Afbeeldingen opslaan in MySQL

Het moet vast mogelijk zijn, maar ik kan er niet echt wijs uit worden. Weet iemand of je en hoe je afbeeldingen opslaat in MySQL? Bij het aanmaken van een nieuw veld zie ik geen type 'file' of 'image' staan.

met mijn beperkte kennis van php en mysql vermoed ik dat je geen afbeelding opslaat in mysql. Je upload echter de afbeelding naar je webspace (speciale map) en in je mysql bewaar je de link daarnaar.

Hallo,

Al naar gelang het doel van je database is het, in tegenstelling tot wat in filemakerpro naar ik vermoed gepropageerd wordt, het opslaan van images in de database zelf, misschien niet altijd zo’n goed idee.

Een hyperlink naar een locatie (folder) waar het opgeslagen kan worden, kan de database zelf ‘lekker licht’ houden.

Natuurlijk blijft het de vraag wàt de database is en moet doen.

Verder ben ik zelf nog maar aan het proberen mijn eerste mysql-database met frontend ‘php’ op poten te zetten (met hulp van derden) …

Altijd benieuwd in wat anderen zeggen

Davedive

EDIT :

Wat typ ik traag, …

MySQL kent volgens mij ook het veldtype BLOB (Binary Large OBject). Daar kun je images in opslaan.

Yup. http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/blob.html

Zou 't ook niet doen. 't Kan wel (BLOB), maar maakt db er niet sneller op. Gewoon files in dirs zetten is inderdaad beter.

Ik heb het zelf eerlijk gezegd ook nooit gedaan. Ik heb wel eens begrepen dat alleen de eerste 250 tot 1000 bytes daadwerkelijk in de database worden opgeslagen en de rest extern geplaatst wordt door de database. Maar hoe MySQL daar mee omgaat weet ik niet.

Ik pas het opslaan van afbeeldingen in een MySQL database regelmatig toe. Het heeft voor en nadelen. Zolang afbeeldingen niet gek groot worden, is het goed te doen. Bij veel en groot gebruik, raad ik opslag op een filesystem aan.

Ok, duidelijk genoeg dus. Ik maak een portfolio met een klein CMS-je, dus zou het eventueel wel kunnen. Maar het lijkt me dus toch beter om de linkjes op te slaan in MySQL als de database daar sneller op draait. Bedankt!