Advies: hardware-oplossing 'music-server'

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een goede oplossing voor een 'music-server'. Ik wil al mijn CD's (± 300) gaan importeren in iTunes. Mijn huidige hardware omvat een iBook G4 (30Gb harddisk) i.c.m. Airport basestation (graphite). Voor de volledigheid: ik wil mijn muziek beluisteren via een hifi-set van TEAC met Kef speakers. Echter is mijn harde schijf te klein en al bijna vol. Ik zoek dus een extern apparaat waarop ik al mijn muziek kan zetten en welke ik kan verbinden met mijn hifi-set (mag met kabel). De iBook met iTunes moet enkel als afstandsbediening werken, dus de verbinding tussen de iBook en de muziek moet draadloos zijn. Een 'firewire' externe harddisk is daarom geen optie.

Na wat zoek- en denkwerk heb ik een aantal mogelijke hardware-oplossingen bedacht:

1. Alle muziek op een 2e-hands G4 zetten en deze via Airport Express met de hifi-set verbinden. Met iTunes op de iBook kan ik via Airport alles beheren.
    (nadeel: een G4 neemt extra ruimte in en heeft voor dit doel relatief ‘overbodige’ hardware, voordeel: makkelijk extra harde schijf bij te plaatsen)

2. Alle muziek op een Mac Mini zetten en deze via Airport Express met de hifi-set verbinden. (nadeel: niet goedkoop, voordeel: kan evt. ook nog een ‘multimedia-server’ worden)

3. Alle muziek op een wireless externe harddisk zetten (bijv de ‘Yakumo Wireless Storage 60’: http://www.yakumo.de/produkte/index.php?pid=1&ag=Wireless+LAN#1037087). Deze schijf of iBook via Airport Express met de hifi-set verbinden.

4. Al eens gepost hier: de Hifidelio (http://www.hifidelio.nl). (nadeel: dure oplossing)

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat jullie de ‘beste’ oplossing vinden. Eventuele andere opties zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Alvast mijn grote dak voor je reactie.

Groet, Wouter

Thuis heb ik mijn een server draaien onder linux waarop ik daapd heb draaien . Dit is een iTunes music server Het werkt zo :

in een mapje flikker je al je muziek en daarin scant daapd elke zoveel seconden en publiceert het via rendezvous (bonjour) en alle computers in het netwerk kunnen die muziek dan in iTunes luisteren.

wat je moet hebben is een oude PC met een dikke harde schijf en een netwerk kaart. (bij de buurman voor weinig te krijgen )

installeer een linux distributie zoiets als : Mandrake of RedHat of debian of naruurlijk freeBSD en installeer daapd lees goed de gebruiksaanwijzing en dan heb je een interne muziekserver die zijn muziek via het iTunes protocol shared .

Het is een goedkope oplossing maar zeker niet de makkelijkste !
Wel erg leuk natuurlijk!

link naar de website van daapd

Er komen aardige oplossingen aan zoals een Blue Tooth gateway die met de juiste hardware je iTunes vanaf je MAC (met een BT stereo module) op een willekeurige hifi set laat afspelen via de gateway. Het is ontworpen om vanaf een telefoon te spelen, maar ik zie niet in waarom dat niet vanaf een Mac-je kan. :D Op die manier kan je op een willekeurige plaats in het huis de iTunes verzameling luisteren, die CD kast kan dan eindelijk de deur uit!

http://www.motorola.com/mediacenter/news/detail/0,,5632_5618_23,00.html

Motorola Bluetooth Stereo Gateway DC800
With the ability to turn most stereos into a wireless music system, the portable Motorola DC800 streams content to the Motorola HT820 from the stereo and Bluetooth wireless-enabled mobile phones, PCs or other devices. For group listening, music can be played through the stereo speakers.

Motorola Bluetooth USB PC Adapter PC850
The Motorola PC850 empowers traditional laptops and PCs with Bluetooth technology, establishing cordless connections to compatible mobile phones, headsets and PDAs. Whether used to share and stream music files, data or images, the PC adapter provides a new level of mobile convenience.

Waarom zet je niet een 100GB harddisk in je iBook? Dan is ie gelijk een stukje sneller en geen moeilijk gedoe. 300 cd's zal rond de 15 GB innemen. Klaar.

ps. of een ipod naast je stereo? waarom zo moeilijk?

iPod naast je stereo lijkt mij de mooiste en makkelijkste oplossing. Koop er zo'n afstandsbediening bij dan ben je helemaal het mannetje ;-)

Ik heb het als volgt opgelost: boven in mijn kantoor hangt aan mijn G5 een externe FW HD voor backup doeleinden waar nog ruimte gemoeg op was om mijn muziek op te zetten. Beneden in de kamer hangt een Squeezebox (draaadloze mp3 speler) aan de versterker, die dus draadloos de muziek van boven haalt. Op de G5 staat daarvoor muziekserversoftware van Sqeezebox die alle muziek en afspeellijsten in iTunes ziet. Het ding heeeft een display en een afstands bediening en werkt perfect. Je kunt zoeken op artiest, nummer, afspeellijsten, alfabetisch, noem maar op, net als in itunes. Voor mij een ideale oplossing. Alleen moet je computer wel aanstaan uiteraard.

[quote:00e17db7ac="gijsraggers"]Waarom zet je niet een 100GB harddisk in je iBook? Dan is ie gelijk een stukje sneller en geen moeilijk gedoe. 300 cd's zal rond de 15 GB innemen. Klaar.

ps. of een ipod naast je stereo? waarom zo moeilijk?[/quote:00e17db7ac]

Wat betreft de ipod: Omdat ik iTunes wil gebruiken als ‘afstandsbediening’. Zo kan ik ‘op de bank’ smart playlists maken, nrs beoordelen, enz. Voorzover ik weet kan dat niet met bovenstaande oplossing?

Maar je eerste oplossing: tjonge daar had ik nou helemaal nog niet aan gedacht! Geen idee wat dat kost, maar dat ga ik even uitzoeken. Dat zou idd wel een hele mooi oplossing zijn…
Bedankt voor de tip!