Afstuderen: een klein -blauw- onderzoekje...

In het kader van mijn eindexamen grafische vormgeving in juli heb ik een paar vraagjes..

Mijn afstudeer project gaat over ‘blauw’ en wat ik heb met die kleur. .
Het zou een soort van zoektocht moeten worden naar ’ het blauwe in mezelf ’ en waar de voorliefde voor die kleur vandaan komt… (het schijnt dat zo’n 40% van de bevolking blauw als lievelingskleur heeft en zelfs 70% de kleur als positief ervaart)

Ik vind het zelf toch wel moeilijker dan ik dacht om die ‘oorsprong’ bij mezelf te achterhalen,
misschien dat dit kleine onderzoekje mij dan ook helpt om weer een stapje verder te komen…

> wat is je associatie met de kleur blauw?
> vind je de kleur prettig of misschien ook wel niet (en waarom)?
> wat zijn je belangrijkste/meest gebruikte/ .. blauwe bezittingen?
     > welke (tint) blauw spreekt je het meest aan?

eventuele andere (blauwe) opmerkingen zijn natuurlijk ook meer dan welkom! :smiley:

alvast bedankt!

(dit heeft overigens niks te maken met het andere blauwe topic, hoewel ik daar ook wel erg graag post… ) :smiley:

Ik hou wel van blauw, en waarom?

Water, lucht, baby’s.

Ik vind het water heel inspirerend, als ik aan het water ga zitten kan ik goed denken. En ben ik veel creativer. Ook vind ik het een vorm van rust en natuur.

De lucht is eingelijk het zelfde als water. Als ik in het gras ga liggen. Word ik rustig door na de blauwe lucht te kijken.
Door goed na de wolken te kijken, ontdek je mooie beelden, wat dus weer over gaat in inspiratie. Het verhelderd je gedachtens.

Baby’s, tja toch het jongentjes kleurtje he. De geboorte van een kind. daarin zit veel Emotie, Vreugde en pijn in.
En het is natuurlijk al bijzonder genoeg een kindje.

Qua kleding bezit ik erg veel blauw.

Ik houd erg van onbewolkte blauwe lucht/horizon. Geeft een fris vrij gevoel. Als ik uit het raam kijk en ik zie een zonnige blauwe lucht kan ik een fantastische bui hebben terwijl een druilerig grijs uitzicht mij erg kan deprimeren.

het blauwe in jezelf.... je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt he :?

Zelf vind ik blauw ook erg mooi. De lucht is blauw, het straalt de rust uit waar ik naar zoek, het is altijd aanwezig. Blauw kan ook zijn ‘feeling blue’ en dat heeft iedereen wel eens. Blauw is voor mij de kleur van de paradox.

Blauw staat bij bij toch meer voor kil, koel, koud, maar geen dood. Als ik een geest zou tekenen zou ik die weer wel blauw kleuren. Maar blauw is ook helder, als je het zo kan zeggen is het een 'logische' kleur (nerdmode: wetenschappers bij startrek dragen altijd blauw). Het is geen prettige en ook geen onprettige kleur.

Blauw is een mooie kleur. Eigenlijk alle tinten, van heel licht, tot donker blauw zijn mooi. Zoals nu. Ik kijk nu even naar buiten en zie een hele gave lucht, in de verte paars/rode tinten van de ondergaande zon en 'boven mij' een blauwe lucht welke almaar donkder wordt.

Blauw is een hele natuurlijke kleur, het staat dan ook aan de basis van alle kleuren (samen met rood en groen, natuurlijk).

Wat er nou zo fijn is aan blauw, is moeilijk te zeggen. Ik ben dan ook nooit zo goed in dat soort dingen omschrijven, sorry :innocent: .

Jochem

Wat een zweverig onderwerp. Maar ja, tis een creatieve opleiding. Ik vind blauw een mooie kleur. Blauw betekent voor mij mooi weer, helder, fris, maar ook de blues, feeling blue en natuurlijk OS X. Het blauw in OS X vind ik ook stukken mooier dan het blauw in Windows. :P

Het blauw in jezelf? Drink een fles Blue Curacao leeg en dan plas je blauw....dat is het blauwe in jezelf, of uit jezelf :P hihih!

