Advies nodig bij videokaart herrie...

De ventilator op de videokaart in mijn 400MHz G4 (APG) maakt al sinds lange tijd een vervelende herrie. Na een tijdje 'rustig' geweest te zijn is het geluid sinds een week weer in alle hevigheid terug.

Overal gezocht naar een vervangende ventilator… nergens gevonden. Geen zin meer om geld in die G4 te steken - zodra Apple met die nieuwe serie G5 machines komt gaat het ding toch de deur uit.

Maar nu mijn vraag en graag advies:

Kan het kwaad om die ventilator gewoon UIT te zetten (door het stekkertje dat van de ventilator naar de videokaart loopt los te koppelen)???

Heeft een drupje olie zin?

Geluid weg, geluid weer terug. Zit de voet van die ventilator wel vast? Schroefjes of klemmen. Misschien doet een drukpje tweecomponenten lijm wonderen. Voor de draaiende delen kan wat smeermiddel ook wonderen doen. Ik meen dat siliconenspray dan de oplossing is.

hey

anders met een bus perslucht het fannetje ff schoon spuiten. Zo’n bus kan je bij een goede hobbyzaak vinden of een electrozaak.

suc6

Alle bovenstaande idee'en zijn prima, doe alles behalve je fannetje loshalen. Ik geef je videokaart geen dag meer dan door de hitte die hij niet kwijt kan.

Ik had het zelfde probleem bij mijn oude G4, (flink wat) smeermiddel deed 't 'm.

Nog even ter verduideling van Aads tip. Fan voeding lostrekken. Fan losschroeven ,voorzichtig beet pakken,Niet bij de schoepen stickertje verwijderen met scherp mesje(ja loswippen)een druppel teflonspray of zoietsin het asje,plastic schoonmaken van overtolig spraysel met ontvetter,sticker terugplakken en hermontage.

is het een Radeon 9800 pro retail versie die lawaai maakt? kijk dan hier:

http://www.riscx.com/reviews/9800_arctic_cooler/

misschien is het wat?