Airport en ADSL praktische vraag

Ik heb 'boven' een Mac staan die via ethernet verbonden is met een Alcatel ADSL modem, als router 'gehackt', dwz de verbinding met ADSL (via XS4all) wordt in de modem gemaakt. De ethernet instellingen zijn dan:

IP: 10.0.0.15X
Subnet: 255.255.2555.0
Router: 10.0.0.138

Ik heb nu een iBook met Airport en heb een Airport (extreme) Express besteld (heeft dus 1 ethernet poort)

Vraag:
Kan ik deze Airport Express zo in de ethernet hub hangen, en zo ja: hoe moet ik dan instellen dat mijn iBook via het Airport netwerk gebruik maakt van de (vaste ethernet) ADSL aansluiting?

Elke hulp en advies wordt bij voorbaar ZEER gewaardeerd.
Alvast bedankt!

Bij express wordt software geleverd die hem automatisch configureerd, gewoon je express in de hub pluggen, wizards starten en klaar... werkt binnen 2 minuten ! :)

De combinatie van IP-nr en Subnetmask geven aan of een adres lokaal bevindt of dat op het internet gezocht moet worden.

als je de zoek functie gebruikt zul je de instellingen wel tegenkomen. ik heb mijn basestation de instellingen gegeven die jij voor je gewone mac hebt bij internet instellingen van de airport. bij de tab waar je in de airport dhcp kan uitgeven heb ik niets ingesteld en onderop de pagina zie je ook staan dat dit de instellingen zijn voor bridge functie. lees verder de pagina van xs4all help over de airport hier staat het duidelijk beschreven. via de browser heb ik de modem ingesteld dat hij dhcp uitgeeft op 10.0.0.150 tot 10.0.0.159. bij de computers zelf heb ik ingesteld dat zij via dhcp van de airport een ipnr krijgen. je kan automatisch laten doen door de modem of een vast nummer uitgeven, ik heb het automatisch gedaan.

succes ermee daan.

Dank, de XS4ALL help pagina's bij het Alcatel modem gaan echter niet uit van de 'gehackte' versie (er wordt in dat voorbeeld nog verbonden met het hulpprogramma) , ik heb echter de 'router' hack staan...

ik heb hetzelfde probleem: Imac gaat via ethernetmodem op internet, nu heb ik een dlink 624 draadloze router met 4poort switch gekocht om met mijn ibook met airportcard via de router te kunnen inloggen. maar ik krijg hem niet aan de praat. de router krijgt geen verbinding met internet, wat ik ook instel !?! moeten de modeminstellingen dan veranderen ? ( speedtouch pro, getweaked ) weet iemand de oplossing ?

alvast bedankt

[mod:ab6beac4f3="Torz"]Heb dit onderwerp verplaats naar Internet en Netwerken,daar hoort het thuis en maak je meer kans op een oplossing.[/mod:ab6beac4f3]

Ik heb thuis dezelfde opstelling (ipv de iBook heb ik een G5 met Airport Extreme): De gehackte modem geeft zelf IP adressen uit, dus maak je (neem ik aan) gebruik van de optie om via DHCP te verbinden.

1. de Airport Extreme-machine verbinden met Ethernet-modem (of eventueel een hub)
  2. op de Airport Extreme-machine , in netwerk-voorkeuren, aangeven dat deze computer een airport-netwerk mag aanmaken. Airport-netwerk in ditzelfde venster aanmaken, en een naam geven. (aanmaken kan ook in het airport finder-menu).
  3. op de Airport Extreme-machine in voorkeurenpaneel ´Delen´ (of Samengebruik ??) aangeven dat de internetverbinding (via Ethernet) gedeeld moet over de airport-verbinding.
  4. op de iBook met airport in het voorkeurpaneel Netwerk, (onder Airport) aangeven dat altijd automatisch met het zojuist aangemaakte netwerk (naam invullen) moet worden verbonden. (of handmatig via het finder airport-menu kiezen).

