Airport express netwerkje?

waarschijnlijk wil ik het onmogelijke maar wie weet heeft iemand hier al een oplossing bedacht. Ik heb een G5 en een Pismo (die staat te verstoffen). Wat ik wil is dat de G5 met AirportExpress (AE) muziek naar mijn stereo kan sturen en met mijn pismo wil ik op de bank internetten. Maar..... ik wil eigenlijk mijn G5 niet draadloos hebben maar gewoon op mijn ADSL modem aangesloten laten zitten. Kan dit? Of moet ik me dan storten op Routers etc (waar ik geen verstand van heb). Geejay :sealed:

Moet volgens mij wel kunnen, als je de G5 z'n internet verbinding laat delen nadat je een netwerk via airport hebt aangemaakt (en je pismo natuurlijk ook wireless is)

ja maar die AE heeft maar een ethernetport. Dus zou naar de ADSL modem moeten lopen. Dus zal ik de boel moeten splitsen. Maar als ik een splitter plaats na mijn ADSL modem kan mijn G5 dan communiceren met de EA?

Yo. ADSL Modem aansluiten op je Airport Express. Airport Extreme kaartje kopen voor je G5 (voor je Pismo had je al?). Klaar. Airport Express zorgt voor de rest (geen router nodig).

Zoals jij het in gedachte hebt kan het waarschijnlijk niet. Beetje afhankelijk van het soort ADSL modem dat je hebt. Als dit een ethernet modem is voor meerdere gebruikers dan is er volgens mij geen probleem. Er is wat onduidelijkheid over de ethernet port van de Airport Express. Men zegt dat deze alleen direct kan worden aangesloten op een ADSL modem, maar dat lijkt mij onzin. Kan hem toch ook gewoon in een HUB/Switch prikken? Dan splits je dus op die manier de verbinding naar de ADSL modem… Moet dus wel een modem zijn voor meerdere PC’s… Niet voor eentje, want dan kan het niet en moet ie direct aan je Airport Express.

Lees nu nog een keertje wat je precies wilt…
Je kan alleen muziek wireless streamen. Je ontkomt er dus niet aan je G5 wireless te maken indien je muziek wilt gaan streamen vanaf die machine naar je stereo.

Soms/vaak is een ADSL modem in staat een LAN aan te maken door IP nummer te verstrekken aan de clients. (en is dan dus router) Als dat de situatie is kan je de G5 in de modem steken en de AE ook. Is er maar een UTP(ethernet) poort, is een UTP hub voldoende.

Van de moden naar een adslrouter. Van de router een kabel naar de G5 en de andere naar de Airport Express en in de andere computer een airportkaart ...

[quote:c42b538781="Jello"]Van de moden naar een adslrouter. Van de router een kabel naar de G5 en de andere naar de Airport Express en in de andere computer een airportkaart ...[/quote:c42b538781]

Inderdaad, in zo’n configuratie heeft de router op de LAN verbinding dezelfde IP range als de Airport Express en de G5. Hierdoor zal Airtunes gewoon werken. Wel even aanzetten in Airport dat je Airtunes over ethernet toestaat…

Airtunes werkt via het Rendezvous protocol. Is een broadcast protocol, wat erop neerkomt dat als je meerdere netwerksegmenten hebt, dus meerdere IP ranges (bijv. 192.168.1.x en 192.168.2.x) Airtunes dus niet op beide segmenten is te gebruiken. Als de Airport met zijn etthernet port op de 192.68.1.x segment is aangesloten, zullen computers op het 192.168.2.x segment Airtunes niet kunnen gebruken, maar zoals Jello het noemde is er dus maar een segment en werkt Airtunes op zowel het wireless netwerk als het bedraadde netwerk.

He dat klinkt inderdaad goed. Is er een ADSL router die iemand me wil aanraden?

ze zijn allemaal gelijk, kijk gewoon of er een adsl modem inzit, hoeveel kabels je hebt voor naar je pc enz te sturen, en de snelheid 10/100 Mb/s, mss kun je een router nemen, die draadloos internet verschaft, dan kan je je tweede pc draadloos op de router zetten, ...

Kijk anders hier eens, [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23747[/url]