Airport Express en ITunes

Ik heb AE aangeschaft om het geluid van ITunes via mijn stereo te laten lopen. Het heeft even geduurd maar eindelijk een groen lampje om de AE. In ITunes rechtsonder een button dat ik (zou moeten) kiezen tussen computer en basestation. Alleen Basestation staat cursief en kan ik niet aankiezen. Heb ik wat fout gedaan? Wie kan mij helpen? Groetjes, Ikea

en in het AirPort Configuratieprogramma is de status wel ok (ook een groen lampje naast de figuur van je Express)?

[img:91d8c4dc61]http://tinyurl.com/5tv44y[/img:91d8c4dc61]

Het is belangrijk voor een eventuele oplossing om het volgende te weten:

1. Is je Airport Express middels een draadje verbonden aan je modem?
  2. Gebruik je draadloos internet?
  3. Zo ja gaat dit via de Airport Express of via een ander draadloos apparaat (router)?
  4. Indien er nog een router staat, wat is het merk en type?

Indien je namelijk draadloos internet hebt en je Airport Express is [u:783b5a9f78][b:783b5a9f78]niet [/b:783b5a9f78][/u:783b5a9f78]verbonden met je modem en je hebt geen WDS (als je dat niet uitgebreid bent tegengekomen bij het instellen is hier geen sprake van) dan zit je vermoedelijk op een ander netwerk dan dat van AirTunes. Eea kun je checken door op het airport-icoontje te klikken en te kijken of er ook Basestation staat of iets met Apple erin danwel een naam die niet overeenkomt met je draadloze netwerk, maar die jij wel ergens hebt ingevoerd. Selecteer je die naam en het werkt wel, dan moet er naar een andere oplossing gezocht worden.

Overigens respect, net overgestapt en direct dat onding (statuslampje is misleidend, vertaling van het stappenplan zet je op het verkeerde been etc.) proberen te configureren.

Als ik bij Netwerk kijk, is het lampje groen. Als ik bij Airport configuratie kijk, krijg ik de melding dat hij geen draadloze Apple apparaten kan vinden. Als ik rechtboven op het icoontje klik, staat daar o.a. mijn SpeedTouch en geeft hij aan dat hij Airport zoekt en daarna ' verbonden'. Wanneer ik dit icoontje opnieuw aanklik, begint het weer opnieuw. Dus: Airport zoeken en na 2 seconden Airport ingeschakeld.

Nee, WDS heeft hier niets mee te maken. Maak het niet moeilijker dan het is. WDS is om je bestaande draadloze netwerk te vergroten, uit te breiden enz. via AE.

Via de configuratie hoef je alleen maar te kiezen voor ’ maak verbinding met huidig netwerk’ en in een volgend scherm kies je voor ‘maak verbinding om USB-printer of i-tunes te delen’.
Dat is alles.

Probeer dat eens met alle beveiliging van je router afgehaald. Waarschijnlijk heb je nog ergens beveiliging aanstaan. Zoals via het MAC-adres (uniek nummer van draadloos apparaat). Ga alsjeblift niet met WDS rommelen, dan is het eind zoek.

Frans

Wat een vragen! Ik hoop dat ik ze goed kan beantwoorden:

1. Ik ben 2 dagen bezig geweest en bleef het oranje lampje houden. Ik heb daarna een ethernet kabel aan de AE en IMac gedaan en daarna werkte het. Ik kreeg het geluid over de boxen van de stereo.Toen de kabel eraf, weer oranje. Daarna zonder kabel weer opnieuw ingesteld en het lampje werd keurig groen, een button in ITunes maar niet aankiesbaar (is de huidige status)
  2. Ja, ik gebruik draadloos internet. Ik heb een SpeedTouch 570. Werkte trouwens in 1 keer! Alleen mijn WEP key ingeven en voila!
  3. Ik weet niet hoe ik dit kan checken. Ik heb AE toevoegen aan bestaand netwerk gekozen.
  4. zie 2.

Frans, Ik probeer Wanneer de WEP beveiliging in de SpeedTouch weg te halen, maar dat kan ik niet opslaan. Het vakje blijft grijs.

[quote:e9eb196968="Frans"]Nee, WDS heeft hier niets mee te maken. Maak het niet moeilijker dan het is. WDS is om je bestaande draadloze netwerk te vergroten, uit te breiden enz. via AE. [/quote:e9eb196968]

WDS, en vooral de afwezigheid ervan, heeft er wel mee te maken, want je moet op hetzelfde netwerk zitten. Aangezien ik de configuratie van Ikea niet ken, is dit wel van belang. Ik denk namelijk dat zij een configuratie (en draadloos netwerk en AirTunes) heeft die [b:e9eb196968]helemaal niet kan[/b:e9eb196968], maar dat zal wel blijken.

