Airport Express aansluiten

Beste mensen,

sinds vandaag heb ik een Airport Express binnen. Ik wou 'm opzetten (meeste mensen zeggen dat dat erg makkelijk is) maar dit bleek minder makkelijk dan gedacht. Mijn situatie is als volgt:

Mijn iMac staat boven (1ste verdieping) en is verbonden met een ethernet verbinding naar een modem op de begane grond. Via deze iMac wil ik AirTunes gebruiken. De modem heeft Wifi en ik wil de AirTunes laten werken via die modem (draadloos). Dus de muziek gaat via de ethernet naar de modem en vervolgens draadloos naar mijn Airport Express die het weer doorstuurt naar mijn speakers. Maar dat lijkt maar niet te lukken.

Ik heb mn Airport Express met een Ethernet-kabel aangesloten op m’n iMac. Ik heb vervolgens gezegd dat hij moet configureren met die draadloze modem (dat ie die moet joinen). Dat doet ie en geeft ie een groen lampje. Dan vervolgens heb ik in het Airport Express menu in Airport Uitlity gekeken(onder Wireless) en daar staat Allow Ethernet-clients aangevinkt.
Vervolgens de Airport naar beneden gehaald en 'm daar in de speakers gestoken. Lichtje brandt groen maar iTunes kan hem gewoon niet vinden. Doe ik iets verkeerd?

Ik hoop op hulp!:smiley:
Dank
Maverick9898

Als je de Ethernet kabel van de iMac lostrekt, heb je dan wel internet via de Airport Express (draadloos dus)?

Zo ja, dan zou je ook muziek moeten kunnen streamen, en kun je de kabel alsnog aansluiten.

Neeh want het signaal is sowieso te zwak voor de iMac om te internetten via de Airport Express. Het is al te zwak voor de modem en die staat dichterbij:P. Daarom heb ik ook draad;).

[quote:991a59ced5="Maverick9898"]Ik heb mn Airport Express met een Ethernet-kabel aangesloten op m'n iMac. Vervolgens de Airport naar beneden gehaald en 'm daar in de speakers gestoken. Doe ik iets verkeerd?[/quote:991a59ced5] Ja. Je had h'm niet moeten configureren via de ethernetkabel, maar draadloos. Zo wil je hem immers ook gaan gebruiken. Je kunt je AirPort Express opzetten in 'client mode'. Configuratie doe je (achter je Mac) met je AirPort Express beneden, in de buurt van je WiFi router. (Je Mac kan natuurlijk gewoon boven blijven staan.)

AirPort Express: verbinding met een bestaand draadloos netwerk maken in de clientmodus
http://support.apple.com/kb/HT1731?viewlocale=nl_NL
http://support.apple.com/kb/HT2272

Zorg dat je directe verbinding hebt met je Airport Express. AirTunes kan niet gebruikt worden over een indirecte verbinding… Dat zijn de Apple rulez… :oops:

Hoe je ermee moet beginnen, dat is een ander verhaal… :evil:

Ga toch gewoon naar macmiep.nl en klik tab draadloos aan. Lees eerst eens door, je komt Airport enz. vanzelf tegen; en als je doet wat er staat is alles zo geregeld. Succes

[quote:d1d5670629="ctxppc"]Zorg dat je directe verbinding hebt met je Airport Express. AirTunes kan niet gebruikt worden over een indirecte verbinding… Dat zijn de Apple rulez… [/quote:d1d5670629] Mag ik vragen wat je hier precies mee bedoelt, "directe verbinding"?

Ga toch gewoon naar macmiep.nl en klik tab draadloos aan. Lees eerst eens door, je komt Airport enz. vanzelf tegen; en als je doet wat er staat is alles zo geregeld. Succes

@Pieter: dus je zegt dat het wel kan via deze weg? Het punt is alleen ik kan die hele Setup Assisstant niet vinden. Ik heb wel Airport Utility maar ik heb 't idee dat die stappen anders zijn dan dat ik ze krijg. Ik heb wel Snow Leopard maar weet niet of het daarbij verandert is?

Het artikel op de Apple support pagina is inderdaad misschien niet meer helemaal up-to-date.

Ik heb een AirPort Express. Die heb ik (draadloos) geconfigureerd met de Airport Utility die in /Applications/Utilities staat. Ik herinner me nog dat ik me erover verbaasd heb dat je redelijk goed moet snappen wat te kiezen in de “Wizard” (die je te zien krijgt via “Manual Setup”). Dus even vantevoren inlezen in de kretologie (“bestaand netwerk” etc.) helpt.

Hoe bedoel je dan? Ik doe het zoals de tweede optie. Dus ik ga naar Airport Utility en laat Airport Express mijn bestaande netwerk joinen. Of is dat de verkeerde optie?

Nee, dat is goed!

Maar dan blijft mijn Airport Express dus blinken. Oranje blijft ie knipperen. Pas als je 'm via een ethernet kabel aansluit (en je selecteert dat ie via een bestaand wireless netwerk moet gaan) komt ie op groen. Maar als ik 'm dan beneden in het stopcontact doe, wordt het lampje wel groen, maar dan vindt mijn iMac hem boven niet.

ik ben op deze website gekomen: http://support.apple.com/kb/TA21528?viewlocale=en_US Daar wordt gezegd dat ik MAC adressen toe moet voegen. Nu is mij dat niet helemaal duidelijk hoe. Op de site hoe dat moet staan allemaal dingen in iets wat lijkt op OS9? Ik neem niet aan dat dit nog uit OS9 stamt of wel:P? Misschien is dit namelijk het probleem.

Je hoeft geen MAC adressen toe te voegen.

Nou mijn Airport geeft wel de symptomen. Hij wil maar niet connecten........

Heb je de AirPort Express gereset (nadat je de vorige configuratie met de ethernetkabel had gedaan)?

http://support.apple.com/kb/HT1450?viewlocale=nl_NL

Jah ik heb 'm al tig keer een hard reset gedaan en nu heb ik voor 't eerst een fabriek reset gedaan maar dat helpt ook niet:P. Ik zit ondertussen fora af te zoeken(A). Het blijft vreemd

Tip...

Doe de kabel die nu in je iMac zit eens rechtstreeks in de AE. Nu zit de AE dus verbonden met het modem d.m.v. Ethernet.
Daarna probeer je om met je iMac verbinding te maken met de AE zodat je internet hebt.

Nu weet je in ieder geval of de AE werkt, en kun je daarna verder zoeken naar een oplossing voor je stream probleem.
Ben alleen bang dat wat jij wilt (streamen eerst over ethernet, en daarna draadloos) niet zal gaan.

Dank voor de tip!

Het gekke is, dat ik 'm nu aan de praat heb gekregen alleen ik heb geen idee hoe. Ineens kon ik in het menu van de Airport. Maar het vreemde is wel dat het lampje nog steeds oranje knippert. Dus snap niet helemaal hoe of wat maar als ie het maar blijft doen:P. Kijken hoe het morgen gaat als ik de computer weer opnieuw opstart of ie 'm dan weer pakt. En als ie dat wel doet ben ik blij:).