Advies voor stijlvolle zwarte visitekaartjes

Heb een mooi zwart visitekaartje ontworpen met witte tekst en een rood teken erop dat in UV lak of gelamineerd moet worden (het rood alleen dus). Klant en ik zijn vrij kritisch (logisch in dit geval denk ik, want het zwart mag niet donkergrijs zijn, tekst goed leesbaar blijven en het rood moet eraf spetteren). Het zwart moet dus mooi mat zwart en egaal zijn (2-zijdig gedrukt), de witte tekst mag natuurlijk niet dichtlopen en vingerafdrukken wil ik ook niet echt kunnen zien op het zwart (na het drukken).

Iemand ervaring met zoiets qua drukwerk?
Één drukkerij heeft al vriendelijk bedankt i.v.m. het egale zwart (waar dus elk vuiltje van de pers op te zien zou kunnen zijn) en het nogal precies moeten zijn van de laminatie/UV-lak.
Zijn er voor zoiets speciale procedes want dit is dus blijkbaar toch wel moeilijk?

Eventueel ook tips voor goede drukkerijen die zoiets goed aankunnen.

ik zou het zwart dubbel drukken, en geen film maar direct CtP... kaartje mag wat kosten 8)

Indien je er uiteindelijk voor kiest om in 4-kleuren te drukken (lijkt mij echter niet de juiste keuze) dan zou ik in de kleur zwart nog eens 40% cyaan bij gooien. Dan krijgt het zwart een mooiere vollere kleur. Maar 2 keer zwart drukken is natuurlijk ook een optie. Daarnaast is het zeer belangrijk om te weten wáár het op trecht komt. Wat voor papier? Hoe zwaar? Glans of mat? Zuigt het papier de inkt op enblijft het erop liggen?

Allemaal vragen waar je als ontwerper rekeing mee moet houden.

Een beetje goede drukker moet dit aankunnen. Er zijn een aantal mogelijkheden.

1. drukken in full color: zwart (50c 30m 100k) rood (100m 100y)
    het rode logo voorzien van uv lak en voor de witte tekst een lettertype kiezen dat niet te fijn is, waardoor deze dicht kan lopen.

2. Eenzijdig chromolux papier in zwart gebruiken en logo’s en tekst in zeefdruk.

Papiersoort leek me meer aan te raden door de drukkerij, die meer ervaring hebben met dat soort zaken. Visitekaartje in de richting 250 grams? Mat lijkt me wenselijk om het rood er glanzend mooi in contrast mee te laten zijn, maar hoe zit dat met vingerafdrukken? 4 kleuren leek me ook niet echt de juiste optie. Gewoon 2 kleuren; zwart (idd eventueel met cyaan gemengd) en een PMS rood.

CtP is toch 4 kleuren? en kunnen ze daar de lak ook mee drukken?

CTP = Computer to Plate. Van computer direct naar een plaat, zonder tussenkomst van films. Wat je op die plaat wilt zetten moet je zelf weten. Zwart + steunkleur, full color etc.

Bij CtP (computer to plate) maakt het niet uit hoeveel drukgangen er zijn. Het is alleen strakker doordat er geen films meer gemonteerd hoeven te worden. Wel is het bij FC goedkoper, maar in dit geval zou het voor de kwaliteitsverbetering ook goed kunnen, de lak plaat kunnen ze volgens mij gebruiken van de rode plaat. (evt rode tekst wegpoetsen) maar hij kan ook uit de CtP mee worden gedraaid.

Je kan dit bereiken door 50/15/15/100 (CMYK) te drukken en ervoor zorgen dat alle onderliggende kleuren iets geframed zijn t.o.v. het zwart, zo krijg je egaal zwart.

Gooede drukker zoeken die inderdaad zwart kan drukken, Om het grootste contrast tussen zwart en rood te krijgen kun je twee soortern laminaat gebruiken. Mat laminaat op het zwart, hooglans op het rood. Mat laminaat gaat ook krassen en vingers op het zwart tegen.

Een andere optie is zwart drukken en het rood in foliedruk te doen geeft een heel mooi effect

Wij lieten vroeger offertemapjes drukken volledig in in zwart met kleine witte en oranje tekstopdruk. Idem dus zoals mbaert zijn visitekaartje maar dan veel groter en tal van flapjes in A4 formaat.

In het begin hadden we het probleem dat de karton “kraakte of brak” op de vouwlijnen en het zwart op deze plaatsen zelfs afschilfderde. Als je dan bedenkt dat het karton wit is dan kan je het wel raden. Bovendien zag je er letterlijk “alles op”. Iedere vingerafdruk was blijvend, en dit al door gewoon wat zweet op de handen…

Wij hebben het opgelost door de offertemapjes te laten voorzien in de drukkerij van een dispertielak (bestaat in mat of blinkend) en wordt over het hele oppervlak voorzien. Kan niet “selectief” toegepast worden. Het voorkomt dat je vingerafdrukken ziet en geeft zeker een belangrijke meerwaarde aan het drukwerk. Ook de wit en rood kleuren “springen” er dan beter uit.

Succes.

Net terug van een drukkerij in de buurt, en die raadde aan om, zoals diversen hier ook aanraden, het zwart idd met 40% cyaan te drukken. Over het hele kaartje een mat laminaat en vervolgens op het rode logo een UV lak toevoegen. Zal niet goedkoop worden, maar ik zie de offerte vandaag of morgen wel binnenkomen. Alternatief is overigens met een matvernis over het kaartje ipv mat laminaat. Zou de vingerafdrukken ook wat tegenhouden en zou ook wat goedkoper zijn, maar ik heb voorbeelden van het matlaminaat met een gelakte foto gezien, en dat spetterde er gewoon vanaf. Fraai hoor.

Bedankt voor de (snelle) reacties, het bevestigde een aantal dingen voor mij, maar ook weer wat nieuwe info erbij.