airport express en essent: probleem om ip-adres op te halen.

Dit had ik al gepost als reply op ander topic, maar komt zo denk ik beter tot zijn recht. Shoot:

Ben enkele weken geleden geswitched: PB 12 / 1,5 / tiger en express basestation met essent breedband/groningen. Liep als een trein.
Enkele dagen geleden basestation offline. Ik kon wel configureren, airtunes was wel functioneel, maar kon niet het internet op; oranje lampje knipperde.

Essent gebeld, alles gechecked: niet online middels base station maar wel middels ingebouwde ethernet card: aan essent lag het dus niet.

Apple gebeld, ook alles gechecked: zou defecte ethernetaansluiting moeten zijn van de basestation

Op naar het lokale Apple Centre: hier werkte de base station naar behoren (echter wel als “netwerkbrug”, niet direct aan het modem dus)
Advies was het volgende: modem 4 uur uitzetten, base station configureren en in het tabblad netwerk de ipverdeling uit. Dit begreep ik niet: verandering in je lokale netwerk zou dus een oplossing geven voor een probleem van je externe netwerk (provider naar thuis).

Echter: het werkt wel: ik ben weer online. Maar er zijn twee dingen die overblijven: airport hulpprogramma herkend base station niet (na harde reset weer wel, na opnieuw dezelfde instellingen weer niet) en knipperend oranje lampje blijft zo, wordt niet groen (terwijl ik toch internet op kan)

Kan iemand dit voor mij interpreteren, want ik snap hier de… niets van

Bedankt

Heb je van Essent alleen maar een kabelmodem gekregen of zit er ook nog een router in? In dat laatste geval kan het namelijk zo zijn dat je dan 2 DHCP servers voor je lokale netwerk hebt en dat wil de boel nog wel eens in de war gooien. Door je Airport Express in te stellen op niet verdelen van IP adressen hou je vervolgens weer 1 DHCP server over en dan gaat alles weer goed.

Ik had hetzelfde probleem (ook breedband Grunn). De enige mogelijkheid die ik nog had was instellen als bridge. Maar zoals je hebt gemerkt werkt dat niet perfect. Daar komt nog eens bij dat je maar met 1 computer te gelijk het net op kan. Daar ging mijn mooie netwerk. De oorzaak ligt in dit geval duidelijk bij Essent. Dit probleem begon toen Essent het netwerk in Groningen geschikt wilde maken voor digitale TV. Overigens werken de draadloze router die Essent zelf levert wel naar behoren. Je zou bijna gaan denken dat Essent dit expres doet om meer van hun eigen routers te verkopen. Maar ja, die kan ik niet kopen hé. Want je kan alleen met Microsoft Internet Explorer de webshop bezoeken! Ik heb gelijk het abo opgezegd en heb direct Direct-ADSL ;) genomen.

Okee, nu weet ik al iets meer. Wel KL#$% dit zeg. Heb trouwens een moto surfboard zonder ingebouwde router. Weet niet of dit de zaak nog verandert.