[Advies] Laptop voor studies

Goeieavond

Ik ben geen echte switchers, maar heb wat advies nodig. Ik hoop dat het hier juist staat!.

In september begin ik aan mijn opleiding: Communicatie en Multimedia design, dit is in het kort een bachelor in de audiovisuele kunsten waar ook webdesign en marketing bij komt kijken.

Daarnaast heb ik als hobby fotografie en werk ik soms met grote bestanden in photoshop. Af en toe monteer ik ook eens een filmpje.

Momenteel heb ik een PowerBook G4 17" (1,67Ghz - 1440*900 model, werkt nog perfect en gaat zeker nog niet weg!). Helaas is deze niet erg krachtig meer en zeker niet meer voldoende voor het bewerken van video’s en foto’s. Vandaar dat ik nu alles doe met mijn (windows) desktop (Core2Duo 2,67Ghz - 4gb Ram).

De desktop gaat weg. Ik wil volledig gaan overstappen op Mac os X.
Daarom dat ik wat advies nodig heb.
Ik heb zitten nadenken en dit zijn, denk ik, mijn opties, ik heb overigens een budget van ongeveer 2500-3000euro:

[b:ea66fc0bf9]Optie 1[/b:ea66fc0bf9]: [i:ea66fc0bf9]“The best of two worlds”[/i:ea66fc0bf9]
Een, compacte en mobiele, macbook voor het klein(er) werk in school.
Een mac pro voor het zwaardere werk; het bewerken en al het andere werk - de mac pro is inderdaad hier misschien zwaar overkill voor, maar mijn (toch wel krachtige) desktop nu heeft het er toch soms moeilijk mee.

Daarnaast ben ik ook niet van plan de komende jaren nog eens een nieuwe computer te kopen en kan de mac pro makkelijk uitgebreid worden.
Een ander hekel punt is de opslag van de macbook, ik heb een uitgebreide film en foto collectie en heb daardoor snel een 2TB vol - welke ik in een mac pro makkelijk kwijt kan.

[b:ea66fc0bf9]Optie 2[/b:ea66fc0bf9]
Een 17" Macbook Pro, deze is al een heel stuk minder mobiel maar ook wel weer een stuk krachtiger en aangenamer om op te werken - vooral het bewerken en monteren van filmpjes dan (tov een macbook).
Het data probleem zou op te lossen zijn met enkele externe harde schijven.
Thuis zou ik deze dan ook aansluiten op mijn 23" scherm (geen Apple, helaas, maar het scherm voldoet wel).

Natuurlijk valt dit totaal niet te vergelijken met een macbook samen met een mac pro, maar dit is dan ook een duurdere oplossing.

Wat vinden jullie van optie 1 en 2? Zijn er misschien nog andere opties?

De bedoeling is ook om alles in Engeland te kopen, vandaar dat ik deze vraag ook nu al stel - nu de prijs van de pond zo laag ligt.

Alvast bedankt,
Lucas

Optie twee is overkill... Op een Macbook gaat het bewerken van filmpjes en foto's ook wel... Als het sporadisch in je werk zit, dan is het zonde van het extra geld...

Ff oftopic Maar ga je in Genk en Maastricht? De KHlim? Dan ga ik juist hetzelfde doen als jij!

ik zou voor optie 1 gaan. maar dat zal je wel wat meer gaan kosten dan 3000 euro hé. Een macbook kost om en bij de 1400 euro en een standaard mac pro 2500. Ik weet dat je hem in Engeland gaat halen maar je gaat mij niet zeggen dat je daar 1000 euro minder gaat betalen hé. Maar anyway een macbookje voor onderweg en een mac pro voor de lange termijn ( je hebt in elk geval geen scherm nodig aangezien je er nog eentje staan hebt.

De 17" MBpro zou ik ook achterwege laten. Veel te lomp en veel te duur voor “wat het maar is”, ik geef toe dat hij heel krachtig is, maar in vergelijking met een mac pro zal je langer met je mac pro kunnen doen dan met je macbook pro,en je zal evenveel betaald of zelfs meer betaald hebben.

een macbookje en een mac pro … zou ik ook wel zien zitten …

mvg

macaddict101

Ik zou tot na september wachten en kijken wat je voor je opleiding echt nodig hebt. Tegen die tijd zijn er vast upgrades van de diverse modellen geweest en je kunt dan als student met korting terecht bij Apple.

