Advies monitor luidsprekers gevraagd

Bij mijn komende iMac 24" wil ik een set monitor speakers plaatsen. Dus boxen met eigen voeding en versterker. Tesamen met Logic Express kan ik weer aan de slag dan. Ik heb de M-audio's gezien op de Applesite maar ik twijfel... Prijs-kwaliteit lijkt me aardig maar niet meer.

Mijn budget is 250 euro. Kan ik voor dat bedrag iets behoorlijks kopen?

Ik prefereer een subwoofer-loos systeem. Twee boxen met een heldere klank. Liefst geen bassreflex. Mooie livestage. Zoiets als Mackie maar dan betaalbaar:-)

Alle advies is welkom

Iets van altec lancing of boze is wel te vinden voor die prijs en klinkt goed.

monitoring is luisteren.... Mijn advies; ga naar een zaak zoals feedback, waar ze veel keus hebben, (maar niet perse verstand van zaken) en ga eens wat luisteren wat binnen je budget valt. Als ik zo snel even op hun site kijk, zou ik wel nét iets meer uitgeven. Iets fatsoenlijks begint toch tussen de 350 en 400 euro. Maar misschien vind jij wel een monitor die goedkoper is, en aan je wensen voldoet.

Inderdaad, een beetje (profi) studiospeaker begint bij ca. 200 euro (per stuk!!!). KRK maakt bijvoorbeeld uitstekende nearfield speaker-serie die heel betaalbaar is : KRK Rokit. [url]http://www.krksys.com/v3/rokit_rp5.asp[/url]

Die M-Audio StudioPhile lijkt me overigens prima voor het geld, al zal je er niet veel ‘laag’ in hebben.

Ik ben KRK en M-audio op tweedehands sites tegengekomen. Om en nabij de 300 euro voor beide. Is dat het waard? Ik weet waar ik op 'normale' speakers moet letten. Zijn er nog tips op het gebied van Monitors?

Luisteren doe ik zeker. Alleen dan kun je een oordeel vellen:-) Maar er is erg veel aanbod en soms werkt het naar anderen te luisteren.

Bedankt alvast.

het hangt sterk af van wat je wilt. als je gewoon lekker dingen wilt maken in Logic en cdtjes brandt voor eigen gebruik kom je ook onder de 250 euro nog wel iets bruikbaars tegen. wil je echter cd's afmixen die verkocht gaan worden en op allerlei verschillende systemen goed moeten klinken, dan moet je het zoeken bij Genelec, Dynaudio of KRK, en dat is een stuk duurder. de goedkope versies van de goede merken zijn meestal beter dan de duurdere versies van goedkope merken. de bovengenoemde KRK's zouden heel goed kunnen zijn, maar volg het advies van mailmen: luisteren! laat je niet gek maken door verkopers, want monitors zijn een strikt persoonlijke zaak.

Hou er rekening mee dat als je bas wil horen (en dus beoordelen bij het afmizen) dat je of: vrij grote speakers nodig hebt, of: een subje d'r bij moet nemen die je dan wel goed moet afstellen. Een speaker die ik heel goed vind klinken voor z'n geld zijn de [url=http://www.tannoy.com/Reveal5A]Tannoy Reveal[/url]. Alhoewel de link naar de nieuwe link verwijst, bedoel ik de oude versie. Die zal je 2e hands wel betaalbaar moeten kunnen krijgen. Dat zou ik eerder doen dan nieuwe speakers die net niet dat geven wat je nodig hebt. De karakteristiek van de Reveals is dat ze heel soepel klinken, dus b.v. niet luistemoe maken. De klank is heel transparant en de frequentie karateristiek is heel netjes. Impuls respons kan wel wat beter maar dan kom je in een hoger segment. De Genelecs zijn heel lang de standaard geweest totdat het nieuwe model kwam die ik persoonlijk als een "doosje" vind klinken. Dynaudio is ook heel mooi en duur maar moet je wel van houden. Ik vind ze soms wat "hard" klinken, een beetje rockmuziek georienteerd. Genelecs zijn dan wat "silkier" maar dat hoge randje van die titanium tweeter kan ook gemeen klinken. Krock is niet mijn smaak. Veel te amerikaans. De frequentie karateristiek van de speakers die ik heb getest (een paar maanden) was net een golfslagbad. Nogmaals, ga voor een goede 2e hands. Voor 250 euro heb je geen 2e hands oud type Genelecs maar voor iets meer zou je misschien aan de 1029 (het kleinste model) kunnen komen.

Uitgebreide reactie: Dank je wel. Alhoewel ik musicus ben, gebruik ik mijn MAC alleen voor hobby. Ik 'freubel' dus :-) Ik wil echter toch rond dat budget blijven. De 24" iMac die komt, is me even een aanslag op mijn spaarpot geweest die ik niet zo een-twee-drie te boven ben! HAHA! Ik heb een paar KRK's gezien op marktplaats voor 300 euro. 2 maanden oud inclusief stekkers. 300 euro vraagt de goede man. Lijkt me niet te veel?

Lees [url=http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2260]dit[/url] ook eens. Mooie tweedehands versterker erbij en dan kom je wel iets boven je budget uit, maar dan heb je ook wat.

