Ik heb net mijn nieuwe Imac G5 20 inch binnen.
Aangezien hij een ingebouwde airport kaart heeft zou ik daar graag gebruik van maken.Oftewel draadloos het internet op.
Welnu, hij hekent het basisstation en het netwerk maar ik krijg geen toegang omdat schijnbaar deze nieuwe G5 computer niet op de controlelijst staat.
Hij geeft de volgende melding: “Het geselecteerde netwerk gebruikt een controlelijst om de toegang te beperken en deze computer staat niet op de lijst. Neem contact op met de beheerder voor toegang”
Ik ben de beheerder maar heb geen idee hoe ik toch het internet op kom.
Ik heb al ergens op dit forum gelezen dat je dan het basisstation moet resetten.
Maarv moet je dan weer opnieuw een wachtwoord invoeren?
Mocht dat het geval zijn…ik weet dat wachtwoord niet meer!
Als jij de beheerder bent zul je zelf toch wel moeten weten wat die controlelijst precies inhoudt.
Hoe kun je anders een goed beveiligingsbeleid opstellen voor jouw (draadloze) netwerk?
Maar het gaat dus inderdaad om de lijst met MAC adressen waarmee je kunt bepalen wie toegang krijgen tot het draadloze netwerk. Om die te wijzigen moet je dus zeker het basisstation niet resetten, want dan ben je al je instellingen kwijt en kun je weer opnieuw beginnen.
[quote:63aacce652="jeroen1"]Ok, maar waar vind ik die lijst en hoe kan ik mijn nieuwe mac eraan toevoegen?[/quote:63aacce652]
Misschien zinvol om even merk en type van je basisstation te noemen?
dat inloggen op een andere mac via airport hulpprogramma lukt mij niet.
ik krijg helemaal geen toegangscontrole om vervolgens het adres van m’n mac in te voeren…
Je kunt altijd een ethernet kabeltje tussen je Mac en het AP BS plaatsen, dan omzeil je de draadloze netwerk beveiligingen. Scheelt een hele slok op een borrel vwb problemen. Moet je natuurlijk nog wel het toegangs ww hebben (misschien in je andere Mac).
Ik denk dat een oplossing 'op afstand' best moeilijk is, want je probleem is vaag, of vaag omschreven.
Tijd voor RTFM: lees het boekje wat bij je AirPort BS maar eens na over wachtwoord/reset e.d.
Of Mac Help, daar vind je ook info over dit soort problemen.
Nu heb ik iets anders, vandaag even een conflict gehad met mijn zoon die net als ik draadloos op mijn Airport extreme zit, graag zou ik dat willen beïnvloeden zodat hij even geen internet heeft, is dit mogelijk zonder al teveel omslachtig werk?
Probeer eens met een goed gesprek.
Heb je meer aan dan dit soort acties, want hij vind toch binnen no time een andere manier om het internet op te komen.
Je kunt je netwerk alleen openzetten voor computers met een bepaald MAC adres. In airport configuratie programma: onder het tabblad toegang (tijdgebonden toegang). Wel de standaard op geen toegang zetten.
@JJmac: Als je een recente versie van de AirPort Extreme hebt, zou je je zoon alleen internet toegang kunnen geven via het [url=http://support.apple.com/kb/HT3477?viewlocale=nl_NL]gast netwerk[/url]. Via het AirPort programma heb je controle over de toegangsrechten van het gastnetwerk. Zie http://support.apple.com/kb/HT3477?viewlocale=nl_NL
Overigens deel ik de mening van macpro; een wedstrijdje “wie is het slimst met computers” verlies je uiteindelijk toch van je zoon.
Een gesprek met een puber-zoon win je anders waarschijnlijk ook niet... :wink:
Daarom is de optie van Smitty een goede; behalve dat je 'm er helemaal vanaf gooit, kun je ook allerlei tijdslimieten erop zetten; elke dag een uur, en in het weekend twee uur, om maar iets te noemen.