advies opslaan foto's

Even een vraagje voor de fotograven onder ons,

Ikzelf fotografeer altijd in raw en jpg, deze jpg gebruik ik dan als indexering om te kijken welke raw ik gebruik.

Als ik de raw foto bewerkt heb zit ik altijd te twijfelen hoe ik deze op moet slaan …als tif of gewoon over de raw heen schrijven?

Het probleem is dat als ik over die raw heenschrijf ik dan ben ik mijn digatale negatief kwijt.
Dus ik ben nieuwsgierig over hoe de fotografen dat hier doen… Gaan jullie de raw bewerken en ook weer opslaan als raw of hebben jullie een apart mapje voor jullie digitale raw negatieven en slaan jullie een bewerkte foto apart op als tif o.i.d ??

alvast dank voor de reacties
groet,
ramon

Ik ben geen fotograaf, maar ik zou altijd het origineel (negatief) bewaren. Omdat schijfruimte de wereld niet meer kost en een foto vaak niet 2 keer gemaakt kan worden.

dus de raw apart bewaren en hoe de bewerkte foto opslaan dan >?<

Die raw moet je natuurlijk gewoon bewaren. Dat van die negatievenmap is toch een goede optie!? :)

bewaar je RAW bestand EN je bewerkte foto. Harde schijf ruimte kost niet zo veel meer en zeker niet als je GOED selecteerd in wat je houden wilt. Na een fotoopdracht (ik ben fotograaf) bewaar ik ongeveer een maand (soms 2) mijn al sterk geselecteerde map. Daarna spit ik er nog eens door heen als alles al IN print is en knikker ik nog eens de helft weg en 'mag' een kleine selectie over houden van mezelf.

Hoevaak gebuik ik tenslotte OOIT deze beelden nog eens anders dan de goede.

Dan op 2 CD’s , 1 in mijn eigen huis 1 in huis van een vriend.