Advies iMac

Hallo allemaal,

Ik zit erover na te denken om een iMac aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een 21,5 inch vanwege de prijs. Ik ben student Communicatie & Multimedia Design en maak daarom veel gebruik van het Adobe-pakket. Daarnaast ben ik ook grafisch vormgever, waarvoor ik deze programma’s ook gebruik.

Ik heb al rondgekeken bij verschillende topics over dit onderwerp, maar ik kwam er niet echt uit.

Graag zou ik jullie advies willen hebben over het aanschaffen van een nieuwe iMac. Waar moet ik opletten? En welke iMac raden jullie mij aan?

Ik hoop jullie hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.

Groet,
washandje

En wat is je te besteden bedrag?

Ik zou in ieder geval gaan voor een oplossing met een SSD er in… blijf weg bij die achterlijke keuze van Apple om een 2015 systeem uit te leveren met een 5400 rpm laptop HD…

Zoals uit zoveel artikelen blijkt, is het niet gezegd dat 5400 rpm minder is dan een 7200 rpm HD. Er zijn zoveel factoren die bepalen hoe optimaal er van een HD wordt gebruikgemaakt, en hoe een HD te optimaliseren voor het systeem waarin het inzit, dat je er weinig over kunt zeggen, als jij niet de systeembouw bent. En om dan met termen als ‘achterlijk’ te smijten…

Inderdaad. Achterlijk.

erg achterlijk !

Zeer achterlijk. Een 5400 of 7200 HD als opstartschijf is gewoon niet meer van deze tijd. Altijd voor een SSD gaan.

ik kan niet in je portemonnee kijken en het gaat me ook niets aan maar als grafisch vormgever zou ik rekening houden met een paar factoren.

-Genoeg RAM. Zeker als je meerdere pakketten tegelijk wilt gebruiken. (Photoshop, indesign, illustrator als voorbeeld ala je een boekje vorm moet geven). Maar ook After Effects leunt erg op je RAM. Dus zorg dat je er genoeg van neemt. Liefst minimaal 16 dat is futureproof.

-SSD. Dat werkt erg snel en heel fijn met oproepen van bepaalde taken en zoeken naar bestanden. Je Mac voelt allround erg snel aan. Een harddisk zou ik zoals velen zeggen echt niet aan beginnen.

-een dedicated videokaart is geen must, maar wel eeg handig omdat steeds meer applicaties dit ook gebruiken om taken sneller af te ronden. (Zie ook naar Metal van Apple).

-ik adviseer je zelfs een 27 inch te nemen, of in keder geval bij je 21,5 inch een externe monitor te nemen. Want als grafisch vormgever maak je gewoon veel gebruik van veel schermruimte voor je tools en applicaties.

Let op dat zodra je de nodige extra’s gaat bestellen voor je iMac 21.5", deze snel in de buurt komt van de prijs van een 27" iMac. Zie voor voorbeelden dit topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-imac-11/#post-2894936

Als je van plan bent om €2400 of meer aan een nieuwe iMac uit te geven, kun je beter een 27" iMac kopen. Dan krijg je voor hetzelfde bedrag een iMac die in meerdere opzichten een stuk krachtiger is. Bovendien kun je het geheugen van de 27" iMac zelf (goedkoop) uitbreiden.

Net als met auto’s hè. Prop ze vol met alle opties, en je zit tegen het daaropvolgende model aan.

Die je vervolgens ook weer met alle opties wilt hebben, waardoor…

etc.

Een kennis heeft onlangs een Retina iMac 21,5 inch - 3,1 Ghz i5 gekocht met gewone hd. Het duurt 58 sec. om te opstarten!!

Ze hebben een hele langzame internetverbinding kan dit ook invloed hebben?

58 seconden!! Shit.

Elk kwartaal bij een update weer 58 seconden van je leven weg (want uitzetten hoeft natuurlijk nooit).

Zou dat normaal zijn? Staat amper wat op het systeem geïnstalleerd. Zou het komen omdat het Retina display zoveel rekenkracht nodig heeft?

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/advies-imac/#post-2919798 time=1451475156]58 seconden!! Shit.

Elk kwartaal bij een update weer 58 seconden van je leven weg (want uitzetten hoeft natuurlijk nooit).[/quote]

Daar is vrij weinig over te zeggen.

Opstart-items (Dropbox, Google accounts, Flickr, iTunes-helper, etc.) vertragen de boel zienderogen.
(Daar staat bij mij een rij van hier tot eh… daar.)

Fonts die later geïnstalleerd zijn ook. Apparatuur die is aangesloten, enzovoorts.

Een volledige SSD is niet heilig, alleen mag je bij een Mac wel minimaal een fusion drive verwachten. Kies dus niks zonder fusion drive. De eenvoudigste iMac met fusion drive volstaat.

@bjorngra: Laat ze eens kijken of er in de systeemvoorkeuren wel een (juiste) opstartschijf geselecteerd is…

Ga naar Systeemvoorkeuren–> Opstartschijf—> maak evt het slotje linksonder los—> selecteer de gewenste opstartschijf (komt dan een blauw randje omheen) en kies vervolgens voor herstart…

Dikke kans dat het opstarten daarna flink rapper gaat omdat de iMac niet op allerlei plekken (ja, ook het netwerk/internet) gaat zoeken naar een opstartschijf.

Klopt helemaal Goeiedag… Maar ook zonder diepgravend onderzoek weten we dat de laptopschijfjes die Apple in de 21,5" zet niet tot de bloedsnelle categorie behoren…sterker nog, de performance ervan valt nogal tegen… of het nou 5400 of 7200 rpm of een variabele rpm…langzaam zijn ze. Ik heb iMacs gezien die verder prima zijn qua specs, maar door de standaard HD verzanden tot een strandballen-festijn. Zelfs een via USB3 aangesloten simpel SSD’tje maakt er al weer een racemonster van. En ja, dan gebruik ik het woord achterlijk… Vergelijk het maar met een hele snelle mooie dure auto die vervolgens met ‘thuisbrengertjes’ wordt uitgerust… weg is de snelheid en het rijcomfort.

Voor grafisch ontwerp is zoals hier eerder gezegd veel ramgeheugen en een rappe hardeschijf (fusion drive of ssd) naar mijn idee ook het belangrijkste, ook een 27" scherm is stukken handiger dan een 21". Probleem is alleen dat je dan een redelijk dure imac hebt.

Aangezien je nog student bent kan ik me ook voorstellen dat het allemaal wat veel wordt. Misschien is het te overwegen om een 2e hands 27" imac te kopen uit 2014 of 2013. Voor Adobe pakketten meer dan voldoende, zou er wel op letten dat er een fusion drive in zit.

Ik zou ook een tweedehands Mac met 27 inch scherm verkiezen. Een groot scherm is handig bij Adobe.

2e hands met quad core ca 600 euro, kun je prima mee uit de voeten.