Advies gevraagd: welke externe hdd past het beste in mijn setup?

Beste OMT-leden,

Ik heb de volgende setup:

AE met 1 tb hd voor backup op de koelkast. In de woonkamer een iMac medio 2011 met daarnaast een G-drive 3 tb. Deze schijf heb ik onderverdeeld in twee partities: TM, films. Ik heb dus twee schijven op verschillende plaatsen, in dezelfde ruimte met een backup. Wellicht wat overdaad maar ach.....

Nu mijn 'probleem'. Ik heb gekozen voor de G-drive vanwege de mooie vormgeving en snelheid via firewire. Maar man! Wat maakt dat ding een geluid. Ik begin me er steeds meer aan te storen en heb besloten de schijf eruit te gooien. Schijf is niet defect, de geluidsproductie schijnt normaal te zijn. Ik vind het raar dat er zo weinig over de geluidsproductie te lezen is. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik overgevoelige oren heb.

Met bovenstaand verhaal in je achterhoofd, hebben jullie tips voor een andere schijf die ik kan kopen? Snelheid, design en vooral geluidsproductie zijn belangrijke speerpunten. Al moet ik zeggen dat ik met iets minder design genoegen kan nemen.

Alvast bedankt leden! Oja indien iemand interesse heeft in de G-drive....hij is 2 maanden oud en technisch 100% in orde. Indien interesse dan ontvang ik graag een bericht.

Een NAS in de meterkast. Fluisterstil. Bijkomend voordeel: design boeit dan niet.

@t TheBigZ, Dankje...nog helemaal niet aan gedacht!

Daar zit toch helemaal geen fan in of zoiets? Resoneerd de hdd? Of maakt de hdd zoveel geluid? Stop er eens een andere hdd in anders. Dat ding zo juist redelijk stil moeten zijn. Wat maakt de herrie?

@t ro_me, het lijkt de schijf zelf te zijn. Er zit inderdaad geen fan in. Mijn neef heeft hem toevallig ook en die maakt exact hetzelfde geluid. Hij heeft er geen last van maar mijn vriendin en ik worden er zo onderhand wel gek van hahah. Het is wel een erg mooie schijf maar wat koop je daarvoor als hij qua geluid zo aanwezig is? Zijn er leden die ook de G-drive hebben en ook aanzienlijke geluidsproductie hebben? Zou het kunnen komen omdat het een 3 tb schijf op 7200 toeren is......?

Het is een blazend geluid trouwens. Geen tik of iets dergelijks.

7200 rpm maakt sowieso meer geluid dan 5400, wat logisch is. Als het een 3.5 inch is kan dat er ook iets mee te maken hebben.

Wat een onzin. Ik heb een 4TB WD MyBook externe 7200rpm disk, en die hoor je bijna niet, terwijl deze toch op een houten kastje (klankkast) staat.

[quote=TheBigZ url=http://www.onemorething.nl/community/topic/advies-gevraagd-welke-externe-hdd-past-het-beste-in-mijn-setup#post-2498004 time=1355071950]Een NAS in de meterkast. Fluisterstil. Bijkomend voordeel: design boeit dan niet.[/quote] Wel even goed zorgen dat die schijven goed beveiligd zijn.

KRO Reporter onderzocht de veiligheid van randapparatuur zoals netwerkschijven (NAS). Steeds vaker zijn deze apparaten uitgerust met webservers, die het mogelijk maken de apparaten op afstand, via internet te benaderen. Een aanzienlijk aantal merken blijkt standaard onbeveiligd te zijn, [u]waardoor ze voor iedereen, waar ook ter wereld toegankelijk zijn.[/u]
De kopers van de apparatuur zijn zich er meestal [u]niet van bewust dat hun netwerkschijf toegankelijk is voor derden[/u]. http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/07-12-2012

[quote=ro_me url=http://www.onemorething.nl/community/topic/advies-gevraagd-welke-externe-hdd-past-het-beste-in-mijn-setup#post-2498014 time=1355072290]Daar zit toch helemaal geen fan in of zoiets? Resoneerd de hdd? Of maakt de hdd zoveel geluid? Stop er eens een andere hdd in anders. Dat ding zo juist redelijk stil moeten zijn. Wat maakt de herrie?[/quote]
Dat is een vraag die ik ook graag beantwoord wil hebben. Heb namelijk exact hetzelfde problem met m'n LaCie d2 Quadra (750 GB, 2007) dat ding maakt een tyfusherrie (excuus) dat wil je niet weten. Al sinds dag één is ie luider dan iedere iMac die ik in huis heb gehad. Heb altijd gedacht dat er een fan in zat, tot ik het online opzocht en dat niet zo bleek te zijn. Heb inmiddels een tweede LaCie d2 Quadra (2 TB, 2012) en die is een stuk zachter.

Het geluid van de schijf hangt ook af van het aantal platters (met de bijhorende leeskoppen)
Schijven met 1 platter zijn doorgaans stiller.

Hitachi schijven zijn naar mijn ondervinding de luidste schijven , en juist toevallig dat die in de G-drive zitten .(Het hele bedrijf is van Hitachi)

Samsung en Western digital schijven zijn naar mijn ondervinding de stilste schijven .
Ook de Barracuda LP schijven van Seagate zijn erg stil , hoewel die op 5900RPM draaien

Dank voor jullie input!
Er zit inderdaad een Hitachi schijf in de G-drive. Ik heb hiervoor altijd WD gehad en die zijn zeker in vergelijking met deze drive bijzonder stil. Wat dat betreft sla je de spijker op zijn kop Soulshaker.

Ik denk dat ik niet voor een nas ga. Vind dit ergens toch een beetje dubbel omdat ik de iMac al als een soort van speler/server i.c.m. atv gebruik. Ik denk dat het een mybook gaat worden. Jammer dat de Thunderbolt versies nog zo duur zijn en de iMac geen usb 3.0 ondersteuning heeft.

Waar ik mij toch aan stoor is het reclamemateriaal. Zie de setup van de foto. Ze zouden een persoon achter de desk moeten zetten met oordopjes in. iMac super stil maar herrie van de schijf. En toch adverteren alsof het de ideale oplossing is grrrrrrr! Wees gewaarschuwd mensen.[img]/uploads/community/133c2af86e992baaaf18cf11fc475237679c844a_73828.png[/img]

hoi,

Ikzelf ben erg te spreken over de Western Digital mybook, heb er 2, 1 x 2 TB en 1 x 6 TB doorgelust via firewire 800.

Ik ben trouwens nog op zoek naar lege mybook behuizingen....

Groeten,
Frans van Wessel

@fvwessel Hoe bedoel je dat "doorgelust via firewire 800" Er zit toch maar 1 FW poort op je Mac.

gr, Ton

@Nolleos,

Inderdaad, maar 2 FW poorten op de mybook, de 2e mybook hangt dus achter de 1e , in het engels daisy chain genoemd.

Via de ene firewire poort op de mac kun je dus meerdere firewire apparaten aansturen, beetje zoals het oude SCSI.

groeten,
Frans

Bedankt @fvwessel. Had ik niet zo gauw aan gedacht. Heb nu net een nieuwe 3TB My Book for Mac aangeschaft naast mijn WD MyBook Studio omdat ik dacht geen FW poort meer beschikbaar te hebben. Maar op die Studio zit inderdaad nog een extra FW 800 poort. Nou ja, volgende keer dan maar.

gr, Ton