Airport + Airport Extreme = WDS?

Ik gebruik met succes een Airport Basestation gekoppeld aan een internet kabelmodem. Internet op mijn iBook is hiermee geen probleem, behalve op de bovenste etage in mijn huis. Om het bereik van het netwerk te vergroten heb ik er een Airport Extreme Basestation (die met modem en antenneaansluiting) bijgekocht. Bedoeling is een Wireless Distribution System op te zetten zodat ik met de iBook ook op de bovenste etage kan werken. Tot nu toe lukt dit niet. Airport-hulpprogramma laat nooit beide basestations gelijktijdig zien, wel om de beurt. (Ze hebben beide hetzelfde IP-adres: 10.0.1.1) Wie heeft hier ervaring mee?

Peter

Ik heb er geen eravring mee, maar wel heb ik gelezen dat de "oude" airport basisstations niet de mogelijkheid hebben om als bridge te functioneren. De "oude" basisstations moeten direct aan internet hangen terwijl het met de extreme basisstations wel mogelijk is deze als wireless bridge gebruiken. Mogelijk beroorzaakt het bovenstaande je probleem.

Bij de Extreme Basestation kan ik WDS instellen en configureren, bij het gewone Basestation ontbreekt deze optie. (het ethernet ID van het gewone basestation geef ik hierbij op als extern basestation) Daarom hangt het Extreme Basestation direct aan het kabelmodem. Los hiervan ziet Airport hulpprogramma ze dus nooit gelijktijdig.

Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik vermoed dat PeterK gelijk heeft als hij zegt dat de basisstations via een ethernet kabel moeten worden verbonden. In de documentatie van het Snow basisstation staat zo een "roaming" configuratie beschreven. In de Extreme documentatie komt pas de optie van een WDS naar voren. Kijk ook eens naar jouw IP adressen. Je schrijft dat beide basisstations hetzelfde IP adres hebben. Dat is sowieso verkeerd. Zet bij een van de twee het IP adres eens op 10.0.1.2. Dan moet je in staat zijn om beide basisstations te benaderen.

Het lijkt mij dat de beide basisstations niet hetzelfde IP adres kunnen hebben, heb je een mogelijkheid om dat te wijzigen van het gewone basisstation. Zoals ik al zei ik heb geen ervaring met een WDS maar probeer met je mee te denken. Maar 2x hetzelfde IP adres lijkt mij geen goede zaak.

terwijl ik mijn berichtje zat te typen heeft macPro ook hetzelfde antwoord gegeven. Probeer dat eens.

Ik ga op zoek naar de mogelijkheid om een IP adres te wijzigen bij 1 van de stations, het vermoeden is dat dit de kern van het probleem is. Ik hoop het, want een draadloos netwerk waar een ethernetkabel twee Basestations moet verbinden...? :?

ik ben vandaag bezig geweest met dat WDS,

Alleerst werkt het alleen met airports extreem’s onderling.
Nadeel is dat je een airport “de baas” maakt, als je die reset ligt alles eruit (in tegenstelling tot roaming). Dit dan zeer lastig zijn als je met de accesslist werkt, en een nieuwe MAC-adres wilt toevoegen.
(misschien ga ik toch maar met RADIUS gaan werken ??)

De andere basestations (MAX 4) moeten binnen het bereik van deze Main basestation zitten.

Je kan niet “roamen” omdat alle basesations in het WDS op het zelfde kanaal moeten staan.

voor verdere tips, behalve die wel zeer sumiere uitleg op Knowledgebase van apple zie ook
http://homepage.mac.com/cpowers/PhotoAlbum45.html

grz

Wakky