advies over daglicht lampen

Omdat ik beroepsmatig (zoals velen hier) met kleur bezig ben is het van een cruciaal belang dat ik de juiste beslissingen maak op het gebied van kleur. Ik werk niet op een beeldscherm maar lekker analoog met verf. Nu merk ik dat het vanaf 15.00 uur al donkerder gaat worden en het lastiger wordt om kleuren te mengen en te verwerken.

Ik werk eigenlijk altijd naast een groot raam waar daglicht naar binnen komt. Daarnaast brandt er altijd een dubbele TL-bak. Maar deze TL is ook te warm om zonder daglicht te gebruiken.

Weet iemand mij te kunnen adviseren voor een lamp die qua temperatuur geschikt is om (met kleur) bij te werken? Ik denk dat het vooral gezocht moet worden in studiolampen… maar waar en welke, en vooral niet te duur…?

Ik werk al jaren met daglichtlampen: philips TL buizen nr.57 en ook philips daglichtlampen die er uit zien als gewone lampen maar dan blauw en doorzichtig. Ik gebruik die lampen doorelkaar. Toch blijft het oppassen met de blauwen!

wat gebeurt er dan met de blauwen? Ze verschuiven?

Philips TLD 950 Deze lamp heeft een color rendering index hoger dan 90 (100 is maximaal) en een kleurtemperatuur van 5000 graden Kelvin (ongeveer daglicht). Er is ook een TLD 965 deze lamp heeft ook een hoge cri en een kleurentemperatuur van 6500graden Kelvin.

maurits brock

Als ik even diep in mijn geheugen graaf is 6500 K de norm voor drukwerkbeoordeling.... maar of ik dit nodig zal hebben weet ik niet. Het gaat mij erom dat ik in de avonduren kleuren kan mengen en verwerken zonder de ochtend erop een attack te krijgen.....

Die Philips lampen lijken mij wel geschikt, ik ga eens kijken waar ik deze kan krijgen.

Hoe zit dat dan met studiolampen die men gebruikt voor fotografie? Geven ze alleen een accurate weergave als ze flitsen?

[quote:72c15ddba0="MacBjorn"]wat gebeurt er dan met de blauwen? Ze verschuiven?[/quote:72c15ddba0]