Agenda-alternatieven, PDA, Palm, (Smart)phone

Hallo,

Ik ben al een tijdje heen en weer aan het switchen tussen verschillende alternatieven voor en een papieren agenda. Alle alternatieven hebben eigenlijk goede kanten, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb gehad:

1. Papieren agenda: lekker overzichtelijk, wordt snel een rommeltje, heel vervelend als je hem kwijt raakt, moet altijd weer m’n agenda meenemen. Ook lastig als terugkomende afspraken wijzigen (zoals colleges), daarom is digitaal zo fijn.

2. Mobiele telefoon (Sony Ericsson), heb je altijd bij je. Nadelen: kan maar tot en met 8 weken synchroniseren, verder is invoeren van een nieuwe afspraak bewerkelijk. Verder heb je een slecht weekoverzicht.

3. iPod: vaak bij mij, alleen het aanmaken van nieuwe afspraken is niet mogelijk

4. iPaq PDA, lastig synchroniseren met Mac, duur en groot

Heeft iemand ervaring met smart-phones (die dingen van T-Mobile) of klinkt dat leuker dan het is? Accu snel leeg?

[b:7cfcde2fa8]Wat is jullie favoriete oplossing?[/b:7cfcde2fa8]

maak zelf gebruik van een Qtek S100. Pocket pc. werkt goed met mac via pocketmac.

Echter maar 1 top apparaat gehad, en dat was de nokia 9210I.
Dat was mijn favoriet. heb er 2 versleten. keybordje op. deed alles wat ik wilde doen.

Zit nu te denken aan de nieuwe nokia 9300 of 9500. Geweldig apparaten.

Mijn favoriete oplossing is de Palm Treo 650. Met een ingebouwde gsm, compact formaat, synchroniseren zoveel je wilt (8 weken :x :P ), bijzonder gebruiksvriendelijk, zeer goede gebruiksduur en bovendien is een reserveaccu voor slechts 20 euro apart verkrijgbaar. En om niet al te zeer offtopic te gaan ;), synchroniseren met Mac gaat goed en met Missing Sync nog beter.

Mijn vader maakt ook gebruik van de Qtek S100 is makkelijk te synchroniseren met missing sync :)

Ik ben overgestapt van een papieren agenda naar een SE telefoon. Voor een mobiele telefoon is 't redelijk optimaal: ik kan met één toetsbeweging van de joystick in m'n agenda koekeloeren, of iets toevoegen en da's fijn (in elk geval lekker rap).

Het heeft wel één gigantisch nadeel, waar ik van tevoren nooit bij stil heb gestaan: als je toestel aan je oor zit, kun je er niet op kijken. Dit klinkt suf, totdat je onderweg een telefonische afspraak moet maken. [i:fb13280b06]heeft u een ogenblik, ik moet even met m’n telefoon rommelen om te kijken of dat kan[/i:fb13280b06] komt niet bepaald goed over, denk ik zo.

Thuis vang ik dat op met iSync, maar onderweg heb ik dus een probleem.

Soms denk ik wel eens dat daarom een pda zonder telefoon (ja, nóg zo’n ding meezeulen, kan je weer net zo goed een agenda gaan gebruiken) een betere oplossing is. Puur om het ‘telefonisch afspraken maken’ dus.

En ik voel me nogal eens wat beperkt bij het invoeren. Verjaardagen, of dingen waarvan je de tijd nog niet weet, kun je alleen als een evenement invoeren dat de hele dag duurt (of op een onzinnige tijd instellen). DAt wil ik ook niet altijd, want het verneukt je overzicht op je telefoon en soms weet ik ook niet meer zeker of ik een afspraak [i:fb13280b06]maar even om 1100 uur heb gezet[/i:fb13280b06] omdat de tijd nog niet bekend was, of dat ik écht om 1100 uur moet komen opdraven.

Voor de rest is zo’n klein rotschermpje van mijn SE toch groot genoeg gebleken. Voor de afmeting hoef je 't niet te laten, dus.

Anyhow, alles bij elkaar denk ik dat ik binnen nu en een half jaar (stage komt eraan, dan heb ik wat meer te organiseren) iets anders gebruik dan dit, in de vorm van een pda of een good-old papieren agenda…

Ik heb een windows based telefoon gehad: Orange SPV. Het synchroniseren vond ik niet zo fijn: de 3rd party software was erg traag, en het syncen ging niet goed. Ik vond de week weergave een drama, en het voelt niet zo makkelijk aan als je een stylus in je hand hebt.

Ik zweer bij palm: mac software wordt standaard bij geleverd en het synchroniseren gaat beter: alles wordt gewoon goed verwerkt zoals het hoort! Ik heb de goedkoopste palm die er is: een palm zire met monochrome beeldscherm. Het voordeel hiervan is, dat de accu erg lang meegaat: wel 4 weken zonder deze tussentijds op te moeten laden. Verder doet hij gewoon wat hij moet doen: agenda, notities, todo list en adressen. Ik ben er zeer tevreden over!

Ik heb een Palm TX en ben er erg blij mee. Syncen in samenwerking met Missing Sync werkt perfect met de Mac, via het kabeltje, wifi of bluetooth, allemaal geen probleem... het is een betaalbare oplossing in vergelijking met andere PDA's. Er zit echter geen telefoon funktie in maar dat wilde ik ook niet...

groet, Jaap.