advies opslaan foto's

Even een vraagje voor de fotograven onder ons,

Ikzelf fotografeer altijd in raw en jpg, deze jpg gebruik ik dan als indexering om te kijken welke raw ik gebruik.

Als ik de raw foto bewerkt heb zit ik altijd te twijfelen hoe ik deze op moet slaan …als tif of gewoon over de raw heen schrijven?

Het probleem is dat als ik over die raw heenschrijf ik dan ben ik mijn digatale negatief kwijt.
Dus ik ben nieuwsgierig over hoe de fotografen dat hier doen… Gaan jullie de raw bewerken en ook weer opslaan als raw of hebben jullie een apart mapje voor jullie digitale raw negatieven en slaan jullie een bewerkte foto apart op als tif o.i.d ??

alvast dank voor de reacties
groet,
ramon

Ik ben geen fotograaf, maar ik zou altijd het origineel (negatief) bewaren. Omdat schijfruimte de wereld niet meer kost en een foto vaak niet 2 keer gemaakt kan worden.

dus de raw apart bewaren en hoe de bewerkte foto opslaan dan >?<

Die raw moet je natuurlijk gewoon bewaren. Dat van die negatievenmap is toch een goede optie!? :)

bewaar je RAW bestand EN je bewerkte foto. Harde schijf ruimte kost niet zo veel meer en zeker niet als je GOED selecteerd in wat je houden wilt. Na een fotoopdracht (ik ben fotograaf) bewaar ik ongeveer een maand (soms 2) mijn al sterk geselecteerde map. Daarna spit ik er nog eens door heen als alles al IN print is en knikker ik nog eens de helft weg en 'mag' een kleine selectie over houden van mezelf.

Hoevaak gebuik ik tenslotte OOIT deze beelden nog eens anders dan de goede.

Dan op 2 CD’s , 1 in mijn eigen huis 1 in huis van een vriend.

Ik bewaar mijn raw bestanden apart op een externe HD. Tevens als neuroot op een dvdtje. Ik bewerk ze in PS elements als tiff. (dus ik maak een tifje van mijn rawtjes) 90 % van mijn foto's worden door Sigma's Photopro al prima bewerkt overigens maar soms is PS elements onmisbaar:-) Als al de bewerkte foto's klaar zijn, gooi ik ze als een grote groep in freephotoconverter en maak er kleine (ongeveer 80 K) bestandjes van die ik in iPhoto zet. Daar kan ik ze altijd bekijken en laten zien aan anderen. Als ik wil printen, doe ik dat in PS elements. Het lijkt omslachtig maar het meeste werk gaat automatisch in batch. Ik bekup iPhoto door de gehele map (met zulke kleine bestanden dus niet erg groot) op mijn externe HD te zetten.

Voor mij werkt dit prima; Ik heb een mogelijkheid om ze snel ff te bekijken(iPhoto), ze te printen en goed te bewerken(tifjes in PS Elements) en ik heb altijd het digitale negatief(rawtjes)

Je kunt de raws ook in PS elements bekijken en bewerken maar ik ben erg tevreden met Sigma’s programma, vooral hun fill-in light functie is geweldig!

Ik ga ervan uit dat jij je rawtjes ook gewoon in PS kunt bewerken?

Zorg dat je ALTIJD een bekupje hebt van je rawtjes; je vervloekt je als je ze kwijt bent en een extra bekup op een dvdtje is zeker geen overbodige luxe heb ik gemerkt na een inbraak!

Succes!

okeej na het lezen van jullie tips ben ik tot de volgende conclusies gekomen....

het bewerkte bestand bewaar ik als tiff en de originele foto bewaar ik als raw in een aparte map.
Zou dan wel een externe hd erbij moeten kopen aangezien ik altijd werk p mijn powerbook met een hd van 80 gig

Dus nu maar even sparen voor een extra hd :?

Afhankelijk van belangrijkheid van de opnamen. Als ik in RAW werk bewaar ik de opname altijd als .TIF. Vanuit de .TIF bewerk ik de opname verder. Weer afhankelijk van de opdracht of aard van de opnamen wordt er een .PSD (bestand in lagen etc) bewaard. Da's weer een tussenvorm om op terug te kunnen vallen als er nog iets aan de bewerking gedaan moet worden. Daar maak ik weer een .tif van als ie af is om te leveren. Ik bewaar bijna nooit iets als .jpg, is altijd een 'transport'-vorm (om een hires bv als bijlage te kunnen mailen, waarbij ik klanten adviseer ze als .tif te bewaren als ze er zelf nog mee gaan bewerken om compressie op compressie te voorkomen). Of om als lowres voorbeeld te kunnen dienen of om op 't www te kunnen plaatsen. De originele jpg'jes die uit m'n digitale reflex komen bewaar ik (na selectie) wel apart. Uiteindelijk gaat de hele boel op cd of dvd m'n archief in, in een zo hoog mogelijke kwaliteit.