[quote:f2521b1492="MacBjorn"]het blauwe in jezelf.... je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt he :?[/quote:f2521b1492]

hmm… ja ik weet t, maar er is wel veel aan vooraf gegaan voor ik hierop kwam…
en nu begint de tijd te dringen en kan ik niet meer terug… :roll:

van m’n begeleiders heb ik t advies gekregen om er nog een extra ‘kader’ (als bijv. ruimte, tijd, emotie, … ) aan toe te voegen om het mezelf iets makkelijker te maken…
dus nou ja ik ben druk bezig het wat overzichtelijker te maken… :slight_smile:

denk dat het heel makkelijk is;

Blauw associeert met water (noodzakelijk voor leven) en lucht (zuurstof; ook noodzakelijk voor leven). Bovendien is het water aan stranden @ malediven ook helderblauw enzo… Dr zitten dus niet zoveel nadelen aan imo :wink:

misschien een idee, kijk eens waar men blauw voor gebruikt bijvoorbeeld. In vlaggen van landen, historisch in (familie)wapens, functioneel in signaleringen, blauw pollitielicht, uniformen. Dus functie in de openbare ruimte bijvoorbeeld.

In de vlag van indonesie (rode balk met daar onder een witte). Rood staat geloof ik voor het lichaam, vleselijkheid en het witte voor de geest, spiritueel.

maar elke kleur wordt in openbare ruimte gebruikt.. en wat moet je meer beschrijven dan waar elke kleur voor gebruikt wordt? paars = uitvaart, dood, etc.

Bij mijn studentenvereniging zijn er twee bestuurskleuren, bordeaux rood en donkerblauw. Daar zit weer historie achter. En dat geeft betekenis. Zo is een kleur niet alleen maar een kleur maar het staat ook ergens voor.

dat zeg ik, maar het lijkt me dat je wat dieper wil gaan dan alleen de betekenis van een kleur (of combinaties daarvan) kenbaar maken..

dan ga je toch die betekenis bekijken.....

Onze zwart-wit tv ging stuk tijdens de olympische spelen in Munchen in 1972 en toen kregen we een leentoestel met [i:f8ca9e188e]kleur[/i:f8ca9e188e]. Ik herinner me hoe geweldig ik het zwemmen vond. Niet vanwege de ongetwijfeld geweldige prestaties, maar vooral vanwege dat overweldigende blauwe water.

Ooh als ik zwemmen kijk let ik altijd op de ongelofelijk ***** borsten van die vrouwen in badpakjes, en vooral de kontjes die heel vaak in beeld zijn. :P

Pas maar op dat je geen blauwe ballen krijgt. :lol: Jaaa, de derde van vandaag die in ranzigheid verzandt!

[quote:1f974c91c4="smpl8"]hmm.. ja ik weet t, maar er is wel veel aan vooraf gegaan voor ik hierop kwam... en nu begint de tijd te dringen en kan ik niet meer terug... :roll:

van m’n begeleiders heb ik t advies gekregen om er nog een extra ‘kader’ (als bijv. ruimte, tijd, emotie, … ) aan toe te voegen om het mezelf iets makkelijker te maken…
dus nou ja ik ben druk bezig het wat overzichtelijker te maken… :)[/quote:1f974c91c4]

had exact hetzelfde probleem bij mijn afstuderen… ik wilde een serie illustraties maken over humor in concentratiekampen… (ik las een artikel over cabaret in concentratiekampen… zeer interessant). Daar had ik een concept op gemaakt, maar dat was uiteindelijk veel te zwaar en onwerkbaar.

Je kan de kleur blauw benaderen uit verschillende hoeken: jezelf, kleurenleer (lees Johannes Itten!), wetenschap (psychologie) geschiedenis (iconografie = de betekenis van de kleur blauw in de Christelijke iconografie… zeer interessant kan ik je zeggen).

Mijn tip: maak het jezelf gemakkelijk!!! Het is doodzonde om te komen tot een prachtig concept dat vervolgens niet of nauwelijks valt uit te voeren…

[quote:8c7de62ed2="vogel"]Pas maar op dat je geen blauwe ballen krijgt. :lol: Jaaa, de derde van vandaag die in ranzigheid verzandt![/quote:8c7de62ed2]

Ja, ik ga ook niet zeggen da tik bij zwemmen op tv naar de prachtige waterbrilletjes of mutsjes kijk.
Nou over mutsjes gesproken… :stuck_out_tongue: