aiport express

hallo! ik had een vraag over airport express. ik heb verschillende topics gelezen, maar snap nogsteeds niet waar het voor is, en of airport express alleen voor mij voldoende is. ik heb een ibook met een aiport kaart erin. ik ga binnenkort verhuizen, en wil gewoon een draadloze internet verbinding in me huis. kan ik dan gewoon direct vanaf de telefoonaansluiting naar de airoprt expres (fungeert deze dan ook als modem, of moet er eerst en modem vooor en fungeert airport express alleen als router?) en de draadloze verbinding word opgepakt door mijn ibook? hopend op een duidelijke uitleg, want uit vorige topics kon ik niet echt uitkomen.

Airport Express (AE) werkt als een router/access point. Als je via een telefoonlijn wil internetten gaat dit helaas niet met een AE. Er zit namelijk geen telefoon-jack in. Ik adviseer je om ADSL te nemen. Het ADSL modem hang je dan aan de AE via ethernet en klaar-is-Kees. Je iBook maakt dan verbinding met de AE en gaan met die banaan.

Even een iets uitvoeriger uitleg:

In eerste instantie heb je een internetaansluiting nodig: je neemt een Abo bij een ADSL of Kabel-provider, die geeft je (als het goed is krijg je dat er bij als je een abo afsluit) een modem.

Dat modem sluit je bij ADSL aan op je telefoonlijn, bij kabel op je kabelaansluiting op de plaats waar ze het huis in komen (ik heb zelf @home en zelf aangelegd - voor ADSL is er geloof ik ook een doe-het-zelf-kit). OK: je hebt nu een breedband-aansluiting. Om nu ergens in huis te kunnen internetten moet je vanuit het modem met een UTP-ethernetkabel (aansluiting zit in het modem) naar je werkplek of zoals in jouw geval aan de modem een WiFi router aansluiten die ervoor zorgt dat je op een willekeurige plaats in je huis (waar bereik is) kunt internetten.

In principe hoef je niet een (duur) Apple basisstation te kopen want je kunt elke router van een andere fabrikant dan Apple gebruiken. Let wel even op gebruiksgemak (ik heb onlangs een Belkin gekocht en die geeft zelfs OS-X-compatible aan op z’n website maar dat terzijde).

Airport Express is in feite ook een Airport-basisstation -met iets minder mogelijkheden- (je kunt bijvoorbeeld geen extra antenne aansluiten) Maar ook één hele mooie extra mogelijkheid: namelijk de mogelijkheid tot het laten streamen van je iTunes-muziek-bibliotheek. De Airport Express heeft namelijk een audio-jack ingebouwd die je aan kunt sluiten op je muziekinstallatie. iTunes ‘ziet’ automatisch je Airport Express en geeft dan de mogelijkheid tot streamen van je collectie aan naar dat punt.

Eigenlijk is het dus zonde om een Airport-Express naast je modem in de meterkast te plaatsen, aangezien je eigenlijk veel beter die Airport Express naast je muziekinstallatie kunt plaatsen.

Als je dus makkelijk met een ethernetkabel vanuit de plaats waar je modem komt naar je muziekinstallatie kunt is het 2 vliegen in één klap: je plaats je Airport Express als router naast je muziekinstallatie waardoor je met een audiokabel muziek vanuit je iBook kunt streamen en tegelijkertijd werkt de Airport Express als Accesspoint voor je draadloze internetverbinding.

[quote:e0877e7890="pako"]Even een iets uitvoeriger uitleg:[/quote:e0877e7890]

Voegt weinig toe. Heb je Apple aandelen?

Ben van plan om ook de Airport Express ( AE) aan te schaffen. Hij komt als het goed is eind juli uit toch ?

Maar als ik het dus goed begrijp, je sluit je internet verbinding/kabel aan je AE. Je stopt hem in je stop contact en thats it ? Dan vind de Powerbook hem vanzelf ?

Even doorgaand op de vragen;

Ik heb een ADSL Alcatel modem, heeft één (1) Ethernet aansluiting. Deze loopt naar een Ethernet hub (Switch om precies te zijn)
Is het mogelijk om een Apple Base station (of een Airport Express) aan de HUB/SWITCH the hangen en zo draadloos te internetten via een iBook elders in huis???

het Alcatel modem is ‘gehackt’ (de Sateh hack) dwz fungeert als router… Het is het eerste ADSL modem dat KPN/XS4ALL leverde…

Om kort te gaan: ja.

Instellen op DHCP, en raggen maar.

Ik heb het anders gedaan: Airport kaartje in de G5 en een Airportkaartje en de iBook: kan nu als ik de G5 aan laat staan boven prima internetten via Airport beneden!