Airport en Timemachine

Ik heb hier een airport probleem, dat wil zeggen, voorheen kon ik m'n macbook openen en zocht en vond hij mijn netwerk vanzelf binnen een paar seconden, gewoon perfekt. Na een paar maanden was dat om wat voor reden dan ook niet meer mogelijk. Sinds die tijd moet ik altijd even wachten. Hij lijkt in eerste instantie verbinding te maken, maar na een paar seconden is die weer verdwenen en moet ik alsnog handmatig mijn netwerk selecteren. Mijn vrouw heeft onlangs ook een macbook aangeschaft en die Macbook maakt wel direct verbinding. Daar zie je in de balk bovenin ook welk netwerk hij selecteert. Heb alle instellingen voor zo ver ik daar kijk op heb met elkaar vergeleken en gelijk gezet, maar het helpt allemaal niets. Ben nu zelfs zover dat ik bereid ben OSX maar opnieuw te installeren. Werk sinds nov 2007 met Timemachine en vraag me nu af of ik al mijn dierbare data na een verse installatie van Leopard daar nog uit kan halen. Je zou zeggen van wel, maar voor alle zekerheid vraag ik het toch maar even. Mocht iemand een gouden tip hebben hoe enkel Airport te kunnen herinstalleren, helemaal top,

Iedereen de beste wensen en alvast bedankt voor een reaktie,

ari de kok

:frowning:

Staat het netwerk in 'Netwerkvoorkeuren' - 'Geavanceerd' bovenaan? En het eerste vinkje 'Onthoud netwerken...' staat ook aan? (zie afbeelding)

[img:374e8ba37d]http://h4xr.org/5645[/img:374e8ba37d]

Vanuit Time Machine is al je data weer terug te halen na een verse installatie. Je zou ook een Archiveer & Installeer kunnen uitvoeren. Daarbij worden alleen je systeembestanden vervangen.

Dank je wel Bartje,

Dat Archiveer en installeer ga ik zeker als eerste uitvoeren, goede tip. Je andere tips heb ik in de afgelopen maanden allemaal al tot in den treuren uit geprobeerd.

Voor wat betreft de vraag over het terugzetten van een TM-back-up, daar zijn zat topics over en die zeggen allemaal dat dit wel mogelijk is, zo zegt overigens ook mijn eigen ervaring...

Voor wat betreft het netwerken, ik denk dat je dat probleem gewoon moet oplossen… en niet meteen aan een install moet gaan denken…

"ik denk dat je dat probleem gewoon moet oplossen..."

haha, ja maar ben daar al meer dan een halfjaar regelmatig mee bezig geweest en ben het onderhand een beetje zat.
als jij het gewoon voor me kan oplossen hou ik me aanbevolen en ben jij een kei, want het zit volgens mij behoorlijk diep en is het geen vinkje of instellinkje.

Check eens even of dit probleem ook bestaat als je opstart in een andere, schone gebruiker.

@arlee, voor alle zekerheid: ook al geprobeerd je voorkeursnetwerk(en) te verwijderen, [i:1f987a5862]plus[/i:1f987a5862] bijbehorend wachtwoord in Sleutelhangertoegang, en daarna OS X het netwerk weer te laten vinden?

Ja Roeland, allemaal al uit geprobeert. Heb net een nieuw account aangemaakt en als "schone gebruiker" kan ik de systeemvoorkeuren niet eens openen. Het verbinden moet hier op dezelfde wijze als in m'n oude account. Het normale pictogram in het dock is hier vervangen voor een vraagteken. met als tekst System Preferences, dus niet in het nederlands. Er is dus duidelijk meer aan de hand.

Wanneer ik via "Archiveer en Installeer " mijn netwerkinstellingen persee wil vernieuwen ben ik dan ook mijn andere gebruikersinstellingen kwijt? en mocht ik dat accepteren zijn dan ook later geïnstalleerde programma's pleiten?net als onder windows? Omdat Bartje schrijft: met "Archiveer en Installeer" worden alleen je systeembestanden vervangen.

