advies over daglicht lampen

Omdat ik beroepsmatig (zoals velen hier) met kleur bezig ben is het van een cruciaal belang dat ik de juiste beslissingen maak op het gebied van kleur. Ik werk niet op een beeldscherm maar lekker analoog met verf. Nu merk ik dat het vanaf 15.00 uur al donkerder gaat worden en het lastiger wordt om kleuren te mengen en te verwerken.

Ik werk eigenlijk altijd naast een groot raam waar daglicht naar binnen komt. Daarnaast brandt er altijd een dubbele TL-bak. Maar deze TL is ook te warm om zonder daglicht te gebruiken.

Weet iemand mij te kunnen adviseren voor een lamp die qua temperatuur geschikt is om (met kleur) bij te werken? Ik denk dat het vooral gezocht moet worden in studiolampen… maar waar en welke, en vooral niet te duur…?

Ik werk al jaren met daglichtlampen: philips TL buizen nr.57 en ook philips daglichtlampen die er uit zien als gewone lampen maar dan blauw en doorzichtig. Ik gebruik die lampen doorelkaar. Toch blijft het oppassen met de blauwen!

wat gebeurt er dan met de blauwen? Ze verschuiven?

Philips TLD 950 Deze lamp heeft een color rendering index hoger dan 90 (100 is maximaal) en een kleurtemperatuur van 5000 graden Kelvin (ongeveer daglicht). Er is ook een TLD 965 deze lamp heeft ook een hoge cri en een kleurentemperatuur van 6500graden Kelvin.

maurits brock

Als ik even diep in mijn geheugen graaf is 6500 K de norm voor drukwerkbeoordeling.... maar of ik dit nodig zal hebben weet ik niet. Het gaat mij erom dat ik in de avonduren kleuren kan mengen en verwerken zonder de ochtend erop een attack te krijgen.....

Die Philips lampen lijken mij wel geschikt, ik ga eens kijken waar ik deze kan krijgen.

Hoe zit dat dan met studiolampen die men gebruikt voor fotografie? Geven ze alleen een accurate weergave als ze flitsen?

[quote:72c15ddba0="MacBjorn"]wat gebeurt er dan met de blauwen? Ze verschuiven?[/quote:72c15ddba0]

Als je bij kunstlicht met blauwen schildert dan heb je de neiging om de blauwen te overdrijven omdat ze met kunstlicht toch een beetje worden weggefilterd. Je ontdekt dan de volgende dag, bij het daglicht, dat het werk er wel wat teveel blauw in zich heeft. Maar op de lange duur krijg je daar wel ervaring mee. 't Klinkt niet zo hoopvol maar dit is wat ik weet. Overigens zijn deze door mij genoemde lampen overal wel te kopen/bestellen. Ik wens je succes.

[quote:ec8192f59d="MacBjorn"] Hoe zit dat dan met studiolampen die men gebruikt voor fotografie? Geven ze alleen een accurate weergave als ze flitsen?[/quote:ec8192f59d]

in principe gebruik je daglicht film (of flits-kleurbalans bij digitaal) op je camera.

Beter is nog een keer je opstelling te fotograferen met een IT8 kaart erin zodat je van die specifieke situatie een icc profiel kan maken wat je naderhand loslaat op al je beelden.

[quote:bf64bd1b12="MacBjorn"]Hoe zit dat dan met studiolampen die men gebruikt voor fotografie? Geven ze alleen een accurate weergave als ze flitsen?[/quote:bf64bd1b12] Het instellicht van studioflitsers is idd gewoon 'geel', zodra je flitst is het licht een stuk kouder (neutraal; daglicht). Dmv een MacBetch ColorChecker (kaart met geijkte gekleurde vakjes) is een uitgebreide calibratie toe te passen. Echter... zodra je het vermogen van de studioflitsers bv 2 stoppen omhoog schroeft kan dat van invloed zijn voor de kleurtemperatuur van je licht. Daarom wordt er regelmatig even een grijskaart meegefotografeerd om eea na te meten en/of te 'grijzen'. Voor een goede beoordeling (zeker bij kleurkritisch werk) is goed meten en een goed gecalibreerd/ingeregeld systeem onontbeerlijk.

studioflitsers hebben altijd 2 lampen in zich. 1 instellicht, dat is gewoon een halogeenlampje. 2 flitslamp. deze geeft een flits met de kleurtemperatuur van gemiddeld daglicht bij juiste belichting op de film.

ook daglicht verandert van kleurtemperatuur t.o.v. het tijdstip van de dag en het jaargetijde.
denk maar aan de verschillen tussen zonsopgang en midden op de dag en het verschil tussen herfstzonnetje en wintertijd.

laag aantal graden Kelvin betekent dat de lamp veel rood licht uitstraald en hoe hoger de graden kelvin hoe meer blauw erin komt.