@Tay-: Leuk! Inderdaad in KHlim in Genk.

Optie 1 is inderdaad wel zwaar overkill, maar het gaat wel een stuk verder dan ‘af en toe’ een foto te bewerken en een filmpje te monteren. Dagelijks ben ik bezig met het bewerken van foto’s. Filmpjes monteren is wat minder, maar ook dat gebeurd regelmatig (vooral kleinere projecten dan wel).
Maar ik denk inderdaad ook wel dat het mogelijk moet zijn op een macbook (pro), maar het gaat gewoon een stukje trager gaan. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik over enkele jaren dan wéér iets nieuws aan het kopen ben.

De prijzen vallen in Engeland een stuk beter mee.
1100Euro voor een macbook (2,4Ghz model)
2000Euro voor de mac pro

Dit is toch wel een verschil van maar liefst 900euro, daarnaast hoeft de mac pro ook niet onmiddellijk worden aangeschaft - dit is zeker geen dringende aankoop!

Edit:
@Erik: wat houdt deze korting precies in?
Dat voor de opleiding niet zo een krachtige Mac Pro nodig is weet ik wel zeker, zelfs voor mijn hobby denk ik dat het nog zwaar overkill is.
Maar om dan voor een MacBook Pro 17" te gaan vind ik dan ook zonde omdat het zich dan een 300-400euro scheelt?

Waarom niet een macbook kopen voor zo'n 1200 euro en dan nog een mooi scherm, toetsenbord(draadloos), muis (draadloos) , m-stand(laptop stand), extern harde schijf en laptop hoes. Op die manier heb je altijd alle bestanden op je pc bij je. Op een macbook kun je prima filmpjes monteren en photoshop draait als een trein erop. Zelfs dreamweaver ondertussen gebruiken is geen probleem (ik heb zelf ook een macbook).

Op deze manier bespaar je een hoop geld en heb je een ideale setup (lijkt mij) waarmee je alles kunt doen wat je wil. Voldoet prima dus.

Dat klinkt inderdaad ook wel interessant en een pak goedkoper! Maar ik heb eerlijk gezegd een beetje mijn twijfels of een macbook wel krachtig genoeg is. Nu gebruik ik in mijn desktop een Core 2 Duo 2,67Ghz en daar loopt het bewerken en andere dingen doen tegelijk al sloom op. Als ik er geld aan uitgeef wil ik ook graag zekerheid dat het jaren meegaat zonder te moeten upgraden.

dan ga je best eens informeren in een apple store, dan ben je "zeker".

Ik heb geen deskundige raad voor je, maar wel mijn ervaring.

Ik heb een windows desktop, Core 2 Duo 2,67 Ghz, 4 GB staan, met CS4 erop. Ook heb ik een MacBook Pro 2.4 Ghz met 2 GB erin. Photoshop en vele andere zware programma’s voor bijvoorbeeld audiobewerking werken veel sneller en soepeler op mijn Mac dan op Windows. Ik ben dus eigenlijk van mening dat je de specificaties niet helemaal kunt vergelijken… :wink:

Poos terug had mijn oom een Mac Pro gekocht, 1,8 ghz en 512MB RAM. Ook mn pa wilde een nieuwe Windows, ook hij kocht toevallig een 1.8Ghz met 512MB RAM. Moet zeggen dat de Mac flink sneller was dan de Windows. Mijn punt: specificaties van Windows en Apple computers kun je niet echt vergelijken! :wink:

@AppelSap: En dan vergeet je nog de rest van de technische specificaties te vergelijken. De FSB, CPU cache en de snelheid van je schijf is ook niet onbelangrijk. Bovendien kun je alleen een vergelijking maken als beide systemen een schone installatie hebben gekregen. Was dat ook het geval?

@rdesign: 1,8GHz Mac Pro? :? Waar?

@ Napsju

Daar heb je helemaal gelijk in.
MBP half jaar geleden nog ‘schoon’ geinstalleerd, Windows maand geleden, niet helemaal een eerlijke vergelijking dus.

Maar ondanks dat, [b:8d3ae1a58b]mijn[/b:8d3ae1a58b] ervaring is toch wel dat een Mac vaak ‘met minder meer kan’. In die zin vind ik dus niet dat je de specificaties, zoals de TS dat deed, van een Windows desktop en zijn Mac goed kunt vergelijken.

