AGP G4 PowerMac met Sonnet 1.2 GHz - ernstig probleem

Deze Mac werkte 2 jaar goed. Maar toen begonnen de problemen. Er was eens een stroompanne en de voeding was naar de vaantjes. Er werd een andere voeding ingestopt. Deze heeft 4 dagen goed gewerkt.

Wanner de computer afstond maakte hij sporadisch een klikkend geluid. Soms flikkerde ook het lichtje van de ZIP-drive. Daarna kon ik ’ s avonds de computer niet meer opstarten.
Na een achttal uren de voedingskabel uitgetrokken te hebben, kon ik wel weer opstarten. Dit scenario herhaalde zich al een achttal keer.

Eenmaal tijdens het werk viel de Mac uit, maar kon ik onmiddellijk terug opstarten. Eenmaal rebootte hij automatisch.

De computer werd binnengebracht naar Apple repair maar er werd geen defect gevonden.

We hebben zelf PRAM gezapt, cuda reset, en Open firmwire reset gedaan.
Heeft iemand nog suggesties?

TIA

Is het misschien de voeding die stuk is? als een computer uit valt en daarna niet meer aan wil kan het zijn dat de voeding thermisch is beveiligd, en nu zo het zomaar kunnen dat deze beveiliging (in de voedingsmodule) stuk is.

De voeding werd reeds tweemaal vervangen.

Ik heb een MDD met een gelijkaardig klikkend geluid. Dit is echter niet meer sporadisch maar gebeurd iedere 5 seconden, Apple heeft dit probleem erkend bij MDD's. Ik heb echter nog nooit van een geval gehoord waar dit geluid effectief tot problemen leidde.

Ik gok dus op het moederbord of de CPU. Als je nog de originele CPU zou hebben raad ik je aan die te proberen. Apple hardware test is misschien ook een goed idee als je dat nog niet geprobeerd hebt.

EDIT: Je kan ook nog proberen de temperaturen in je voeding en nabij je CPU te meten. Een LCD metertje met platte sensor heb je al vanaf 5 EUR.

Apple Hardware Test heeft niets gevonden. En de computer was weer twee dagen in het Apple Repair Centre en daar hebben ze ook niets gevonden. Toch wel erg vreemd... De PRAM batterij is volgens de voltmeter nog in orde. (hij is wel al jaren oud)

Hmm, het ziet er naar uit dat je nu een hele waslijst aan kleine futiliteiten kun controleren, eventueel een combinatie van factoren die elk voor zich binnen de norm vallen maar bij elkaar opgeteld wèl teveel van het goede zijn. Een goede aarding van het stopcontact is al zoiets. Ofwel is er iets dat voedingen vreet, danwel trekken de voedingen het niet: een 1,2 Ghz processor verbruikt immers meer stroom dan de originele 500Mhz van de Sawtooth/AGP. Heb je nog meer verbruikers (insteekkaarten, usb & firewire apparaten) aan/in de machine hangen? Kleedt de machine eens uit tot een absoluut minimum (dus ook de originele processor) en kijk of het probleem zich dan ook voordoet. overleg desnoods even met apple repair met welke procedures en omstandigheden zij testen. Ik kan me voorstellen dat als jij de machine zelf monitort dat intensiever gebeurt als bij hun.

[quote:d69dd4bf91="Mac Hammer Fan"]De PRAM batterij is volgens de voltmeter nog in orde. (hij is wel al jaren oud)[/quote:d69dd4bf91] Als je er één hebt liggen kan het geen kwaad eens te testen met een andere batterij. In mijn 10 jaar oude Powermac 9600 heb ik de batterij nog nooit moeten vervangen, maar dat terzijde. [quote:d69dd4bf91="trabant"]Ofwel is er iets dat voedingen vreet, danwel trekken de voedingen het niet: een 1,2 Ghz processor verbruikt immers meer stroom dan de originele 500Mhz van de Sawtooth/AGP. Heb je nog meer verbruikers (insteekkaarten, usb & firewire apparaten) aan/in de machine hangen? Kleedt de machine eens uit tot een absoluut minimum (dus ook de originele processor) en kijk of het probleem zich dan ook voordoet.[/quote:d69dd4bf91] Dat zou wel eens heel goed kunnen. Probeer je verbruik eens te schatten, met een hoop uitbreidingen kan het gemakkelijk boven de maximale output van de PSU liggen (250 Watt in de sawtooth?). Als het hier aan ligt kan je eventueel een standaard ATX voeding ombouwen, deze zijn goedkoop en er is informatie genoeg om er zelf één in je mac in te bouwen.

We zullen eens kijken wat het geeft als we alle andere apparaten loskoppelen van de G4 en het scherm via een andere stroomkabel voeden, die niet met de voeding van de G4 verbonden is.

Bedankt voor de tips.

Het blijkt dat het probleem zich ook voordoet zonder dat er andere toestellen aan de computer gekoppeld zijn. We mogen in geen geval, als de computer uit is, de stekker in het stopcontact laten zitten. En als de computer tijdens dat we ermee werken uitvalt, is de enige oplossing de stekker uit het stopcontact halen en dan terug erin steken... Wellicht is de PRAM chip beschadigd? De PRAM batterij zelf is nieuw. De voeding werd reeds tweemaal vervangen

Misschien is het relevant precies te lokaliseren waar de machine klikt. Neem daarvoor een stethoscoop zonder dat (dure) koude deel dat je als kind op de rug geduwd kreeg, en luister direct door het slangetje.

Je hebt het inwendige van de kast ook tot een minimum teruggebracht? Ik houd het erop dat er iets is dat voedingen vreet: de voeding voedt het moederbord, maar van daaruit kaatst er iets terug waarop de voeding niet berekend is, dat idee. Een goed technicus moet dan een paar theoretische mogelijkheden kunnen opperen die het [i:52b357fc67]zouden[/i:52b357fc67] kunnen zijn. Maar dat kan erop uitdraaien dat je het hele moederbord moet gaan doormeten: dat kost veel hooggeschoolde tijd; is dus te duur. maak maar vast een screenshot van je serienummer, want ik zie het ervan komen dat het MoBo zijn beste tijd gehad heeft.
Ga in elk geval geen voedingen openschroeven, al helemaal niet als ze de laatste maanden eens aan het net hebben gehangen. Dan bijten ze namelijk.

[quote:a3dbe89dd5]Wanner de computer afstond maakte hij sporadisch een klikkend geluid. Soms flikkerde ook het lichtje van de ZIP-drive.[/quote:a3dbe89dd5]

Lijkt me toch echt een voedings- of PMU probleem. Sommige G4 machines geven een klik en een flits als je ze op de stroom aansluit (dus: is de stroomtoevoer/netsnoer OK?). Kan ook een losse soldering zijn van de voedingsaansluiting op het moederbord. Als niets helpt kun je proberen al die puntjes even opnieuw te laten smelten om zo een losse soldering te elimineren. Had dit ook op de IIfx, die startte gewoon zomaar op of viel uit als ie te heet werd.

Om de PMU volledig te resetten moet je het netsnoer eruit halen, batterij verwijderen, vijf seconden op de aan/uit knop drukken (reststroom er uit) en dan tien minuten wachten voor de zekerheid.

Bedankt voor de suggesties. DE PMU resetten is toch via de CUDA?