in de kleurenfotografie (vooral binnenhuisarchitectuur) meet je met een kleurenmeter hoeveel gr. K het omgevingslicht door alle binnenverlichting is.
daarna plaats je een juist filter voor je lens om de boel te composeren tot neutraal daglicht.
bij reprotechniek worden nog eens kolorimetrische hulpmiddelen gebruikt.

neutraal daglicht is 5200 tot 5400 gr. K

je kunt dus lampen aanschaffen binnen dat gradenbereik of een filter voor je lampen plaatsen dat composeert tot datzelfde bereik.

je hebt daglicht lampen van oa philips en osram, zowel fitting als tl

Ik kijk zojuist even naar mijn TL verlichting en zie tot mijn schrik dat er een philips 36W/33 en een Osram 36W20 inzitten.... die vliegen er meteen uit. Kan ik net zo goed een gloeilamp nemen. Die Philips TLD 950 lampen zijn gemakkelijk verkrijgbaar.

[quote:a95fe65f5f="MacBjorn"]Als ik even diep in mijn geheugen graaf is 6500 K de norm voor drukwerkbeoordeling....[/quote:a95fe65f5f]

dat was vroeger zo, tegenwoordig is 5000 K de norm

hier is nog een draadje over het onderwerp
(alleen die link naar http://www.nidf.nl moet je negeren, op die site staan een hoop onjuistheden :frowning: )

de tl daglicht buizen van Philips zijn heel goed ik denk dat dat de beste keus is

ik ben freelance belichter
ik heb veel in fotostudio`s gewerkt en nog steeds

van flits licht weet ik niet zoveel maar dat is ook niet wat je zoekt
je kan in een flits moment niet zien of je de juiste kleur hebt gemengd
en na de vele flits kun je niet meer zien wat je aan het mengen bent
om dat je ogen weer aan de normale lichten moeten wennen

studio lampen zijn ook geen optie
ten eerste zijn er twee soorten kunst licht en hmi licht ( gas ontbranding )
de hmi zijn goed om bij te werken maar kosten een vermogen
het kunst licht moet je altijd filteren om het te veranderen naar dag light
die filters zijn goed te betaalen en die kan ik je ook wel opsturen die heb ik nog wel liggen
maar de lampen zijn niet te betaalen
dus dat is ook geen optie

wat je kan doen is bij de gamma een 500w of 1000w bouw lamp kopen
en die filteren met een daglight corectie filtter het filter wat je daar voor moet hebben
is Lee 201

maar dan nog het is geen dag light

ik denk dat de beste oplossing en goedkoopste is
een extra tl bak er bij hangen en er dag licht tl`s in stoppen

zo als al was gezegt door de mannen hier boven
er is trouwens een afdeling bij Philips waar je je probleem kunt voor leggen
dan weten hun presies welek type tl je moet hebben
ze hebben zelfs demo ruimtes

Let op met TL licht. Vroeger stond TL bekend als "koel", maar tegenwoordig is het licht van TL en spaarlampen vaak bijna net zo geel als dat van gloeilampen. Maar ook de oude TLs zijn niet te gebruiken: het licht lijkt wel de juiste kleurtemperatuur te hebben cq heeft de juiste kleurtemperatuur, maar de verdeling van het licht over de verschillende golflengten/kleuren is totaal anders dan die van daglicht: er zitten grote pieken en dalen in. Hierdoor ziet wit er wel mooi wit uit, maar andere kleuren kunnen heel onnatuurlijk worden. (Zoals iedereen weet die wel eens dia's gemaakt heeft bij TL licht: die worden hardstikke groen.)

(Ik heb het nu natuurlijk alleen over TL lampen voor huis-tuin-en-keukengebruik. Speciale lampen kunnen wel goed zijn.)

Het kan zijn dat er betere oplossingen zijn, maar je zou eens kunnen kijken naar film/fotolampen met een filter erbij om de kleur op daglichttemperatuur te brengen. Zulke lamp/filter combinaties worden gebruikt om scenes buiten van wat extra licht te voorzien.

Maar er gaat toch niks boven echt daglicht. Met name zo’n loodgrijze dag met kilometers wolken geeft ongeëvenaard licht. :slight_smile:

Je kunt op mijn website een PDF downloaden met afbeeldingen waarbij je de spectrale verdeling van verschillende lichtsoorten kunt zien. Ook de Philips tl 950 staat erbij. Kijk ook eens naar de Solux halogeenlamp!