Het is dus niet mogelijk een router te hebben waarop je een netwerk aanmaakt, vervolgens ergens een Airport Express ophangt en deze twee niet verbonden zijn middels een draadje waarbij die router NIET over WDS beschikt en de Airport Express niet als zodanig is ingesteld.

En om aan alle twijfels een einde te maken, de Speedtouch 570 ondersteunt geen WDS.

Waarom ik dit wellicht zo stellig breng? Ik ben zelf al jaren op zoek naar een configuratie die dit mogelijk maakt, zonder de router te hoeven vervangen. Tot op heden krijg ik dit niet voor elkaar. Dit zou een enorme vooruitgang zijn, dat je overal Expressen kan ophangen en muziek zou kunnen afspelen. Ik verneem dan ook graag de oplossing, maar ik vrees het ergste.

[u:e9eb196968]Oplossingen:[/u:e9eb196968]

1. De Speedtouch verbinden middels een internetkabel met de Airport Express. De Airport Express resetten met een paperclip en configureren voor uitsluitend het gebruik van AirTunes.
  2. De Airport Express resetten en vervolgens een nieuw netwerk aanmaken. Dit netwerk selecteren op je Mac (je hebt dan geen verbinding met het internet) waarbij je vervolgens wel muziek kan luisteren. Wil je internetten, moet je van netwerk wisselen, je kan dan geen muziek meer streamen.
  3. Nog een Airport Express kopen of een router die wel WDS heeft, de speedtouch hierdoor vervangen en alles configureren.

Dat is minder positief. Bij aankoop heb ik het nadrukkelijk gevraagd en was geen probleem. Verkopers zijn daar dan toch wat makkelijker in. Dus als ik je goed begrijp zijn er 2 opties. Of nog een AE kopen of een nieuwe router?

Naar mijn idee wel, maar ik wacht het graag af. Voor de duidelijkheid, met een draad tussen de SpeedTouch en de Airport Express lukt het dus [b:4616d16649]wel[/b:4616d16649].

kabel tussen AE en IMac werkte perfect.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een Airport Express om m'n muziek te streamen naar de stereo. In de documentatie van Apple lees ik dat je de Airport Express in client mode kan hangen in je bestaande draadloze netwerk. Het wordt dan gewoon een draadloos device dat je kan benaderen over WiFi, maar hij versterkt het draadloze signaal niet naar de plek waar hij hangt voor andere draadloze devices. Dat is toch ook een optie in de situatie van de TS?

Ja, maar dan is het hele effect van [b:df27412f37]Air[/b:df27412f37]Tunes weg, dan kun je net zo goed een audio-kabel naar je stereo leggen vanuit je Mac.

Heb juist een IMac gekocht omdat ik gek werd van alle kabels! Heerlijk, nu maar 1 kabel,,,, de 220V!

Dan zou het op de [url=http://support.apple.com/kb/HT1731]volgende manier [/url]moeten werken?

In dat geval trek ik mijn eerdere opmerkingen over WDS in.

Kun je nog even checken of ik de volgende stappen dan goed doe?

1. SpeedTouch er tussen uit halen
  2. Internet via Extreme in mijn Imac naar Airport Express mogelijk maken
  3. Extra AE kopen en die voor ITunes configureren

Dan moet alles werken?

Als ik later een printer draadloos wil aansturen, moet ik weer een AE aanschaffen?

[quote:7b12f73860="BartjeGossen"]Dan zou het op de [url=http://support.apple.com/kb/HT1731]volgende manier [/url]moeten werken?

In dat geval trek ik mijn eerdere opmerkingen over WDS in.[/quote:7b12f73860]

Inderdaad, dat is de manier die ik bedoelde! Dan hoef je geen kabel te trekken, maar kan je gewoon draadloos je muziek streamen.

Nogmaals: maak het niet moeilijker dan het is. Je AE is gewoon een client, een afnemer. We praten hier over de meest simpele, recht-toe-recht-aan toepassing van AE.

Niks WDS. Gewoon doen zoals in de link naar de Apple-site en klaar.

Frans

Ok. Hartstikke bedankt. Zit niets anders op dan nog zo'n ding te halen. Zolang ik 'm nog niet heb probeer ik ' m zo in te stellen dat ik van netwerk moet switchen (Istore is niet in de buurt bij mij)

Ikea, als je de link volgt zie je dat mijn punten niet meer relevant zijn. Je moet gewoon je Airport Express even opnieuw instellen volgens het stappenplan.

Frans: dan had je wel even een linkje mogen plaatsen :evil: