Ik heb een vraagje over het kopen van een imac, want graag wil ik er advies over.
Namelijk wil ik (aangezien ik niet zo veel kan besteden) een 2de hands imac gaan kopen over een tijdje.
Maar nu wil ik graag weten watvoor imac jullie mij zouden adviseren.
Aangezien ik de fotografie in ga (vanaf volgend jaar een opleiding volgend) is het voor mij belangrijk dat er fotobewerkings software goed draait zonder problemen.
Ook wil ik graag goeie video edit software draaien, verder weet ik nog niet watvoor software ik nodig ga hebben voor school.
Naast foto bewerking en video bewerking wil ik hem gaan gebruiken voor minder krachtige dingen zoals internet en msn e.d.
Als je fotografie gaat studeren is een goed scherm zeer belangrijk, dan ben je best om de oudere 20" iMacs te vermijden aangezien die geen zo'n goed scherm hebben. Wat is je budget precies? Dat zal ons ook al helpen om de mogelijkheden voor jou te bepalen.
het liefst rond de 400 euro, omdat me dat zelf al wat krap lijkt wil ik max denk ik 600 of 650 honderd uitgeven, maar als dat niet te doen is moet het duurder, het liefst rond die prijs maar ik moet wel iets hebben dat goed is aangezien het wel erg belangrijk voor me gaat worden, nog even ter aanvulling de harde schijf moet minimaal 300 gig zijn, maar hoeft ook niet perse heel groot te zijn denk ik, aangezien ik wss wil gaan werken met 2 of 3 1tb externe schijven
Op mijn iMac 27"met 2.8 GHz Intel Core i5 en 12 GB geheugen draait Photoshop, en Lightroom en Media Pro en nog zo wat gelijktijdig zonder problemen.
Final Cut Pro idem.
Op de andere iMac in ons huis, iMac 24" met 2.4 GHz Intel Core 2 Duo en 4 GHz geheugen draait Photoshop enz. ook prima, evenals FCP.
Op deze laatste machine is het beter als ik niet alle genoemde programma's gelijktijdig heb draaien. Dan is het geheugen de bottleneck.
Sterker nog: ik heb op mijn oude iMac 17" met PPC (bolletje) ook prima kunnen werken met Photoshop. Weliswaar met een oudere versie toen en het ging niet allemaal als een speer, maar dat kwam omdat het geheugen beperkt was.
Moraal: nagenoeg iedere iMac kan die programma's goed aan, maar zorg voor voldoende geheugen (plaats dat zo nodig zelf bij).
Verder moet je wel even goed de nieuw- en tweedehandsprijzen naast elkaar leggen voor je tot koop over gaat.
Succes met de overweging en de aankoop.
Fotografie. Als ik fotografen hoor praten over computers, dan is het scherm toch wel heeeeel belangrijk.
Ik ken er bijna geen welke iMac schermen ook maar een beetje goed genoeg vinden. Zowiezo komen als de iMacs met glas voor het scherm al niet in aanmerking. Je moet dus al bijna naar de oudere witte iMacs.
(of welke waren nu ook weer de laatste met een mat scherm als optie?)
Fotografen willen hun scherm ook altijd (of moeten) kalibreren. Dus mijn vraag aan jou: weet je wel zeker dat je een iMac wil? Er is trouwens een hele reeks iMacs geweest die last hadden van een 'gele zweem" op het het scherm. Soms te erg, maar meestal voor gewone consumenten niet storend, maar voor een fotograaf...
mijn idee... zoek een goed (mat) scherm, of mss heb je er zelfs nog een. En koop een tweedehands Mac Pro. Heel regelmatig bieden zelfstandig (na drie jaar) hun mac pro tweedehands aan omdat deze dan belastingsgewijs afgeschreven zijn. In veel van de 'oude' mac Pro steekt extra geheugen omdat praktisch elke pro gebruiker dat er zelf bijsteekt.
