advies gevraagd over externe HD's

Nu ik een digitale videocameraatje gekocht heb wil ik graag wat meer gaan monteren. Mijn Powerbook (17' / 1Gb) heeft nog maar 15 Gb vrij dus heb ik extern geheugen nodig. Op de PowerPC van mijn vriendin is daarentegen nog 60 Gb vrij (hoe doet ze het?). Ik heb al stiekem een iMovie-filmpje via mijn LAN-netwerkje op haar schijf ingeladen en daar een beetje mee geprutst. Dat gaat een beetje schokkerig door de niet supersnelle verbinding. Zou een externe harddisk (Lacie?) veel sneller gaan? Hebben die apparaten allemaal firewire-aansluitingen (op de doos staat meestal alleen USB-2 hetgeen ik niet heb op mijn Powerbook). Heb eigenlijk niet zo'm zin om weer eens 160 euro of zo uit te geven, alleen maar om wat vlotter filmpjes te kunnen knippen en plakken, dus probeer me even goed te informeren.

Oh ja, een stuk of 10 iMovie bestanden opslaan om er een jaar later nog eens aan verder te werken is min of meer onmogelijk zonder een externe Terabyte geloof ik, nietwaar?

Alle nieuwe powerbooks hebben USB dacht ik, ik weet niet hoe het zit met de Ti-modellen, welke heb je?

Externe schijf via Firewire is meestal niet veel duurder dan USB 2.0 of zelfs precies dezelfde prijs. Handig is een externe schijf met beide aansluitingen :)

Is dit een nieuwe powerbook G4 ? dan heb je toch 2 USB 2.0 poorten, eentje links en eentje rechts als ik zo even naast me kijk.. Of bedoel je dat je er niet langer 1 vrij hebt..

Ik heb een LaCie schijfje van 250 gig op m’n powerbookje aangesloten hier met een FireWire 800 kabel er tussen… (Firewire 400 en USB 2.0 kabel bijgeleverd) Is zeer zeer snel. Ideaal voor films te bekijken, zelfs voor spellen te spelen is het sneller als ze op m’n externe staan dat dat ze op m’n interne (notebook)schijf staan…

Dus in het kort : Ja die dingen zijn snel

Het is een aluminium powerbook uit 2003, heeft links en rechts een 1.1 USB poort. Maar wel Firewire 400 en 800.

Dan zou ik zeker naar een FireWire model kijken, want films via USB 1? Dat wordt niks.

Ga sowieso voor een FireWireschijf, USB is namelijk nogal processorintensief en behoorlijk wat trager als FireWire. (En ja, het is stukken sneller als een 100mbit netwerkje.)

Volgens mij heb je ook gigabit ethernet en dat kan zich wel meten met Firewire. Moet je wel de juiste kabel gebruiken. Alleen is de interne harddisk van die andere powerbook ook een 2.5 inch en dus niet supervlot. Een externe 3.5 inch met 7200 / 10000 toeren over firewire zou het snelste moeten zijn.

[quote:ed1093e6e9="Martiniman"]Volgens mij heb je ook gigabit ethernet en dat kan zich wel meten met Firewire. Moet je wel de juiste kabel gebruiken. Alleen is de interne harddisk van die andere powerbook ook een 2.5 inch en dus niet supervlot. Een externe 3.5 inch met 7200 / 10000 toeren over firewire zou het snelste moeten zijn.[/quote:ed1093e6e9] Dan moet de andere computer ook Gitabit ethernet hebben hé.

Snelste oplossing is externe harde schijf (7200rpm - 2MB cache) via FireWire 400. Daarop Mac OS X installeren en dus je videobewerking volledig draaien vanaf die schijf. Je kan namelijk een externe FireWire schijf als opstart schijf gebruiken. Als je geen videobewerking doet dan kan je gewoon opstarten van de interne schijf in je PowerBook :slight_smile:

wow, slim zeg, van die tweede OSX op de externe HD. Zal er toch wel van gaan komen. Allen dank voor het meedenken!

[quote:62d9dbb6b2="larridon"][quote:62d9dbb6b2="Martiniman"]Volgens mij heb je ook gigabit ethernet en dat kan zich wel meten met Firewire. Moet je wel de juiste kabel gebruiken. Alleen is de interne harddisk van die andere powerbook ook een 2.5 inch en dus niet supervlot. Een externe 3.5 inch met 7200 / 10000 toeren over firewire zou het snelste moeten zijn.[/quote:62d9dbb6b2] Dan moet de andere computer ook Gitabit ethernet hebben hé.

Snelste oplossing is externe harde schijf (7200rpm - 2MB cache) via FireWire 400. Daarop Mac OS X installeren en dus je videobewerking volledig draaien vanaf die schijf. Je kan namelijk een externe FireWire schijf als opstart schijf gebruiken. Als je geen videobewerking doet dan kan je gewoon opstarten van de interne schijf in je PowerBook :)[/quote:62d9dbb6b2]

Het minimum wat je nu koopt is al met 8 mb cache en je hebt ze ook al met 16 mb cache. Dtaoverdracht met 2,5" schijfje op 5400 rpm is net zo snel als met de 3,5" op 7200 rpm… De data-overdracht wordt ook nog wel wat beperkt door de Firewirechip die “toevallig” in je kastje zit.
Vergeet niet dat alles met 2 moet worden gedeeld. upload en download vragen allebei snelheid. Als je het echter superdesuper wilt doen, start je je 17" PB in de Target-mode op terwijl hij met firewire aan de andere hangt en trek je je data in 1 keer over op de andere…

Panther staat bij mij nog gewoon op de interne HD en aan de FireWire hangt deze (merkloze?) aluminium Smart Drive met een 80 GB laptopschijf waarop Tiger. je moet er wel opletten dat de 2,5" HDD maximaal 9,5 mm hoog is. Het is een mooi elegant en stevig huisje. [img:3215262c9d]http://a-mego.com/eng/proimages/1/1/New%20hot%20-%20smart%20drive%20-%20combo%20-%20500.jpg[/img:3215262c9d] O.a. Expansys heeft de behuizing in het assortiment (gehad?).

[volledig offtopic] Volgens mij is het het makelijkst om die PowerMac van je vriendin permanent in te pikken. [/volledig offtopic]

Ehm even een geheugensteuntje:

Je kunt een Mac niet vanaf een externe USB 2.0 drive opstarten. Mac OS X start alleen op van interne of externe Firewire stations.

Dat je het weet. :slight_smile:

LaCie 300GB D2 heeft weer seagates ipv van maxtor dus weer de oude kwaliteit.