Afbeelding in iMovie niet scherp

Ik moet voor m'n werk in iMovie een aantal online workshops maken. Hiervoor heb ik een voor elke workshop gelijk introductiescherm in Photoshop gemaakt. iMovie help zegt dat clips een beeldformaat van 320x480 pixels dienen te hebben, dus dat heb ik braaf gedaan.

Echter,

Als ik dit plaatje importeer is het heel hakkelig. ook bij export (op welke resolutie dan ook) is het resultaat erg hakkelig.

Is er een manier om dit te verbeteren???

(Als ik morgen op de zaak ben zal ik wel even screenshots toevoegen)

Raar dat Imovie dat beeldformaat adviseert. PAL is namelijk 720 bij 576, dus iets groter dan de maten waar jij mee komt. Wil je zeker weten dat de boel scherp is dan kun je alles in Photosshop 2 of 3 keer zo groot maken en verkleinen in Imovie (ik denk met Ken Burns-effect).

Hou ook in de gaten dat op je computerscherm digen (vooal plaatjes en tekst) er blokkerig uit kunnen zien, terwijl ze op tv dat dan niet zijn.

Groeten,

Frans

Als dat zo is (want ze zijn uiteindelijk bedoeld voor het bekijken op een PC), kan ik het dan beter exporteren op hoge resolutie en het dan in een ander programma verkleinen?

Welk programma moet ik dán gebruiken voor een internet presentatie?

Dat het beeld lelijk is is normaal, dat komt omdat iMovie het beeld opbouwt voor een TV, niet voor een monitor. Dat is echter achteraf te corrigeren.

Je kunt inderdaad het beste gewoon een film monteren op normale resolutie ( 720 x 576 ), en dan bijvoorbeeld uiteindelijk maar de helft gebruiken. ( 360 x 288 )

Bij het exporteren met bijvoorbeeld ffmpeg of QuickTime Pro zet je dan een vinkje bij de keuze voor de-interlacing, dan is dat kartelige ook gelijk weg.