Een van mijn opdrachtgevers heeft een upgrade doorgevoerd naar Exchange 2016. Zoals misschien bekend kan een Exchange 2016 account niet worden toegevoegd aan een Mac via Internet Accounts omdat Apple tot nog toe HTPP/2 niet ondersteund, alleen HTPP/1.1. Het ICT bedrijf wil geen aanpassing doen in de software (schijnt wel te kunnen) voor Mac gebruikers.
Voor de email is er een optie om Airmail 3 of Spark te gebruiken. Dat werkt prima. Tot nu toe lukt het me alleen om de agenda functie te gebruiken via Outlook voor de Mac. Ik vind het echter een vreselijk programma. Zeker als verwend gebruiker van Busycal 3.2, maar ook die ondersteund HTTP/2 niet. Fantastical idem (nagevraagd via de site). Weet iemand of er nog een alternatief is? En anders maar hopen dat Apple z.s.m. HTTP/2 gaat ondersteunen…
Zou mijn god niet weten waarom HTTP2 / SPDY niet zou werken! Het heeft namelijk helemaal niks te maken met een mail server. Calendar daarentegen werkt anders, zal ik even niet op in gaan, is niet belangrijk gezien Exchange Server 2016 bij mij prima werkt met Mail + Calendar. Ligt echt aan je ICT zoals ik nu kan beoordelen aan je verhaal.
Ik kreeg deze reactie van de helpdesk van Busycal. Het probleem is dus op zich te verhelpen als de ICT afdeling een aanpassing doet, maar dat willen ze in mijn geval niet doen. Vraag blijft dus of er een agenda app die misschien wel werkt.
By default, Exchange 2016 requires client apps to connect using HTTP 2.0. Apple Mail and BusyCal use HTTP 1.1 and cannot connect to Exchange via HTTP 2.0.
The solution is to instruct your IT Administrator to configure the Exchange HTTP Parameters in HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\HTTP\Parameters to this:
En hier is het officiële Microsoft document te vinden. Er schijnt een probleem met de HTTP/2 implementatie van Microsoft te zijn, waardoor deze niet met iOS clients kan praten via HTTP/2. De tijdelijke oplossing is HTTP/2 op de Exchange server uitzetten, totdat er een fix is. Of die fix van Microsoft in de vorm van een patch voor Exchange 2016 of een update van iOS 11 komt, is een kwestie van afwachten.
Als alternatief kan je eventueel ook Outlook voor iOS van Microsoft proberen. Als de beheerders die connectie over MAPI toestaan, is dat een redelijke workaround totdat het probleem is opgelost.
Kan je het niet via Google Calendar doen? Dus dat je de agenda importeert op Google Calendar, en dan via de Google Syncselect aangeeft op welke apparaten je die agenda wil zien, en dat je op die apparaten gewoon de agenda ziet in je Apple iCal / Apple Agenda. Zo doe ik het ook, werkt perfect. Geen app nodig, alleen loopt het via de Google server, waar je verder niks van merkt / niks van ziet.