Zit momenteel niet thuis, leg dit dus uit m´n hoofd uit. Maar zou wel moeten werken zo, dacht ik…

[quote:e165e7edc6="pitch"]ik heb hetzelfde probleem: Imac gaat via ethernetmodem op internet, nu heb ik een dlink 624 draadloze router met 4poort switch gekocht om met mijn ibook met airportcard via de router te kunnen inloggen. maar ik krijg hem niet aan de praat. de router krijgt geen verbinding met internet, wat ik ook instel !?! moeten de modeminstellingen dan veranderen ? ( speedtouch pro, getweaked ) weet iemand de oplossing ?

alvast bedankt[/quote:e165e7edc6]

Volgens mij is dit een ander probleem, want je hebt het over een router die in de modem is geplugd.
Dan heb je misschien wel kans dat het dhcp-protocol in de war raakt, omdat de router zelf ook weer probeert IP-adressen uit te geven? Of misschien zit de in deze router ingebouwde firewall wel in de weg…

dat zou kunnen, maar hoe los ik dat op ? ik heb het modem terug getweaked, maar het werkt nog steeds niet !?!

[quote:d165344e3c="pitch"]dat zou kunnen, maar hoe los ik dat op ? ik heb het modem terug getweaked, maar het werkt nog steeds niet !?![/quote:d165344e3c]

misschien heb je hier wat aan

Question: The DI-624 has successfully connected to the ISP (from the connection status shown in the Device Information screen) but I cannot surf the Internet.

1. Check if your computer’s IP settings are correct.
    a. Your computer’s IP address should be in the range from 192.168.0.2 to 192.168.0.254.
    b. Your computer’s network mask should be 255.255.255.0.
    c. Your computer’s gateway should be 192.168.0.1 (The IP address of the DI-624).
    d. Your computer’s DNS IP settings should be 192.168.0.1 (The IP address of the DI-624)

Question: The DI-624 has problems getting IP settings from the ISP

1. Make sure that your Cable or DSL modem is connected properly.
  2. Try resetting your Cable or DSL modem by powering the modem off and on.
  3. If you are using Dynamic IP addressing, make sure that your Cable or DSL modem is DHCP capable.
  4. Some Internet Service Providers (ISP) require a MAC address to be registered with them. In this case, make sure you specify the correct WAN Ethernet MAC address required by the ISP under “Home” > “WAN” > “Dynamic IP address”.
  5. If your connection is DSL and your ISP requires you to input username and password, then your connection is a PPPoE connection. To connect to the ISP’s PPPoE server, you have to input your PPPoE username/password from “Home” > “WAN” > “PPPoE”.
  6. If your connection is Cable and your ISP requires you to input a specific host computer name, you have to input the host computer name from “Home” > “WAN” > “Dynamic IP address”.

van deze site geplukt: http://support.dlink.com/techtool/di624_revc/emulator/help_faq.html#07

[quote:719be118e1="pitch"]dat zou kunnen, maar hoe los ik dat op ? ik heb het modem terug getweaked, maar het werkt nog steeds niet !?![/quote:719be118e1]

met een getweakte modem kan het ook gewoon hoor…
heb gewoon een airport extreme basestation achter mijn alcatel speedtouch home (getweaked + hub) hangen zonder problemen… je modem is al een router dus ik zou niet een 2e router erachter zetten… maar alleen een xspoint… je kan ook proberen de wireless router alleen als xspoint te gebruiken en niet als router… :slight_smile:

en klaar is kees…

[quote:b6ecf81646="HS-L"][quote:b6ecf81646="pitch"]dat zou kunnen, maar hoe los ik dat op ? ik heb het modem terug getweaked, maar het werkt nog steeds niet !?![/quote:b6ecf81646]

met een getweakte modem kan het ook gewoon hoor…
heb gewoon een airport extreme basestation achter mijn alcatel speedtouch home (getweaked + hub) hangen zonder problemen… je modem is al een router dus ik zou niet een 2e router erachter zetten… maar alleen een xspoint… je kan ook proberen de wireless router alleen als xspoint te gebruiken en niet als router… :slight_smile:

en klaar is kees…[/quote:b6ecf81646]

Beste HS-L,
zou je hier wat dieper op in kunnen gaan, bv. hoe je de Airport base hebt gefigureerd?

hoe vertel ik de router dat die alleen xspoint hoeft te zijn ?

Airport Admin Utility

Show all settings → Network → Distribute IP Adresses [b:b72c5c0fe7]niet aanvinken[/b:b72c5c0fe7]