Airport aan een bestaand netwerk

Ik heb net 2 iBooks met airport en een airport extreme base station gekocht. Verder zijn er nog 3 PowerMac's G4 die in een ethernet netwerk hangen waarvan 1 PowerMac als internet- DHCP server dient (heeft een extra ethernet kaart waar kabel internet op binnenkomt). Op deze server staat internet sharing aan waardoor de andere Powermac's internet hebben. De airport basestation hangt, net als de powermacs, aan de hub.

Nu heb ik op de 2 iBooks wel internet maar ik zie geen van de 3 PowerMac’s in het “connect to server” venster. Ik heb al lopen zoeken maar kan niet vinden hoe ik dit kan oplossen.

Het Airport basestation bevat ook een DHCP server. Heb je die uitgezet? Anders krijgen je iBooks IP adressen die in een ander subnet liggen. En dat maakt verbinding met andere Mac's onmogelijk.

Wel een beetje vreemd, want je geeft aan dat de iBooks wel kunnen internetten. Hmmmm. :?

Ik heb thuis overigens vaste IP adressen uitgedeeld en alle DHCP servers stopgezet.
Dan scheelt een hoop narigheid, want alle parameters staan overal altijd hetzelfde omdat ik ze zo invoer. Het is wel iets meer werk.

En nu je toch een Airport basestation hebt, hoeft je PowerMac met dual Ethernet niet meer 24 uur aan te staan.

Hang het basestation rechtstreeks aan het kabelmodem.
Hang de switch waar de andere Mac’s aan hangen aan het basestation.

Voila!

Vaste internet verbinding voor iedereen, ongeacht of die PowerMac aan of uit staat.

Ik zie het nu ja. De iBooks hebben als ip:

10.0.1.2
10.0.1.3

De PowerMac’s:

192.168.2.1 (server)
192.168.2.2
192.168.2.3

Vreemd is wel dat als ik met afp://192.168.2.3 verbinding maak dat wel lukt, en deze mac dan niet te zien is in het connect to server venster.

Ik ga nu even proberen de DHCP server van de airport uit te zetten.

[quote:00c7bfc530="macpro"]En nu je toch een Airport basestation hebt, hoeft je PowerMac met dual Ethernet niet meer 24 uur aan te staan.

Hang het basestation rechtstreeks aan het kabelmodem.
Hang de switch waar de andere Mac’s aan hangen aan het basestation.

Voila!

Vaste internet verbinding voor iedereen, ongeacht of die PowerMac aan of uit staat.[/quote:00c7bfc530]

Ah, dat verklaart die ethernet aansluiting op de Airport. Misschien nog verstandiger :slight_smile:

Merci voor de tip :slight_smile:

P.S. Dan kan ik de DHCP server van de Airport aan laten staan?

In dat geval moet je inderdaad de DHCP server van het basestation gaan gebruiken ter vervanging van de DHCP server van je PowerMac.

[quote:26f0b41547="wout"]Ik zie het nu ja. De iBooks hebben als ip:

10.0.1.2
10.0.1.3

De PowerMac’s:

192.168.2.1 (server)
192.168.2.2
192.168.2.3

Vreemd is wel dat als ik met afp://192.168.2.3 verbinding maak dat wel lukt, en deze mac dan niet te zien is in het connect to server venster.

Ik ga nu even proberen de DHCP server van de airport uit te zetten.[/quote:26f0b41547]

Een mogelijke verklaring kan RendezVous zijn.
Als Apple RendezVous techniek gebruikt om de namen van aangesloten Mac’s te tonen, dan werkt dat alleen voor die Mac’s die in hetzelfde subnet zitten. Daarom krijg je ze dan niet te zien.
Maar je kunt ze wel gewoon benaderen, want het Airport basestation zit er als router tussen.

Dus als je zometeen de DHCP server op de Airport uit hebt gezet zou je dan wel alles goed moeten zien. Laat eens weten wat het resultaat is.

Ik heb je goede raad opgevolgd en het is nu als volgt:

-WAN poort op base station komt internet binnen
-LAN poort van base station is verbonden met de uplink van de switching hub
-Aan de hub hangen de powermac’s
-Via airport zijn de twee iBooks verbonden

Nu zie ik ook alle computers in het “connect to server” venster.

Hartelijk bedankt!

Mooi dat het allemaal werkt wout. ik had dit draadje even zitten volgen om te kijken of ik nog ergens mee zou kunnen helpen. maar dat is dus niet nodig. persoonlijk zou ik overigens het basisstation aan een gewone poort van de hub zetten en niet aan de uplink poort. maar als het allemaal goed werkt is het ook ok.

[quote:1e3b34018d="PeterK"]persoonlijk zou ik overigens het basisstation aan een gewone poort van de hub zetten en niet aan de uplink poort. maar als het allemaal goed werkt is het ook ok.[/quote:1e3b34018d]

Ik heb ook nog even zitten twijfelen, maar als je dat doet, ontstaat er dan geen tweede subnet? Door de airport in de uplink te steken creëer je toch 1 geheel netwerk? De toegewezen adressen op alle macs zijn nu als volgt:

10.0.1.2
10.0.1.3
10.0.1.3

nee hoor, het subnetmask bepaal je toch zelf, meestal 255.255.255.0. de uplink poort is eigenlijk bedoeld voor het aansluiten van een extra hub of switch.

Het is toch ook mogelijk om die Aiport Extreme Ufo's in 'bridging' mode te zetten. Dan doen ze niks anders als het 802.11b/g ( wifi) signaal omzetten naar 802.3 ( ethernet ). Dan hang je die ufo aan een normaal poortje en prik je je internep weer in een doos met een fatsoenlijke firewall. Dan heb je 1 netwerk en hoef je ook aan die ufo niets te configureren.

Zo heb ik het inderdaad ook, in bridging mode gezet ofwel distribute Ip uitgezet, wat hetzelfde is. En in een poort van de router geprikt.