Afghaans account

Hoi

In mijn kennissenkring is een afghaanse jongen die graag in zijn eigen taal wil
computeren. Nu zag ik dat dat wel kan op de Mac. Ja toch ?
Is dan alleen zijn account in het afghaans of de gehele computer.
Ik durf het eigenlijk niet uit te proberen. En hoe zit het met het toetsen bord-invoer-
van de gegevens.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Groet
Nutss

En iedereen goede feestdagen toe gewenst.

[quote:6d6499af8b="Nutss"]Hoi

Ik durf het eigenlijk niet uit te proberen. En hoe zit het met het toetsen bord-invoer-
van de gegevens.

Groet
Nutss

En iedereen goede feestdagen toe gewenst.[/quote:6d6499af8b]
Kijkt eens in de voorkeuren,
je vind er 2 delen.

Landinstellingen,
daarmee zet je de mac op de goede taal: waarschuwingen enzo zullen in zijn taal zijn,
de meeste programma zullen die taal volgens.
En bij ‘invoer’ geef je in welk toetsenbord je hebt, dit blijft het beste op ‘nederlands’ staan,

[quote:fac30803e8="Jello"][quote:fac30803e8="Nutss"]Hoi

van de gegevens.

Groet
Nutss

En iedereen goede feestdagen toe gewenst.[/quote:fac30803e8]
je vind er 2 delen.

Landinstellingen,
daarmee zet je de mac op de goede taal: waarschuwingen enzo zullen in zijn taal zijn,
En bij ‘invoer’ geef je in welk toetsenbord je hebt, dit blijft het beste op ‘nederlands’ staan,[/quote:fac30803e8]

Ik geloof niet dat Afghaans in het rijtje voorkomt… :innocent:

[quote:527edd9b41="xcuneytx"][quote:527edd9b41="Jello"][quote:527edd9b41="Nutss"]Hoi

van de gegevens.

Groet
Nutss

En iedereen goede feestdagen toe gewenst.[/quote:527edd9b41]
je vind er 2 delen.

Landinstellingen,
En bij ‘invoer’ geef je in welk toetsenbord je hebt, dit blijft het beste op ‘nederlands’ staan,[/quote:527edd9b41]

Ik geloof niet dat Afghaans in het rijtje voorkomt… :innocent:[/quote:527edd9b41]
idd, maar kan dit niet van internet worden gedownload?
allesinds, zo moet het, nu nog de versie zoeken … :innocent:

Ik denk dat je dit veilig kan proberen door een nieuwe account aan te maken... Om uit te loggen en weer in jouw account aan de slag te gaan gewoon het onderste commando in het apple-menu kiezen of apple-shift-q drukken. Afhankelijk van het feit of programma's in de betreffende taal gelocaliseerd zijn, zal je ze ook in die taal te zien krijgen, voor Office is dat bvb. alleszins niet het geval.

[quote:49eb63fed3="Jello over het niet in het lijstje staan van Afgaans"]idd, maar kan dit niet van internet worden gedownload? allesinds, zo moet het, nu nog de versie zoeken[/quote:49eb63fed3]

Ik ben benieuwd… Hoe zit het trouwens met Russisch? Staan die zaken ook niet gewoon op de installatieschijven?

Alle talen staan op de cd

De helft van de bevolking in Afghanistan spreekt Perzisch (Dari), een ander deel het Pasjtoe. Beiden zijn officiële talen in Afghanistan. Die talen staan niet in het lijstje onder Mac OS X 10.2.8.

[quote:5bfeaa969c="ivan.roos"]Alle talen staan op de cd[/quote:5bfeaa969c]

Moet je ze apart installeren, zo ja, welke van de cds???

Het zal niet bestaan... Zelfs een russische localisatie van Mac OS X blijkt onbestaande. Maar er is wel ondersteuning voor een russische keyboard lay-out en vermoedelijk dan ook voor een of andere arabische lay-out.

Ik vrees dat het daarbij blijft :cry: Bij een google-zoektocht kwam ik o.a. een petitie tegen met de vraag om een russische localisatie.

volgens mij heb je een brede keuze aan internationale toetsenborden, maar de talen zelf zijn wat beperkter...

Ik zie in landinstellingen bij taal een heleboel krabbelschrift staan, waarvan ik uit het cyrillische schrift kan opmaken dat er Toerkmeens en Oezbeeks tussen zit.

Beide talen worden ook in Afghanistan gesproken. Ik kan uit die andere krabbels helemaal niet wijs worden, maar misschien dat je die vriend van jou eens naar dat lijstje kunt laten kijken. Hij zal zijn eigen taal vast wel herkennen.

Als je op die 'krabbels' je muisaanwijzer laat rusten, krijg je de leesbare Engelse naam van die taal... :wink:

mmm... Afghaans account? Hoe heet apple in het afghaans? Granaat-appel? Flauw, sorry! Maar kon het ff niet laten...

Uit [url=http://www.apple.com/macosx/features/international/]Apple.com/MacOSX[/url]: [i:bbc5bbb96d]Rosetta stone Mac OS X ships with localized versions of English, Japanese, French, German, Spanish, Italian, Dutch, Swedish, Danish, Norwegian, Finnish, Traditional Chinese, Simplified Chinese, Korean, Brazilian Portuguese and includes broad support for many additional languages, including Thai, Korean, Arabic, Hebrew, Cherokee, Hawaiian, Canadian Aboriginal Syllabics, Armenian, Russian and Greek, so you don’t have to purchase separate copies of the operating system if you’re multilingual. You can mix and match character sets in the same document. Chinese, Japanese and Korean fonts are already grouped together, so you can quickly switch to a new font in your language. [/i:bbc5bbb96d] En inderdaad, je kunt elke gebruiker een eigen taal geven; zo heb ik voor de lol er een 'Chinees' opzitten; gooi je hoge ogen mee bij een demo (incl snelle gebruikerswisseling) aan 'die anderen'! :P

[quote:ecb4c041f8="Oppie"]Als je op die 'krabbels' je muisaanwijzer laat rusten, krijg je de leesbare Engelse naam van die taal... :wink:[/quote:ecb4c041f8] Verdomd. Weer wat geleerd.

Pasjtoe staat erbij.