Advies gevraagd van de kenners

Goedemorgen,

Een vraag: ik ben zelfstandig ondernemer. Ik werk vanuit huis met mn vertrouwde macbook pro. Deze raakt inmiddels redelijk vol en ik ben op zoek naar een oplossing binnen de apple productlijn.

Wat zijn mn wensen:
- alle documenten/foto's/films/muziek veilig opgeslagen ergens anders dan op mn macbook pro
-benaderbaar als ik met mn macbook thuis werk
-benaderbaar als ik onderweg ben in binnen- en buitenland
- vanzelfsprekend communiceren met andere appeltjes zoals MacBook, apple TV, Iphone en Ipad
- het liefste ook met een soort afgeschermd gedeelte waar ik specifieke (externe) gebruikers toegang tot kan geven middels een password ofzo
- ik zou mijn televisie ook graag kunnen gebruiken als beeldscherm zoals dat bijvoorbeeld met de macmini kan (in combinatie met een draadloos toetsenbord)

Wie kan me van advies voorzien?

Groeten, Marieke

Klinkt als een NAS-server.

Dit is een centraal opslagmedium in huis die je kan benaderen vanaf al je pc's in je huis en die je ook via internet kan benaderen. Je kan meerdere gebruikers aanmaken met rechten waarmee je kan regelen dat ze bijvoorbeeld op een ftp-server (is ook functionaliteit van de NAS) kunnen komen. Hier kan je dan bijv. bestanden voor ze klaar zetten die ze er af kunnen halen.

Er zijn verschillende merken maar de beste 2 zijn QNAP en Synology. Kijk maar eens bij wifimedia.eu. Daar zie je veel voorbeelden van deze producten.

Enne, heb zelf een macbook en imac en die praten prima met mijn qnap server. Time machine kopie wordt ook rechtstreeks weggeschreven op de QNAP. Prima om vanaf de mac een bestandje op te halen, te bewerken en vervolgens weer op te slaan op de server.

Een precieze setup met al jouw wensen in 1 pakketje zou 't volgende kunnen zijn:

[b]Je MacBook Pro[/b]
Deze gebruik je zoals je gewend bent.

[b]Mac Mini[/b]
Deze zou je dan gebruiken als eigen server, die je met het programma LogMeIn kunt bedienen vanaf elke locatie (desnoods aan de andere kant van de wereld). Hier zet je ook het programma Rumpus op zodat je de Mini tegelijkertijd als FTP server kunt gebruiken. Op deze manier heb je voor iedereen een afgeschermd FTP-gedeelte/account, maar kun je ook delen open zetten waar iedereen bij zou kunnen.

[b]Airport Extreme[/b]
Deze heb je misschien al, maar een draadloze router waar je je laptop via Wifi van internet voorziet en de Mini via kabel (stabieler voor een server, makkelijker in te stellen/te bedienen op die manier) op aan sluit.

[b]Je TV[/b]
Waar wil je je TV precies voor gebruiken i.c.m. je Mac setup? Als je 'm als mediacenter wilt gebruiken zou je misschien een Apple TV kunnen nemen, en deze jailbreaken en 'm koppelen aan je Mac Mini (of aan een externe HD die je aan je Airport Extreme koppelt)… op die manier kun je namelijk zonder iTunes nodig te hebben, toch volledig genieten van al je video's en muziek.

Persoonlijk zou dit in mijn ogen de makkelijkste en minst dure oplossing zijn, die je tegelijkertijd heel de meeste vrijheid geeft in je werk en bediening van het geheel. Het is misschien makkelijk om een IT-bedrijf dit hele zaakje in te laten stellen (tenzij je er zelf bekend mee bent), zodat alles gelijk vlekkeloos werkt :)

Mvg,
Joram

p.s.: Een NAS is overigens ook mogelijk en goedkoper, maar buiten dat ik niet héél veel ervaring heb met een NAS denk ik dat je met een Mini + Rumpus + LogMeIn meer vrijheid en mogelijkheden hebt. Ook omdat je deze dan makkelijk als backupmachine kunt instellen.

Ik heb zelf een Time Capsule.
Draadloos netwerk, printerserver, opslag, automatische back-up, en gemakkelijk te benaderen door alle mac's bij mij thuis.
Je kunt het van buitenaf ook benaderen als je dat wilt.
Het mag misschien iets duurder zijn dan een Nas van een ander merk, maar als je Apple freak bent wil je toch niets anders.

[b]Waarom wil je een tv kunnen gebruiken als scherm.[/b]

Ik gebruik Apple tv voor foto's, films (70.000 stuks via Ice e.d.) en muziek.
Op mijn Apple tv staat Ice, XMBC en dergelijke leuk als multi media, maar tv als monitor vindt ik persoonlijk niks en dat ligt zeker niet aan mijn plasma
Er zijn wel kabels om je MBP of Imac aan te sluiten op je Plasma, probeer het eens en je komt er zeker van terug. (ik weet niet waar je woont, maar als het in Groningen is mag je mijn kabel wel eens lenen om te proberen)
Wil je dit toch dan zou ik een mac mini nemen met een server installatie. (incl Ice, XMBC ed.)
Als je het mij vraagt is een Time Capsule ruim afdoende en heeft al het overige geen toegevoegde waarde.
Ik ben zelf ook iemand die alles altijd moet proberen, nieuw aanschaft en het neusje van de zalm moet hebben.
Gelukkig komt wijsheid met de jaren en is het inmiddels niet zo erg meer.

Succes met je keuze

Veiligheid vóór alles inderdaad. Ik raad aan om je bestanden online te backuppen. De hele toko kan dan affikken zonder dat je ook maar [i]iets[/i] kwijtraakt aan data, muziek, onvervangbare digitale familiekiekjes, etc.

Ik heb zelf goede ervaringen met [url=http://www.backblaze.com/]Backblaze[/url].