Airport beveiligen

Beste mensen,

Heb wellicht een overbodige vraag, maar ben pas recent geswitched naar mac en ben er nog niet zo in thuis zoals velen van jullie. Ik gebruik mijn pb veel onderweg en doe om die reden veel bankzaken etc via (publieke) draadloze netwerken. Nu is het een gegeven dat draadloze netwerken minder goed te beveiligen zijn dan de varianten met draad. Ik wil graag voorkomen dat mijn bankgegevens, creditcardgegevens, etc uit de lucht te plukken zijn. Ik weet dat er voor windows programma’s zoals Spotlock enzo bestaan. Bestaat er ook een app voor de mac die je draadloos verkeer buitenshuis beveiligt?

Thanx,

Niels

Stap 1, activeer WAP voor je draadloze netwerk of WEP 128 bit kies een goede sleutel niet naam van je eega, vriendin, kinderen auto, hond etc Stap 2 doe dat voor je aangesloten systemen ook Stap 3 controleer dat je de instellingen van je router niet remote kunt wijzigen en als je dat wel wilt lees zorgvuldig de handleiding (kuch kuch)

Ja een 128 bit sleutel is te breken (maar dat kan effe duren)

Sterkte

[quote:c35fe9e960="seph"]Stap 1, activeer WAP voor je draadloze netwerk of WEP 128 bit kies een goede sleutel niet naam van je eega, vriendin, kinderen auto, hond etc Stap 2 doe dat voor je aangesloten systemen ook Stap 3 controleer dat je de instellingen van je router niet remote kunt wijzigen en als je dat wel wilt lees zorgvuldig de handleiding (kuch kuch)

Ja een 128 bit sleutel is te breken (maar dat kan effe duren)

Sterkte[/quote:c35fe9e960]

En hoe doe je dat

[quote:c35fe9e960=“nielsepiels”]via ([b:c35fe9e960]publieke[/b:c35fe9e960]) draadloze netwerken.[/quote:c35fe9e960]
?

Zorg ervoor dat je Airport niet zijn SID broadcast, en dat hij alleen reageert op het MAC adres van de PC('s) die je toegang wilt verlenen. (Je moet dan als je verbinding wilt maken wel eenmalig de naam van je netwerk opgeven, maar volgende keren wordt de verbinding tussen je PC en je Airport automatisch opgezet.) Als je er tot slot ook nog een password opzet en encryptie aanzet denk ik dat je voldoende beveiligd bent.

E.e.a. kun je instellen in de Airport Admin Utility, in je Applications > Utilities folder. Je moet wel even de manual induiken om te achterhalen wat je waar in moet stellen, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Resumant:

1. SID broadcast uitzetten
  2. MAC authenticatie instellen
  3. Password
  4. Encryptie

Succes!

blijft het probleem, hoe ga je dit aanvangen op een [b:a2d67423d9]publiek[/b:a2d67423d9] netwerk?

Een veilige maar voor de meeste mensen geen eenvoudige methode lijkt me via een beveiligde ssh tunnel al je verkeer te tunnelen.

Normaal gezien zou het verkeer tussen jou en je bank versleuteld moeten zijn (of je zit echt bij een verkeerde bank).

Het lijkt me uberhaupt niet zo heel verstandig met een publiek (dus waarschijnlijk onbeveiligd) netwerk met je bankgegevens aan de gang te gaan. Aan de andere kant, wat is de kans dat er iemand nou juist op dat moment jou gaat zitten afluisteren terwijl je met je bank op een beveiligde verbinding zit?

De bank lijkt me veilig genoeg, is nl versleuteld. Het doorgeven van een cc nummer is iets anders, zou ik niet zo snel via een publiek netwerk doen. Van de andere kant moet je juist vaak daar het nummer invoeren om (betaalde) toegang te krijgen. Tja... :roll: