Airport Express netwerk (zonder router?)

Hoi maccers. [b:3c8635968f] Is het mogelijk om met een Airport Express station rechtstreeks in te bellen bij je ADSL-provider, zonder dat er nog een router tussen moet zitten?[/b:3c8635968f] (Ik geloof dat ik die optie vond in het configuratiescherm via het airport hulpprogramma, maar er is echter geen mogelijkheid om m'n ADSL-kabeltje rechtstreeks in het station te steken, enkel gewone (bredere) netwerkkabels passen.) [b:3c8635968f] Het probleem is dat mijn router kapot is en ik me nu afvraag wat ik het beste kan doen?[/b:3c8635968f] Een nieuwe router? Of volstaat een modem alleen? Of een nieuwe draadloze router (maar dan wordt m'n airport express station overbodig)? Bedankt voor advies.

De Aiport Express is een draadloze router, je hebt alleen nog een modem nodig dus.

Problem solved 8)

Okay, ik heb hier nog wel 2 oude ADSL-modems staan, maar dit zijn USB-modems die op een Windowsbak aangesloten moeten worden.

Dus enkele aansluitende vragen:

• Bestaan er [b:11843e2ea5]modems met netwerkkabels[/b:11843e2ea5] (ipv USB) zodat de USB-poort van m’n Airport Express station vrij blijft voor m’n printer? (Of kunnen we een USB-hub in het station steken?)

• Als ik een modem aansluit op m’n Airport Express station, [b:11843e2ea5]belt die dan automatisch in?[/b:11843e2ea5] Het is niet de bedoeling dat de modem eerst aan een computer wordt gekoppeld want dan moet die computer steeds aan staan als er een andere computer op internet wil?

• Concrete tips van modemmodellen misschien?

De Airport express kan in principe ook als modem gebruikt worden maar helaas hebben alle Nederlandse providers gekozen voor een manier die niet door de AEX ondersteund is, dus je hebt in ieder geval een ethernet modem nodig, deze zijn op zich niet erg duur en best wel tweedehands te krijgen, ik zou de twee USB-ADSL modems gewoon in de prullenbak flikkeren, daar heb je echt geen flikker aan...

[quote:e930e9c82d="jeroenimo"]De Airport express kan in principe ook als modem gebruikt worden maar helaas hebben alle Nederlandse providers gekozen voor een manier die niet door de AEX ondersteund is, dus je hebt in ieder geval een ethernet modem nodig[/quote:e930e9c82d]De Belgische providers dan ook neem ik aan?

Nogmaals voor de zekerheid dan, kan [b:e930e9c82d]elke computer in het netwerk onafhankelijk op het internet[/b:e930e9c82d] via zo’n ethernetmodem? Dit is wel een vereiste.

Uiteraard, alle computers die internet gebruiken wenden zich tot de AE appart. Daarvoor hebben ze geen andere nodig. :wink:

Okay, ik ben net even langs de plaatselijke computerboer geweest: "Een ADSL ethernet modem? Nee, dat verkopen wij al lang niet meer..."

Is dit echt zo zeldzaam? Waar kan ik nog zo’n ding vinden dan?

Lijkt mij sterk dat ze niet meer te krijgen zijn. Even gechecked op de sites van Computerland.nl en Mycom.nl en daar zijn nog gewoon ADSL ethernet modems te koop voor een paar tientjes, dus dat moet in Belgie ook geen probleem zijn lijkt mij. Het klopt, je komt ze niet heel erg veel meer tegen omdat ze vaak in combinatie met een router of een wireless router zijn, maar ze zijn zeker nog wel te krijgen. Bij de Media Markt hier in Utrecht liggen er ook nog genoeg. Kan je zelfs een merk kiezen. Anders even zoeken of je een twee-de-handsje kan vinden... Op marktplaats.nl zijn er iig nog genoeg te vinden zo op het eerste oog en of je zo'n ding nou binnen Nederland of naar Belgie opstuurd moet niet veel uitmaken lijkt mij...

Je kunt ook een gewone ADSL router nemen, met of zonder draadloze optie. Maakt allemaal geen biet uit. Je bepaalt zelf hoe je het netwerk configureert. Hier heb ik een ethernet kabel modem met daarachter een Draytek router. Achter de router hangen een Airport Extreme en een Airport Express.

[quote:09200641c1="macpro"]Je kunt ook een gewone ADSL router nemen...[/quote:09200641c1] Hmm, wat bedoel je met een 'gewone'?

Voor zover ik begrijp zou de goedkoopste oplossing een ADSL ethernet modem zijn. Die heeft dan deze uitgangen als ik het goed heb:
[img:09200641c1]http://www.adslguide.org.uk/images/reviews/DLink-DSL300T/cap-20017.jpg[/img:09200641c1]

ADSL: komt m’n telefoonlijn in
Ethernet: gaat naar Airport Express station
En de laatste is voor een stroomadapter, right?