Het probleem klinkt mij bekend in de oren. Hier twee MacBooks met een jaar leeftijdsverschil. De nieuwere heeft nooit problemen om verbinding te maken met het Airport netwerk (Time Capsule), de ander heeft zo nu en dan last van de symptomen die arlee beschrijft.

Mijn oplossing: het kanaal veranderen van het netwerk. Klinkt vreemd omdat de andere MacBook perfect verbinding maakt, maar het helpt wel. Misschien omdat deze aan de andere kant van het huis staat…? Eens in de zoveel maanden begint het gezeur weer, het is hier zo druk met wifi netwerken dat iedereen constant zijn channels verandert en dan weer een ander loopt te storen. Maar goed, kanaal veranderen en Time Capsule opnieuw opstarten en alles draait hier weer een paar maanden perfect.

Succes ermee!

Doe je ook regelmatig de software-update draaien? Zit wel eens een airport update bij.

Ja die updates installeer ik altijd heel trouw en daar zitten ook airportupdates bij, ben altijd weer benieuwd, maar helaas. :(

[quote:f72b883e8c="arlee"]Heb net een nieuw account aangemaakt en als "schone gebruiker" kan ik de systeemvoorkeuren niet eens openen. Het verbinden moet hier op dezelfde wijze als in m'n oude account. Het normale pictogram in het dock is hier vervangen voor een vraagteken. met als tekst System Preferences, dus niet in het nederlands. Er is dus duidelijk meer aan de hand.[/quote:f72b883e8c] Ja, dit is wel zeer vreemd!

Maar kunnen jullie hierop reageren dan kan ik verder. Wanneer ik via "Archiveer en Installeer " mijn netwerkinstellingen persee wil vernieuwen ben ik dan ook mijn andere gebruikersinstellingen kwijt? en mocht ik dat accepteren zijn dan ook later geïnstalleerde programma's verdwenen, net als onder windows? Bartje schrijft nl: met "Archiveer en Installeer" worden alleen je systeembestanden vervangen.

tot zover iedereen reuze bedankt en alvast bedankt

ari

Klik eens op de link die Bartje heeft gegeven, en lees het rustig door: http://support.apple.com/kb/HT1710?viewlocale=nl_NL

Eindelijk na maanden dan toch de stap gewaagd om dan toch maar te herinstalleren en archiveren. Na een paar uur was hij gereed, wil inloggen met m'n account, HERKENT HIJ MIJN WACHTWOORD NIET MEER. ander account wat ik onlangs had aangemaakt opent wel maar alle instellingen zijn vergrendeld en kan ik niet openen zonder het juiste wachtwoord. Iemand nog een idee hoe ik bij m'n account kan komen? Heel vreemd hoor, er mankeert niets aan m'n vingers, type het wachtwoord bijna dagelijks in en nu nada nop niks. om gek van te worden. Heb gelukkig wel timemachine mee laten lopen het afgelopen jaar, maar twijfel nu ook of ik daar ooit nog bij kan omdat daar misschien ook wel weer om het wachtwoord wordt gevraagd.

:frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning:

ik hoop snel wakker te worden uit deze boze droom.

iemand nog een tipje

Als je het wachtwoord eens leeg laat?

Heb je wel of niet "Behoud gebruikers en netwerkinstellingen" gekozen? [url=http://support.apple.com/kb/HT2196?viewlocale=nl_NL]Informatie over het terughalen van files uit een vorige thuismap na Archiveer en installeer [/url]

Hij doet het godzijdank weer, dankzij wijzigen beheerderswachtwoord. sorry voor de paniek, maar het is niet de eerste keer dat hier iets om zeep wordt geholpen, maar dat was windows.

dank voor jullie reaktie en MIJN AIRPORT DOET HET NU WEER VOLAUTOMATISCH YESSSSS

ari