Advies welke Canon printer aankopen?

Beste OMT-ers,

Op mijn iMac met macOS Monterey 12.6 werk ik met Publisher, Photo en Designer van Affinity.
Een enkele keer maak ik een print op fotopapier op A4 formaat.
Ik gebruik nu een Canon Pixma MG 3650 S printer, zwart.
Mijn vraag is welke Canon printer adviseren jullie mij te kopen?

Bij voorbaat dank voor het advies.

Wat dacht je van een Canon Pixma G650?

@TheBigZ

Dank voor het advies. Heb de specificaties snel doorgelezen. Volgens mij te hoog gegrepen. Ook qua prijs.
Ik gebruik de printer af en toe. Kan nu niet meer instellen dat de printer op fotopapier moet afdrukken. Dit kon ik eerst wel. Denk dat het te maken heeft met een software update.
Deze printer heeft ongeveer € 50,00 gekost. Zoek een soortgelijke goedkope printer.

“Goedkope” printers bestaan niet. Uiteindelijk betaal je het terug via de aanschaf van dure inkt-cartridges.

Tegenwoordig zijn er diverse EcoTank printers op de markt. Die zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar de inkt aanvullen is stukken goedkoper. Over de totale levensduur van zo’n printer zeker te overwegen. Plus beter voor het milieu dan al die plastic cartridges.

Diverse beschikbare Canon printers vanaf €65.

@TheBigZ

Dank voor je toelichting. Iets om over na te denken.
In mijn huidige printer vervang ik 1 keer per jaar de kleur en zwart cartridges.

En hoeveel geef je daar aan uit, €80?
Na vijf jaar printen heb je dan €400 uitgegeven, aan cartridges alleen.

Enfin, zo’n sommetje kun je voor jezelf maken.

Als je slechts af en toe print, is een inkjetprinter meestal niet de juiste keuze (verstopte, ingedroogde nozzles). Een toner-printer heb je echter niet voor een paar tientjes en zijn deze niet echt geschikt voor foto-prints. Het beste kies je in jouw geval voor een printer waar de nozzles in de cartridge zitten, zoals bij HP.

@TheBigZ
Dank voor de rekensom.

@Night
Hartelijk dank voor de uitleg. Zeer nuttig. Ga uitzoeken welke HP printer voor mijn doel de beste is.
Ik heb de pagina met de modellen bekeken. Volgens mij zijn ze niet compatibele met macOS Monterey.
Klopt dit?

HP Drivers worden door Apple zelf verzorgd.

Misschien overwegen om dan de foto’s die je op fotopapier wil ergens te laten printen? Zo duur is dat ook weer niet, de kwaliteit gaat beter zijn, en aangezien je een jaar doet met je inktpatronen denk ik dat je niet echt veel print.

@Night
Dank voor de toelichting.

@bart119
Dank voor je reactie. Klopt ik maak alleen concepten. Verstuur de voorstellen in pdf. Het is te overwegen om de enkele fotoprint extern te laten printen.

Inderdaad wel een ‘groene’ oplossing, ja…

Ik print ook niet zo veel af. Sinds kort de Canon Pixma TS5150 gekocht. Simpel maar goed apparaat. Prijs: een kleine €90. En het verstopt raken van de spuitkanaaltjes kun je verhinderen door 1 keer per week een testvel af te drukken in lage kwaliteit. (Een A4 dus dat vlakken bevat in de printerkleuren cyaan, magenta, geel en zwart en indien nodig licht magenta en cyaan)

@hendrik-ijzerbroot

Dank voor je reactie.
Zoals je hebt kunnen lezen overweeg ik om die enkele afdruk buiten de deur te laten printen.