[quote:88b0df8607="LuCaZ"]@Erik: wat houdt deze korting precies in? [/quote:88b0df8607] Dat studenten bij de Apple Store korting krijgen: een MacBook Pro 17" kost normaal €2499 en met educatieve korting € 2299,08 (dat is dus 8% korting).

[quote:215fa5c877="Zerk"]Optie twee is overkill... Op een Macbook gaat het bewerken van filmpjes en foto's ook wel... Als het sporadisch in je werk zit, dan is het zonde van het extra geld...[/quote:215fa5c877]

Je hebt half gelijk Zerk,

Een MBP 15inch zal genoeg voor je zijn. Ik heb hierbij alleen wel een tip.

Zelf studeer ik ook CMD, heb ik een macbook pro aangeschaft omdat ik wist dat mijn opleiding 3.5 jaar minimaal zou gaan duren. Inmiddels ben ik 2 jaar verder, werkt mijn laptop uitermate prima en zie ik nieuwe HP modellen verschijnen met dezelfde specs die ik 2 jaar geleden had.

Voor mijzelf wil ik over 2 jaar na mijn studie mijn systeem gaan vernieuwen, dan heeft mijn mbp toch 4 jaar trouwe dienst gedaan waarmee ik elke, en dan meen ik ook echt ELKE dag mee heb lopen sjouwen en gemiddeld ~12 uur per dag aan staat.

Denk aan je toekomst wat je ermee gaat doen en hoe lang je hem wilt gaan gebruiken.

Je hebt wel veel te besteden voor een 17-jarige, zeg! :o Als ik zo veel geld had, dan had ik het wel geweten. Dan had ik die Mac Pro gekocht + een Apple LED Cinema Display. Maar ja, over 4/5 maanden schaf ik de standaard 24'' iMac aan + 4gb intern geheugen en da's ook prachtig. :D

Tja, ik ga ook geen Communicatie en Multimedia design doen maar Bouwkunde, dus dan heb ik ook niet zo’n zware pc nodig. Als hobby heb ik ook geen fotografie en bewerk ook geen grote bestanden in photoshop. :slight_smile: Ook monteer ik ook nooit een filmpje. :stuck_out_tongue: Nu is m’n budget +/- 1000 euro, maar ik werk sinds kort 12,5 uur per week bij de C1000 en daarmee verdien ik +/- 250 euro per maand. Dat schiet dan aardig op, al zeg ik het zelf.

Ik zou de Powerbook houden voor het kleiner werk op school en een nieuwe iMac kopen. Een iMac is een krachtpatser met een aangenaam schermformaat voor relatief weinig geld (in vergelijking met een Mac Pro!).

Het dataprobleem kan je inderdaad oplossen door externe harde schijven, wat volgens mij niet zo heel duur is.

Ja, de standaard 24'' iMac met 4gb intern geheugen is volgens mij wel krachtig genoeg. Over dat dataprobleem, zelf heb ik van m'n vader een externe HDD van 500gb gekregen en da's voor mij meer dan genoeg. Ik kan er al m'n muziek op kwijt en daar gaat het bij mij om. Als ik die iMac heb dan heb ik 820gb aan geheugen en da's bijna 1tb. Da's voor mij meer dan genoeg.

Het zou ook wel eens kunnen, net zoals in het verleden, dat er extra educatieve kortingen worden gegeven op de iMac's aangezien de nieuwe op komst zijn :P ... Hiermee spaar je echt wel veel geld uit.

En die Powerbook mag je zeker nog niet afschrijven, gebruiken dat ding! :lol:

Ik doe volgens mij hetzelfde wat jij gaat doen, het heet bij mij alleen Digitale Communicatie (in utrecht) en ik gebruik daarvoor een 2.4ghz white macbook, hij draait word, imovie en het complete cs4 pakket prima en ik geniet elke keer dat ik hem mee moet nemen van het compacte formaat. De macbook (zeker de nieuwe) heeft genoeg kracht in huis om alles te kunnen doen wat je in de opleiding zult gaan doen.

Momenteel hangt hij aan mn toetsenbord muis en 22" scherm. Trekt ie allemaal prima, een mobiele macbook moet dus genoeg zijn.