Voor jouw doeleinden, dus fotobewerking, zou ik MINIMAAL 8GB ram geheugen aanraden. Meer is beter,
voor foto's kan je gewoon niet ram geheugen genoeg hebben...
veel tweedehands iMacs die je zal vinden zullen maximaal 4GB aan boord hebben...
gekoppeld aan een spiegelend en soms kwalitief laag scherm, lijkt mij een iMac een heel slecht optie voor jouw...
dat zou bijvoorbeeld perfect voor jouw zijn, maar aanbieding lijkt mij beetje raar...
veel te goedkoop voor die prijs. Ik zou het in eerste instantie niet vertrouwen,
maar als het klopt... dan is dat een fantastische deal !!!
Bedankt voor de reacties weer!
Ja eigenlijk wil ik wel een imac ja, net heb ik ook naar een mac pro zitten kijken....
Volgensmij werken ze op de school waar ik heen ga werken ze (volgensmij) ook met imacs (grafisch lyceum rotterdam) daar krijg je volgensmij ook les in fotobewerking e.d.
[quote=Melle url=http://www.onemorething.nl/community/topic/advies-kopen-imac#post-2357589 time=1327678143]Fotografie. Als ik fotografen hoor praten over computers, dan is het scherm toch wel heeeeel belangrijk.
Ik ken er bijna geen welke iMac schermen ook maar een beetje goed genoeg vinden. Zowiezo komen als de iMacs met glas voor het scherm al niet in aanmerking. Je moet dus al bijna naar de oudere witte iMacs.
(of welke waren nu ook weer de laatste met een mat scherm als optie?.[/quote]
Je mag vinden wat je wilt, maar je praat onzin.
Ik ken heel wat fotografen die goed met een iMac kunnen werken.
Inderdaad hebben sommigen problemen met een spiegelend scherm. Anderen, waaronder ikzelf, niet.
Het is wel belangrijk hoe het scherm staat opgesteld en hoe het omgevingslicht is.
[quote]
Fotografen willen hun scherm ook altijd (of moeten) kalibreren. Dus mijn vraag aan jou: weet je wel zeker dat je een iMac wil? [/quote]
So??
Ik kalibreer mijn scherm regelmatig (met Spyder 3 Pro). En dat gaat goed.
Dus die opmerking i.c.m. de iMac slaat nergens op.
Wel is het juist dat kalibreren voor alle kleurbeheer noodzakelijk is.
Misschien moet de TS ook eens kijken naar een Mac mini.
Dan kan hij zelf kiezen welk scherm het beste is.
Maar nogmaals: het iMac-scherm is prima, ook voor grafisch werk, als je rekening houdt met licht en de lichtinval.
Maar dat geldt voor alle schermen in dat geval.
Idd. Ik heb beslist om nooit meer een iMac te kopen om die reden (gele vlekken, zwarte vleken, ...), en als ik later een desktop ga kopen zal het een Mac Mini zijn of een tweedehands Mac Pro (die kosten eig ook niet veel meer).
Ja de [url=http://www.macworld.com/article/162105/2011/09/macworlds_new_speedmark_7_benchmark_suite.html]huidige Mac mini[/url] is snel genoeg voor jouw wensen (en neem dan bij voorkeur de [url=http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/mac_mini/select]2.5GHz versie[/url]). Maar de (huidige) iMac is nog sneller.
[quote]
Als je fotografie gaat studeren is een goed scherm zeer belangrijk
[/quote]
Fotografie kan je niet studeren, helaas;).
OT: een Mac Pro voor 600 euro gaat, denk ik, niet werken. Het wordt dan dus of een Mac mini of een iMac. Als je nog een scherm hebt dat voldoet, zou je kunnen denken om een hele nieuwe Mini te kopen. Dan heb je een erg mooie computer. Maar dan moet je wel een scherm hebben natuurlijk;).....