AFP via KPN Experia box naar AE

Beste OMT’ers,

Aangezien er bijna niets over is te vinden het volgende onderwerp:

Mijn HDD op mijn AE benaderen vanaf het internet ‘buiten’

Opstelling:
Internet → KPN Experia Box → AE → HDD

Intern kan ik de airport benaderen en dan de harde schijven toegankelijk maken. Nu wil ik ditzelfde kunnen, maar dan vanaf ‘buiten’.
Als ik dus niet thuis op mijn lokale netwerk zit.

Nu is dus mijn vraag:
Hoe portforward ik de experia box zo dat een request op mijn afp://WANIP wordt doorgestuurd naar mijn AE en daarna wordt doorgestuurd naar mijn HDD.

Dat ik dus mijn HDD vanaf buiten kan accessen?

Alvast bedankt voor degene die hiervoor de oplossing weet!

P.s. graag oplossing indien bekend met settings van portforward:
bv. welke poorten TCP/UPD of allebei etc?

548 TCP Apple Filing Protocol (AFP) over TCP - afpovertcp AppleShare, Personal File Sharing, Apple File Service

Zie bovenstaande regel voor meer info:

Apple support

Ja die 548 poort was ik inderdaad ook op gekomen,

maar hoe programmeer ik dan de Experia box en de AE om het verzoek uiteindelijk door te sturen naar de HDD aan de AE?

Ik ga er even vanuit dat de IP adressen uitgegeven worden vanuit de Experia Box en de AE dient voor uitbreiding draadloos internet.
Dan Experia Box portforward port 548 (TCP) naar intern IP AE. Dat zou dan de oplossing moeten zijn.
Succes!

Nou de Experia heeft geen DHCP heb ik uitgezet. Dit doet de AE nu.

De AE heeft een vast IP op 192.168.2.1

Dus in de Experia box heb ik deze optie:

Wat zijn de waardes die ik invul?
of is dit het verkeerde menu?

Een zo’n zelfde menu zit ook in de AE moet ik daar dan nog wat instellen?

Ook heb ik deze optie trouwens.

bij welke moet ik het nou invullen? en wat worden dan de waardes die ik invul? Public en LAN? wat is het verschil? Wordt er een beetje tureluurs van…

Public is het internet.
LAN is ‘de andere kant’ van je router. Local Area Network, alles wat dus grofweg binnen in je huis zit qua apparatuur.

Volgens mij, maar ik heb helaas geen ervaring met de AE als DHCP server, vul je bij het menu van de Experia Box bij LAN IP het IP in van je AE.
Protocol TCP en bij LAN Port en Public Port 548 en vervolgens op enable.

Oke stel de Experia zou DHCP zijn dan is het toch hetzelfde?

wat vul ik dan in om te verbinden met de server?

Oke prima, dus ik vul bij het eerste screenshot de gegevens in:

LAN ip: IP Airport
TCP
Poort 548 2x
enable

Heb nu dit ingevuld.

moet ik nu hier nog wat invullen?

En wat is het adres hoe ik de schijven nu zou moeten kunnen benaderen dan?
Is dat iets met afp://…?

Meer nieuws. Ik was even vergeten dat ik sinds een week een nieuw abbo heb voor mijn iPhone. Opgezocht wat daar de beperkingen zijn, maar die bestaan niet meer qua poorten. Dus ik kon het nog eens testen via hotspot, mijn AE van buitenaf benaderen.

Voer in bij ‘‘Verbind met server’’ : afp://externipadres
Even later verschijnt de vraag naar gebruikersnaam/wachtwoord, daar staat mijn accountnaam al, bijbehorende wachtwoord ingevoerd.
Nog even later verschijnt de lijst met partities/schijven en de vraag welke ik wil activeren. Dit activeren lukt gewoon.

Ik heb in mijn AirPort de toegang naar de schijven ingesteld met accounts. Elke account staat vermeld in AirPort-configuratieprogramma. Elke account gebruikt het wachtwoord (wat ook op de Mac in die account wordt gebruikt) voor toegang.
Mijn AirPort zit rechtstreeks aan een modem. Dat modem heeft geen ingebouwde router. (Cisco, Zeelandnet)

Ik krijg nu wanneer ik probeer verbinding te maken inderdaad een aanlogscherm,

wat ik echter ook invul voor gebruikersnaam en wachtwoord ik kom dan niet verder.

Hij blijft verbinding proberen te maken.

Wat zijn de gegevens die ik invul?

Mijn airport beveiligd de schijven met het apparaatwachtwoord.

Probleem is opgelost!

Kan nu de schijven benaderen lokaal en van buitenaf!

Uit zichzelf? Of heb je er iets voor moeten doen? Misschien wil je andere forumbezoekers vertellen wat nu de oplossing bracht?

Heb je ook over de veiligheid nagedacht? Met op zijn minst een moeilijk te raden wachtwoord?

Ik heb @ThomasvanHesteren wat nader geadviseerd.

Het bleek echter dat hij vanaf een Windows-computer probeerde te verbinden met AFP, wat niet werkt. Dat kan alleen op Macs.