Ik zou je budget opschroeven naar zo'n 350 euro. Ik zou zelf wel graag [url=http://www.alesis.com/product.php?id=27]deze[/url] Alesis monitors willen maar heb nog geen ruimte. Maar het meeste spul wat ik gevonden heb en wat mij trekt is toch wel tussen de 300 en 400 euro. Deze van Alesis heb je in duitsland (thomann.de) voor rond de 350 als ik het me goed herinner.

[quote:dd82e309a3="Geitekaas"] Ik heb een paar KRK's gezien op marktplaats voor 300 euro. 2 maanden oud inclusief stekkers. 300 euro vraagt de goede man. Lijkt me niet te veel?[/quote:dd82e309a3] Welk type is dat exact ?

En over Alesis : geen slechte monitors, die Eriky aanraadt, maar ik ben juist overgestapt van Alesis naar KRK, omdat ik de klank van die Rokit-serie echt beter vind…Maar goed, persoonlijke keuze…

Toevallig zat ik eerder vandaag naar de volgende monitor te kijken:

http://www.stantondj.com/v2/prod_atm6_tech.asp

Lijkt dat nou verdacht veel op die KRK’s of niet?

http://www.krksys.com/v3/rokit_rp6.asp

De maten in inch komen overeen, maar in cm’s niet…

Stanton is tegenwoordig echt een DJ merk, de klank gaat dus ook die richting uit. Overigens heeft Behringer er ook een handje van om dingen na te maken, sterker nog, daar leven ze van. Helaas is het resultaat meestal nogal jammer. Alesis.... de eerste monitor ones heb ik nog mee gewerkt. idd leuk voor thuis, maar beetje matte saaie sound, heel muffig. Zal ongetwijfelt verbeterd zijn nu. Neem dan KRK daar zit tenminste nog smaak aan. (zij het niet de mijne) PassieveTannoy Reveal voor 120 euro en setje [url=http://muziek.2dehands.nl/markt/audio/luidspreker/15814027-tannoy-reveal-passive.html]hier[/url] Actieve Reveals [url=http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/professionele_audio_tv_en_video_apparatuur/45426213.html%3Frotid%3D5026-40279-15698-12]hier[/url] Ik zou deze man maar eens bellen. Als jij het niet doet koop ik ze wel :D

normaal gesproken is behringer echte troep, maar enige uitzondering zijn de behringer truth speakers , active speakers goede dynamic, lijken sprekend op genelecs van paar jaar terug van 1500 euro. heb het geluid vergeleken, klinkt echt wel goed, al wordt je mischien dan niet voor vol aangezien. bij www.feedback.nl

“het is een rare wereld”

Alle adviezen hierboven zijn waar! :? Het ligt er uiteraard aan wat je eigen voorkeuren zijn (wat voor soort muziek maak je, hoe luid mag/kan het, in wat voor ruimte staan ze (niet onbelangrijk!)) Ook kun je jezelf afvragen (budget-wise) of je veel geld wilt uitgeven voor iets dat zichzelf niet snel zal terugverdienen, wanneer je het eenvoudig als 'hobby' gebruikt. Dan zou een monitor-set uit de 'budget' prijsklasse ook volstaan. Ook je eigen oren zijn maatgevend. Sommige mensen zijn gevoeliger voor bepaalde frequenties dan anderen. 'Zelf' werk ik op Alesis M1 active monitors, omdat ik ze relatief neutraal vind, hoewel met een lichte kleuring in de mid frequenties. Daarnaast gebruik ik, om mixes te luisteren bijvoorbeeld, de Soundsticks II van Harman/Kardon, met sub woofer. Een bijzonder ervaren en bekende Engelse producer gebruikt ze ook; hij zei dat wanneer het goed over de Soundsticks klinkt, het over zijn grote (Mackie HR24) monitors ook wel goed zou klinken. De laatste tijd werk ik vrijwel uitsluitend 'in the box', en luister ik bijna alleen naar de Soundsticks. Nog geen klachten gehad :wink:

Groet,
Reinier
www.angelsandagony.com

ik heb tweedehandse Alesis Monitor 2.. nooit meer anderen voor mij, hoewel ik nog wel 2x NS10 erbij wil hebben..

Ik heb zelf de Tannoy Reveal Active... bevalt erg goed. Wil zelf nog wel een paar alesis of ns10 monitors erbij, maar misschien is de passieve set van tannoy iets voor jou?

weet zo niet wat ze kosten…

Ik werk zelf ook met de Behringer Truths omdat ze destijds budgetair en qua performance de beste keus voor me waren. Ik ben niet superenthousiast over het geluid, maar ze geven wel ongekleurd weer, en dat is toch het belangrijkste aan een monitor. Ik heb in de studio gewerkt met Genelecs en Mackie HR824's, en ik durf te beweren dat ikzelf een betere mix maak op mijn behringers dan op de Mackies of Genelecs. Mijn orgen zijn gewend aan de sound, ik weet hoe een mix moet klinken op mijn set om ook op andere sets goed te klinken.

Het is idd het belangrijkst dat je weet hoe je monitors klinken, want daar maak je je mix op. Ook belangrijk is hoe je afluister-ruimte "klinkt" .

[quote:f1cafb8615="rogerpaolo"]Ik heb in de studio gewerkt met Genelecs en Mackie HR824's, en ik durf te beweren dat ikzelf een betere mix maak op mijn behringers dan op de Mackies of Genelecs.[/quote:f1cafb8615] En ik durf te beweren dat jij een nóg betere mix maakt op die Genelecs en Mackies, als jouw oren ze eenmaal gewend zijn... 8)