[quote:a3372cf1c2="macpro"]Je kunt ook een gewone ADSL router nemen, met of zonder draadloze optie. Maakt allemaal geen biet uit. Je bepaalt zelf hoe je het netwerk configureert. Hier heb ik een ethernet kabel modem met daarachter een Draytek router. Achter de router hangen een Airport Extreme en een Airport Express.[/quote:a3372cf1c2]

Klopt, dat kan al zijn 2 routers in 1 netwerk wel wat overdreven, maar zorg dan wel dat die eerste router, die aan je modem hangt, wat meer bandbreette heeft, zeker als je wilt internetten en muziekstreamen te gelijk. Ik liep met mijn wireless router van ‘maar’ 11Mbps met daarachter een AirportExpress tegen problemen aan (hapering in de muziek, halveren van internet bandbreette). Een modem/router (of losse router) van minimaal 54Mbps is dan wel gewenst, zeker als er meerdere computers in het netwerk komen die allemaal willen internetten en je ook nog muziek wilt streamen. Daarnaast lees ik dat GeertDD vooral een goedkope oplossing wil en dan kan je dus het beste een losse ehternet modem kopen en die AirportExpress er meteen achter plaatsen.

@GeertDD: Ja, dat is inderdaad de achterkant van een ethernet ADSL modem. Als je die audio kabeltjes van Apple die je gekocht hebt terug brengt kan je van die 39 euro prima een ethernet modem kopen. Modem/routers lopen al snel tegen de 75 euro aan, zeker als je voor die 54Mbps of hoger gaat.

[quote:c093c84a55="FilX"] ... ADSL ethernet modems te koop voor een paar tientjes ... [/quote:c093c84a55] Was dat maar waar, ben vandaag naar Apple Center afgezakt en daar kosten ze 80 euro. Bij de Mediamarkt hadden ze al van die modempjes voor 'maar' 70 euro. Geen van beiden hadden ze echter op voorraad dus schiet ik er sowieso niets mee op, maar de prijs slaagt me dik tegen. Dan had ik beter ineens een Airport Extreme station gekocht.

Op [url]www.2dehands.be[/url] staan er genoeg. Even zoeken en dan komen de ADSL ethernet modems vanzelf boven drijven voor echt maar een paar tientjes, soms zelfs maar 1 tientje...

Het is wel raar dat de gewone computerboer niet nog van die modems heeft liggen voor zo’n 30 a 40 euro. Ik heb nog niet zo lang geleden een Sitecom ADSL ethernet modem gekocht omdat mijn modem die geleverd was bij mijn ADSL aansluiting het begeven had. Die modem koste toen 30 euro bij de Media Markt geloof ik. Dat is nog geen 6 maanden geleden.

@GeertDD: een Airport Extreme is ook niet geschikt als ADSL modem, dus daar was je in jouw geval niets mee opgeschoten. Maar wat ik wil zeggen met mijn opmerking over dat gewone routers ook goed zijn is dat je niet persé voor een ADSL modem hoeft te gaan. Als jij een ADSL router voor weinig/minder geld kunt krijgen, dan moet je dat gewoon doen.

Thanks allemaal. Gewoon verder blijven zoeken en ben uiteindelijk wel voor een paar tientjes (25 euro) gesteld via 2dehands.be.

Deze is het geworden: Alcatel Speedtouch 530i. Daarmee moet het lukken he?

[img:8d0344abae]http://www.slovanet.sk/obrazky/alcatel_speedtouch_501i.jpg[/img:8d0344abae]
[img:8d0344abae]http://www.euphony.be/Media/contentimages/es_tools/router.gif[/img:8d0344abae]

Jup mn tante heeft dat ding ook en is ook aangesloten op een draadloze router, werkt perfect!

Een 530i is voor een ISDN aansluiting, niet voor een gewone telefoon aansluiting. Althans, in het verleden stond de "i" altijd voor ISDN.

[quote:0e4b48ff2c="unSOUND"]Een 530i is voor een ISDN aansluiting, niet voor een gewone telefoon aansluiting. Althans, in het verleden stond de "i" altijd voor ISDN.[/quote:0e4b48ff2c] ... en dat zou dan betekenen dat het ding niet bruikbaar is voor ADSL? Ik heb de man waarvan ik het gekocht heb, net toch nog eens even gemaild voor de zekerheid. [i:0e4b48ff2c](edit: hij heeft geantwoord dat het zeker voor ADSL is)[/i:0e4b48ff2c]

Ook nog eens gekeken op http://speedtouchdsl.de/shop/product_info.php?products_id=5 en daar hebben ze het in de omschrijving toch wel over ADSL…?

Ja, het is wel een ADSL modem, maar voor een ISDN telefoonlijn.

Er zijn 2 soorten telefoonaansluitingen. POTS en ISDN.
Een gewone telefoonaansluiting is van het type POTS.
ISDN is voor als je 2 tot 4 telefoonnummers hebt in 1 huis.

Een ISDN telefoonlijn heeft een andere stekker dan een gewone telefoonlijn.
Dus een POTS stekker past niet in een ADSL modem met ISDN aansluitingen.
Daarom heeft Speedtouch dus ook altijd 2 versies van een modem, eentje
voor POTS systemen, en eentje met een i erachter voor ISDN systemen.

Pff, ik heb de modem intussen betaald. Stel nu dat wij een POTS telefoonaansluiting hebben, dan past ie dus niet, maar is er dan een mogelijkheid om die om te zetten naar ISDN?

(Zo blijf je wel bezig natuurlijk. Ik zal blij zijn wanneer ons netwerkje het weer helemaal doet…)