http://www.pixelpad.nl/pdfs.html

Hallo collega, Zoals je misschien weet, ben ik ook schilder. Het onderstaande heb ik uit de schildersbijbel van Max Doerner en zoals elke bijbel; hij is al oud. Even aan het donderjagen geweest met OCR, dus...(ik heb geen tekst gecorrigeerd) [quote:83a13ccee8="Max Doerner"][b:83a13ccee8]Schilderen bij kunstlicht[/b:83a13ccee8] In het hoofdstuk 'De kleurrijke verschijning van de pigmenten, en glaceren' is gesproken over de ontbinding van wit licht in zijn spectrum, een kleuren lint met doorlopende overgangen. Door zo'n spectrale ontbinding wordt het witte daglicht terugg.ebracht tot de afzonderlijke stralingsaandelen waaruit het is samengesteld. Het 'gewone' daglicht is echter geen constante die altijd gelijk is samengesteld. Daarom wisselt ook de uit lichtabsorbtie en -reflectie opgebouwde 'kleurigheid' van een pigment of een schilderij met de belichting ervan. Niet alleen de wisselende samenstelling en belichtingssterkte van daglicht kunnen een schilder bij het beschouwen van zijn werk irriteren, reflecties in de omgeving - een kleurige vloer in het atelier, een rode bakstenen muur, groene struiken voor het raam - doen het zelfde. Even storend werken veel soorten kunstlicht zoals gewone gloeilampen die, vergeleken bij het witte daglicht, het rode en gele aandeel te sterk benadrukken en daarom de kleurige verschijning van het werk, vooral in het groen- en blauwbereik, vertekenen. Al sinds lang is de lichttechnische industrie bezig lampen te maken met een spectrale straaldichtheidsverdeling die overeenkomt met die van het zonlicht, en die bij kunstmatige verlichting en toereikende verlichtingssterkte een goede tot bevredigende kleurweergave mogelijk maken. Een volkomen natuurgetrouwe kleurweergave kan men niet verwachten. Nog tot voor kort werd aangeraden om verschillende soorten lampen met verschillende spectrale straaldichtheidsverdelingen te combineren om zo een op daglicht gelijkend licht te verkrijgen. Tegenwoordig maakt de industrie echter bepaalde soorten zgn. 'daglichtlampen' die zich zeer goed bruikbaar hebben getoond, bijv. in ruimten waar verfmonsters worden gecontroleerd, in pigmentfabrieken en bij de controle van meerkleurendruk in drukkerijen. Deze lampen kunnen ook de schilder in zijn atelier helpen om verder te werken als het daglicht niet meer toereikend is. Goede resultaten leveren de lampen L20 W 115 of L20 W 119 van Osram, de lampen TL WI37 of TL WI47 van Philips of de vrij nieuwe Amerikaanse lamp Truelite. Wie van plan is zich een kunstmatige lichtbron voor het schilderen aan te schaffen. zal die in de regel niet alleen maar als aanvullingsverlichting naast het daglicht willen gebruiken. Daarom moet het kunstlicht uit dezelfde richting invallen als het daglicht, het moet niet verblinden en er mag ook geen zgn. 'schemering' optreden. Daarom kunnen de lampen het beste aan of boven de raam lijst worden geïnstalleerd. De juiste verlichtingssterkte op het werkstuk bedraagt 800 tot 1000 Lux. Schilderijen aan de muur, in verzamelingen. in musea. mogen op de lange duur niet worden blootgesteld aan licht dat sterker is dan 200 Lux.[/quote:83a13ccee8] Dit is uit de 15e druk eind 1975, het principe blijft gelden maar ondertussen zijn er wel betere lampen. De menging van een wit/blauwe met een roze TL heb ik jaren mee gewerkt

Henque, bedankt voor het citaat uit het boek. Ik heb die bijbel niet maar ga 'm zeker bestellen. (je avatar is trouwens mijn favoriet uit je werk :) )

[quote:3464928f0d="MacBjorn"]Ik kijk zojuist even naar mijn TL verlichting en zie tot mijn schrik dat er een philips 36W/33 en een Osram 36W20 inzitten.... die vliegen er meteen uit. Kan ik net zo goed een gloeilamp nemen. Die Philips TLD 950 lampen zijn gemakkelijk verkrijgbaar.[/quote:3464928f0d]

Ik heb uit Brasilie toevallig een paar spaarlampen meegebracht met een waarde van 6400 k bij 11 watt

Ik ben er zeer tevreden over en ze kosten nog geen 2,5 euro.

Ik ga in december weer terug en ga nog een paar zwaarder meenemen 30 watt spaarlamp. 6400k

kostprijs 5 euro.

Prachtig verlichting in mijn lichtbak. en nog zuinig ook! 8) 8)

We zeker dezelfde interesses (je mail is beantwoord) [quote:042020e189="MacBjorn"]Henque, bedankt voor het citaat uit het boek. Ik heb die bijbel niet maar ga 'm zeker bestellen. (je avatar is trouwens mijn favoriet uit je werk :) )[/quote:042020e189]

Ik schilder ook wel eens in de schemering. Gebruik al 15 jaar deze:

[img:4344107eaf]http://www.lichtpaleis.nl/media/dgl60.jpg[/img:4344107eaf]
Type: Practitone A60 100W 230V E27 DAYLIGHT BLEU van Philips

't Heeft me nog nooit een onaangename verrassing opgeleverd 's ochtends. :slight_smile:

Goh.., laten meer schilders zich melden ('kmoet oppassen, anders wordt dit naar de lounche verplaatst)