Het forum is erg groot en ik kon over dit onderwerp nog niks vinden. Ik heb net een Airport Express aangeschaft zodat mijn Macbook draadloos internet heeft. Nu heb ik ook een server thuis staan met daarop allerlei bestanden en daarop een printer aangesloten en de andere pc’s in het huis.
Nu vroeg ik aan de meneer van de iFactor (APR) of die server met bestanden en de aangesloten printer ook op deze manier draadloos verbonden konden worden. Via een ethernetkabel rechtstreeks mijn Macbook in, kan ik in ieder geval wel bij de printer, bestanden en de andere pc’s komen. Hij zei ja. Nu vraag ik mij dan af: hoe dan? Want de internetverbinding is er. De andere pc’s, server en printer (nog) niet.
Waarschijnlijk heb je al een router in huis. Het is dan het handigste om je AirPort Express in [b:f26ae27952]brugmodus[/b:f26ae27952] te gebruiken. Hoe je dat voor elkaar krijgt kun je lezen in het document: [url=http://manuals.info.apple.com/n/AirPort-netwerken_opzetten_met_AirPort-configuratieprogramma.pdf]AirPort-netwerken opzetten met AirPortconfiguratieprogramma[/url].
Als je de server met ethernet kabel aan de Express hangt is die (compleet met printer) draadloos te bereiken. Je kan ook de printer loshalen en aan de Express hangen (hoeft de server niet aan te staan als je wilt printen).
Ik neem even aan dat je al draadloos netwerk had voordat je de Express kocht.
[quote:62319aca64="Sumar"]Ik neem even aan dat je al draadloos netwerk had voordat je de Express kocht.[/quote:62319aca64]
[quote:62319aca64="liesebirdie"] Ik heb net een Airport Express aangeschaft zodat mijn Macbook draadloos internet heeft. [/quote:62319aca64]
Ik heb die handleiding doorgelezen en ben maar blindelings wat instellingen aan het veranderen bij de Airport Express, maar heb nog geen printer of server-verbinding met mijn Macbook via WiFi. Kan ik uitgelegd krijgen welke instellingen daarvoor nodig zijn?
Heb je meer informatie nodig voor het antwoord, dan hoor ik dat graag.
Wat bedoel je precies met "server"? Heb je een Windows PC in je netwerk waar bestanden op staan? In dat geval moet je een en ander doen om erbij te kunnen vanaf de Mac.
De server is een pc met Linux met een grote harde schijf. Via die pc gaat het internet en de printer naar de andere windows-pc's en Macs in het huis via de ethernetkabel. En dan ook de harde schijf van die Linux-pc is met iedereen verbonden. De Mac vond ook gelijk de andere pc's in het netwerk die aanstonden. iedereen's IP-adres begint met 10.0.0
Verder is de Linux-pc geen pc die we gebruiken als gewone computer met beeldscherm, toetsenbord en muis. Hij dient echt alleen als verbindingsstuk.
Even om het gemakkelijk te maken (als ik het goed begrijp):
- je hebt een DHCP server in je netwerk (iets dat ip adressen uitdeelt)
- Al het internet verkeerd loopt via de Linux server
- Je printer loopt ook met Linux.
- Als je je laptop aansluit met de ethernet kabel werkt alles wel.
Wat je moet instellen op de express(ik maak altijd gebruik van de handmatige instellingen):
bij Airport stel je in dat je een draadloosnetwerk wil aanmaken.
bij internet stel je in:
Verbind via Ethernet,
configureer IPv4: met DHCP of je stelt zelf een IP in. (verder natuurlijk zorgen dat Subnet n routeradres, DNS klopt)
verbindingsdeling: Uitgeschakeld = brugmodus (dit houdt in dat je de Ip adressen gebruikt die worden uitgedeeld door de server)
Ik heb een soort gelijke opstelling draaien als bij jou thuis en zo werkt alles bij mij super.
bedankt voor de reactie. Ik heb alle instellingen nagekeken, bleek dat ze al zo stonden. Als ik bij 'help' kijk, kan een printer wel via Airport naar een ethernetnetwerk worden doorgestuurd, maar nergens zie ik of en hoe het andersom kan. Hij vindt hem nog steeds niet. Net als de server.
De airport express heb ik op zolder staan, de server staat vier etages lager in huis. Deze Airport is aangesloten op een ethernethub, misschien wel de derde hub die het signaal tegen komt eer het van de server bij de Airport is. Maakt dit uit?
Even heel praktisch: ik snap niet dat ik wel overal bereik heb als de ethernetkabel rechtstreeks in mijn Macbook zit en via de Airport niet. Zal zeker wel aan instellingen liggen, maar ook aan de plek waar de Airport in het netwerk is aangesloten?
De andere feiten die je, Wonto, opnoemde zijn juist.
Om de post af te sluiten: ik heb de oplossing gevonden, eindelijk. De instellingen van Wonto zijn belangrijk, maar de echte doorbraak zat em in de optie Verbindingdeling onder de tap 'Internet'. Die moest op uitgeschakeld (brugmodus) staan. Vanaf dat moment had ik verbinding met de server en de printer en gelijk de andere computers in het netwerk zoals ik dat allemaal gewend was op het moment dat de ethernetkabel rechtsstreeks in mijn Macbook zat.
Het probleem is opgelost!
Nu een andere vraag: is het mogelijk om al het geluid van je Macbook via ‘Airtunes’ te laten spelen? Ik denk dat daar een terminalcode o.i.d. voor nodig is?[/b]
[quote:92755f4a1c="liesebirdie"]Om de post af te sluiten: ik heb de oplossing gevonden, eindelijk. De instellingen van Wonto zijn belangrijk, maar de echte doorbraak zat em in de optie Verbindingdeling onder de tap 'Internet'. [b:92755f4a1c]Die moest op uitgeschakeld (brugmodus) staan.[/b:92755f4a1c] Vanaf dat moment had ik verbinding met de server en de printer en gelijk de andere computers in het netwerk zoals ik dat allemaal gewend was op het moment dat de ethernetkabel rechtsstreeks in mijn Macbook zat.
Het probleem is opgelost![/quote:92755f4a1c]
[quote:92755f4a1c="Pieterr"]Waarschijnlijk heb je al een router in huis. Het is dan het handigste om je AirPort Express in [b:92755f4a1c]brugmodus[/b:92755f4a1c] te gebruiken. Hoe je dat voor elkaar krijgt kun je lezen in het document: [url=http://manuals.info.apple.com/n/AirPort-netwerken_opzetten_met_AirPort-configuratieprogramma.pdf]AirPort-netwerken opzetten met AirPortconfiguratieprogramma[/url].[/quote:92755f4a1c]
[quote:63f6756d2f="liesebirdie"]Nu een andere vraag: is het mogelijk om al het geluid van je Macbook via 'Airtunes' te laten spelen? Ik denk dat daar een terminalcode o.i.d. voor nodig is?[/quote:63f6756d2f]
Met [url=http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/]AirFoil[/url] kan dat.
Was het nog wel zoeken hoe en wat. Vervolgens pakte de Mac een andere instelling van Wi-Fi die er nog stond maar ik niet meer gebruikte (een verbinding naar m'n iPhone) waardoor ik via Mail en iTunes nog geen verbinding had met internet. Die Wi-Fi instellingen verwijderd en nu doet alles het.
Bedankt voor de AirFoil, die tip kreeg ik ook van een ander. Die ga ik zeker gebruiken. Bedankt allemaal.