2000. Alleen ik gebruik als grafisch ontwerper een MAC G4 (joepie), momenteel nog onder OS9 en ben ook met het bedrijfsnetwerk geconnecteerd. Op de MAC gebruik ik Virtual PC en kan zo gebruik maken van alle faciliteiten van het bedrijfsnetwerk inclusief e-mail via een Microsoft Exchange server. Handig in VPC is dat ik een gedeelde map heb tussen de MAC en de Windows omgeving waartussen ik naar willekeur bestanden kan uitwisselen.

[b:6ed458ccee]Advies gevraagd[/b:6ed458ccee]
Het gaat allemaal nogal wat traag met VPC, het emuleert Windows 2000 en is nogal storingsgevoelig. Ook het surfen op internet moet onder Windows platform gebeuren omdat ik enkele interne sites moet beheren waarvan de interface helaas enkel voor Windows platform is ontwikkeld. Bedoeling is om mijn G4 binnenkort te upgraden naar Panther en alles opnieuw te configureren.

[b:6ed458ccee]Maar is er geen alternatief voor Virtual PC ?[/b:6ed458ccee]
Zou een extra PC-computer die in het netwerk staat geen oplossing kunnen zijn en die ik bv met Remote Desktop Client kan overnemen? De ICT afdeling vinden een MAC niet zo direkt nodig, en zouden alles liever willen standaardiseren op PC platform. Ze kennen weinig van Apple en gaan geen uitgebreide support oplossingen bedenken voor slecht één specifieke gebruiker…

Ik zou in ieder geval:

• Op de Mac blijven werken :wink:
  • Zonder veel poespas verbonden zijn met het bedrijfsnetwerk
  • PC applicaties kunnen openen (en dan bedoel ik niet enkel Word of Excell)
  • Bestanden kunnen delen tussen MAC en WINDOWS
  • Toegang krijgen zoals voordien met alle servers
  • E-mail behouden via het Exchange netwerk (onder Windows)
  • Heel makkelijk MAC bestanden kunnen versturen over de Exchange server via mail (net zoals nu onder VPC).

Wat zijn de mogelijkheden, ervaringen en het advies van jullie ?
Of is enkel VPC de oplossing…

Hartelijk dank alvast voor je reacties en suggesties. :smiley: :smiley:

"Maar is er geen alternatief voor Virtual PC ? "

Ja, OSX

Ik zou in ieder geval:

• Op de Mac blijven werken

Hardstikke goed alleeen wel OSX want die doet “alles wat soepeler”

• Zonder veel poespas verbonden zijn met het bedrijfsnetwerk
    Gaat met OSX veel gemakkelijker d.m.v samba(connect server en hij laat alle gedeelsde servers/mappen op het netwerk zien.

• PC applicaties kunnen openen (en dan bedoel ik niet enkel Word of Excell)

De tegen variant op je mac draaien en files uitwisselen werkt prima!

• Bestanden kunnen delen tussen MAC en WINDOWS
    dmv bedrijfsnetwerk mappen delen geen probleem noem de file formats maar
    .xls/.doc/.jpg/.tiff/.eps you call it

• Toegang krijgen zoals voordien met alle servers
    OSX herkent Windows netwerk standaard - 10.3 of later 10.3.3

• E-mail behouden via het Exchange netwerk (onder Windows)

Apple mail pakket ondersteunt Exchange

• Heel makkelijk MAC bestanden kunnen versturen over de Exchange server via mail (net zoals nu onder VPC).

zie hierboven genoemd

Conclusie: werk met OSX (10.3.3) laatste versie het liefst, werkt perfect!!!

:slight_smile: :slight_smile:

Hi Mac, bedankt voor je reactie :lol:

[quote:c478550dd1]- PC applicaties kunnen openen (en dan bedoel ik niet enkel Word of Excell)

De tegen variant op je mac draaien en files uitwisselen werkt prima![/quote:c478550dd1]

Dat is net zéér belangrijk maar helaas onmogelijk. Ik heb het nog niet eens over licenties maar een aantal toepassingen zijn specifiek Windows pakketten (exe bestanden) of speciale CRM software zoals Baan of SAP en daarvan is helaas geen mac versie beschikbaar. En het is een must dat ik dit ook kan “draaien” want maakt deel uit van mijn dagelijkse bezigheden…

[quote:c478550dd1]- Bestanden kunnen delen tussen MAC en WINDOWS
dmv bedrijfsnetwerk mappen delen geen probleem noem de file formats maar
.xls/.doc/.jpg/.tiff/.eps you call it [/quote:c478550dd1]

Ik bedoel niet zo direkt dat bestanden uitwisselbaar zijn, maar wel dat ik ze zowel vanuit de mac kan zien en openen, idem als iemand anders via de PC. Met VPC was dit nagenoeg naadloos mogelijk…

[quote:c478550dd1]Gaat met OSX veel gemakkelijker d.m.v samba(connect server en hij laat alle gedeelsde servers/mappen op het netwerk zien. [/quote:c478550dd1]

Is dit een speciaal programma ?

ter info: ik ken uiteraard OSX want ik heb thuis een G4DP - 2x1GHZ onder OS 10.3.3 en loopt als een trein en ik beslis zelf wat ik installeer en koop. Maar op het werk is dat toch wat anders (budgetten, weet je wel :stuck_out_tongue: )

Beste MDF,

Tip, kijk maar of je er iets mee kan.

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik heb alle problemen (sap, exchange enz) oplost d.m.v. een Citrix client (www.Citrix.com)voor mac OS X te gebruiken.
Via de citrix client kan ik zelfs word en excel enz gebruiken.

Voorwaarde is wel dat op het bedrijfsnetwerk een citrix server draait.

peppie
[/code]

Hoi Peppie

Ik denk wel dat er een Citrix server draait. Hoe functioneert dat precies via een Citrix client ?
En hoe is de snelheid dan ?

Waar ik aan zat te denken was om een overschot PC te nemen, hierop Windows enz te laten installeren… met eigen harde schijf, en deze in het netwerk mee op te nemen. Blijft permanent aanstaan ergens in een hoekje van de computerroom zonder scherm of toetesenbord.
En dan op de Mac via Remote access (of een ander programma) deze PC als applicatie over te nemen via de Mac. Zo behoud ik de volledige functionaliteit van de Mac, de volledige functionaliteit van Windows (staat op een afzonderlijke PC waarvan backups kunnen draaien in het netwerk) én een extra privé harde schijf waar ik naar wens alle bestanden en gedeelde bestanden op kan zetten.

Wat denk jij dat de beste oplossing dan is ? Citrix of extra PC ?

Met AdmitMac kan je je Mac gewoon aanmelden op een NT domein / Active Directory en windows netwerken en bestanden benaderen, zonder dat het domein in de gaten heeft dat het geen Windows machine is.

http://www.thursby.com/products/admitmac.html

Beste MDF,

Ik heb alleen ervaring met Server Based Computing (Citrix), het concept is al erg oud, het werkt zo dat de applicaties op de server draaien en dat je toetsenbordaanslagen, Muisklikken en beeldscherm informatie over de lijn gestuurd worden de locale citrix client vertaald de informatie en stelt deze beschikbaar.

Eigenlijk werk je op de server en verleng je alleen je draden van muis, toetsenbord en beeldscherm.
Dit betekent dat de applicaties die je nodig hebt wel gepubliceerd moeten worden door de citrix server.

Als je dit doet kun je locale schijf van mac joinen. Tevens bespaart deze oplossing ook veel bandbreedte een gemiddelde citrix client gebruikt voor een sessie ongeveer 20 KB.
Ook kun je standaard encryptie instellen.

Ik heb er goede ervaringen mee.
De andere oplossing lijkt me vrij omslachtig.

Peppie