Advies ivm aankoop Mac mini (nieuw model) VS Imac (oud model

Beste OMT'rs,

Misschien dat jullie wat inzicht/tips kunnen geven ivm de aanschaf van een Mac.

Een goede vriend van mij is/was van plan een Mac mini aan te schaffen maar ziet nu een aanbieding van een vorig model iMac (MB324, 2.66Ghz, 320 gig HD, 2 gig RAM ddr2 en de ATI 2600 256MB videokaart).
Deze iMac moet €888,- gaan kosten.

De Mac mini die hij wil zal met een 320 gig HD, toetsenbord/muis en 2 gig ram rond de €800,- gaan kosten maar dan heb je wel de nieuwste hardware. (hij heeft al een monitor).

Hij gaat de Mac vooral gebruiken als iTunes/foto server en wil in Photoshop RAW foto’s gaan bewerken. Videobewerking gaat weinig tot niet nodig zijn.

Ik denk dat hij beter af is met de iMac maar misschien dat jullie nog andere inzichten hebben die hem kunnen helpen in zijn keuze.

Alvast bedankt.

Met de imac is hij zowiso beter af want die mac mini komt qua specs nog altijd uit onder de vorige generatie iMacs. Dus als het budget het toelaat ga voor de iMac want een mac mini is minder geschikt voor wat je vriend het wil gebruiken.

Jeps... iMac... Scherm kan er met een kabel aangehangen worden voor de luxe...

Hoelang mag zo'n kabel maximaal zijn? Hij zit er ook aan te denken om zn tv aan te sturen namelijk (soort Media center van maken dus).

HDMI moet je inderdaad mee oppassen... ik geloof dat de maximale lengte theoretisch een kilometer is... Ik hoopmdat je dat gaat redden...

Dure grap trouwens… een kilometer HDMI///

[edit]Bij de goedkopere kabels 5 meter, bij de duurdere B-kabels 15 meter… valt me tegen… was in de war met wHDMI… dat gaat theoretisch met een zender die krachtig genoeg is, een kilometer ver.

[url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1184225]Hier[/url] een draadje op GoT daarover.

Dezelfde iMac staat in de aanbieding bij A-Mac voor €1099,- Ik denk dat die €888,- dan wel erg scherp is voor een EOL model.

ik weet niet wat voor monitor hij heeft maar ik zou alleen al voor de imac gaan vanwege het scherm, dat is echt perfect. ik heb zowle een mac mini (de nieuwe) als een imac (de oude) en welke lcd monitor ik er ook aanhang het is op de imac echt veel beter. qua specs kan je op deze ook gewoon de zaken doen die je beschrijft.

(ik gebruik mijn mac mini als mediacenter met een hd tv, dat geeft uiteraard wel lekker beeld)

[quote:0dd6fd3338="rotrax"]ik weet niet wat voor monitor hij heeft maar ik zou alleen al voor de imac gaan vanwege het scherm, dat is echt perfect. ik heb zowle een mac mini (de nieuwe) als een imac (de oude) en welke lcd monitor ik er ook aanhang het is op de imac echt veel beter. qua specs kan je op deze ook gewoon de zaken doen die je beschrijft.

(ik gebruik mijn mac mini als mediacenter met een hd tv, dat geeft uiteraard wel lekker beeld)[/quote:0dd6fd3338]

Duidelijke taal. Ik heb het idee dat hij redelijk overtuigd is geraakt van de iMac, hij heeft het zelfs nu al over het eventueel aanschaffen van het nieuwste model… Kan snel gaan zo’n dag :wink:

[quote:1a11f45cea="rotrax"]ik weet niet wat voor monitor hij heeft maar ik zou alleen al voor de imac gaan vanwege het scherm, dat is echt perfect. ik heb zowle een mac mini (de nieuwe) als een imac (de oude) [/quote:1a11f45cea] Als jij een witte hebt, heb je inderdaad een perfect scherm, maar die zit niet meer in de 20 inch alu-imacs. Die heeft een mager scherm. Maar een 20 inch iMac plat op zijn smoel is nog steeds een goede onderzetter voor een goede monitor en sneller dan de MacMini. Ik gebruik het zelf ook zo, en je kunt bovendien makkelijk bij de plugjes. Wel even met Audio/Midi setup de speakers omdraaien, plat op zijn plaat zijn de links en rechts speakers namelijk verwisseld.

Dag dames en heren hier op OMT!

Ik ben nieuw hier en tevens de “goede vriend” van Mac-@… :slight_smile:
Ondertussen voor mezelf besloten dat het geen Mini (die van € 799,-) plus nieuw keybord/muis op een “oude” 19" breedbeeld monitor gaat worden!
Lekker alles vers, iMac 20", het oog wil immers ook wat en voor die paar centen meer…

Bedankt voor de reactie’s !