airport - ethernet - Imac G4 - Ibook G3 - printen - internet

na enkele dagen zoeken zonder begrijpelijk antwoord, plaats ik toch maar m'n probleem, m'n vraag.

wij hebben thuis een iMac G4 (bolletje) 800 mHz. zonder airport kaart en waar we via ethernet en adsl modem (tiscali) een goede internetverbinding hebben.
Op deze G4 is onze all-in-one printer,scanner,coper HP 2110 aangesloten.

Voor onze dochter (die start met HBO) hebben we een iBook G3 (800 mHz) zonder airport gekocht.

Wat hebben we nodig om te zorgen dat onze dochter met haar iBook ook:
1] kan printen op deze printer (zonder los te koppelen van de G4)?
2] kan internetten via onze adsl verbinding?

Ter info:
ik weet van het bestaan van airportkaarten, maar niet veel meer. Als het klopt, kan er in beiden macs een (oude) airport kaart, waarbij in de iMac een houder voor de kaart nodig is.

alvast onwijs veel dank voor de hulp
Frank

Ik de iBook is een Airportkaart te zetten. Heb ik ook en het werkt perfect, lekker draadloos internetten. Via die draadloze airport kun je ook printen naar de printer en je kunt zelfs via iTunes je muziek naar je stereoinstallatie sturen. Voor de iMac weet ik het niet zeker, maar lijkt me stug dat daar geen Airportkaart in kan, denk 't wel. Bel anders even naar Apple centre, die kunnen dat zeker beantwoorden!! :wink: Je kunt in het systeem aangeven dat andere jouw printer mogen gebruiken en als je een Switchport tussen de ADSL zet dan kan zij daar ook bij op als je geen Airport neemt.

hmmm ... klinkt simpel, maar ook weer niet!

met een airport in de G3 zou ze dus moeten kunnen printen. Waar en hoe in het systeem moet ik dan aangeven dat anderen de printer mogen gebruiken?

Een switchport tussen de adsl? Hoe moet ik dat zien. Ik heb een Zyxel Prestige 600 waar m’n rode kabel van Ethernet in zit. Daarnaast is nog een “console” cennectie mogelijk (voor een plug).

Zij kan toch niet zomaar alleen met airport het internet op via onze adsl verbinding thuis?

Kan je nog iets duidelijker zijn?

Ik heb een PB 17" met Airportkaart. In mijn tv-kast bevindt zich een Airport Express met daarin geprikt een ethernetkabel (gaat naar mijn Adsl-modem) en stereokit (gaat naar mijn joh! stereo) en een printerkabel. Aan mijn Adslmodem zit nog een Windows-pc geprikt, dus een G3 moet ook kunnen. Dit alles werkt perfect. Ze kunnen beide op internet alleen printen kan ik niet op de PC en dat is nu net wat jij wil. Ik zal me er vanavond even in verdiepen, misschien zit er nog een aansluiting op de Airport Express.

Je hebt hier waarschijnlijk nog even niks aan maar daar wordt aan gewerkt.

maar daar (adsl modem) zit dus nog maar één connector (console genaamd) op die vrij is.

Wordt het dan in mijn geval een airport basis station (geen extreme) waarop de rode ethernet-kabel op aansluit (deze kabel gaat nu van m’n modem naar m’n iMac G4) en dan in allebei m’n computers een airportkaart (oud model). Waarbij er een houder nodig is voor de airport kaart in m’n Imac G4?

En dan ws. een an ander laten delen !?

Frank

In de systeemvoorkeuren Afrukken en faxen aanklikken en dan onderin aanvinken 'Deel mijn printers met andere computers'

betekent dat ook dat ik op de extra mac, in dit geval de iBook, de software van de printer moet installeren?

trouwens, het straten vanaf cd met de c ingedrukt, wat is dan de volgorde.
Mac aanzetten, snel de cd-1 erin doen en c ingedrukt houden? Hoe krijg ik anders de cd erin, voordat de mac is opgestart.

Frank

Lijkt me wel dat je de driver moet installeren anders kun je geen printer selecteren toch!

Meestal stopt je de CD erin als hij aan staat, dan doe je een herstart en als de boijng is geweest druk je op C totdat het volgende scherm komt. :apple:

Misschien staat hier iets waar je iets aan hebt. http://www.apple.com/nl/airportexpress of http://www.apple.com/nl/airportextreme/