Airport Express (ook pc in netwerk ?)

Hallo Allemaal,

Ik heb een ibook G4 en zou graag draadloos willen internetten, heb nu een lange utp kabel door het huis lopen om op verschillende plaatsen te kunnen internetten, maar echt handig is het niet om steeds die kabel mee te slepen, dus wil graag over op iets draadloos.

Kan iemand mij vertellen wat de beste (en goedkoopste) oplossing is? Ik lees dat de Airport express erg handig is, maar wat is precies het verschil met dat andere Airport apparaat ? (ben de naam even kwijt). Behalve dan dat je Itunes kan spelen op stereo ? Maar mij gaat het eigenlijk om draadloos te kunnen internetten (en beetje netwerken).

En wat heb ik precies nodig ? Heb begrepen dat je ook nog een kaartje in je ibook moet stoppen.

Ik heb ook een pc die ik nu samen met ibook in het utp netwerkje heb zitten via een router. Is het mogelijk om via Airport ook de pc te blijven zien in het netwerk ?

Groetjes,
M.

ja Airport is gewoon een "normaal" WiFi product.. airport express is verder een normale basestation met als voordeel dat hij wat kleiner is. dat hij ook audio kan doorstreamen.. maar er kunnen maar voor 10 users inloggen ipv 100 op de normale basestations..

je blijft de rest van je netwerk ook gewoon zien…
al zou ik liever oogkleppen opzetten om de pc [b:2afcbdcf3c]niet[/b:2afcbdcf3c] te hoeven zien… :P;)

zonder dollen… geen enkel probleem dus.

airport extreme kaart en airport express basestation kopen dus… moet je wel nog even wachten…
Airport Express is ergens volgende maand pas te krijgen…

[quote:6c8df59dde="Mikkie"]Hallo Allemaal,

Ik heb een ibook G4 en zou graag draadloos willen internetten, heb nu een lange utp kabel door het huis lopen om op verschillende plaatsen te kunnen internetten, maar echt handig is het niet om steeds die kabel mee te slepen, dus wil graag over op iets draadloos.

Kan iemand mij vertellen wat de beste (en goedkoopste) oplossing is? Ik lees dat de Airport express erg handig is, maar wat is precies het verschil met dat andere Airport apparaat ? (ben de naam even kwijt). Behalve dan dat je Itunes kan spelen op stereo ? Maar mij gaat het eigenlijk om draadloos te kunnen internetten (en beetje netwerken).[/quote:6c8df59dde]

Het goedkoopst is een draadloze router/access point van een of ander vaag merk. Die heb je al vanaf ca. € 70. De 802.11 standaard (die van de wifi) is bijzonder strak gedefinieerd, wat betekent dat alles met alles werkt. Belangrijk is wel dat je die router vanaf je mac moet kunnen instellen. Dat lukt meestal wel, via een ingebouwde webpagina, maar check 't even.
De Apple oplossing is een typische Apple oplossing. Mooi, elegant, gebruikersvriendelijk en duur. Die duurdere Airport base station kan meer gebruikers tegelijkertijd aan, is in het bezit van een modem en poort om een externe antenne aan te sluiten, voor meer bereik. Voor thuis gebruik is die express ook prima. Die extra antenne heb je in gewone huizen eigenlijk alleen nodig als je door veel beton e.d. moet (woonkamer -> zolder e.d.) Netwerken en internetten (wat eigenlijk ook netwerken is) kan met allemaal.

[quote:6c8df59dde=“Mikkie”]En wat heb ik precies nodig ? Heb begrepen dat je ook nog een kaartje in je ibook moet stoppen.[/quote:6c8df59dde]

Om een draadje te vervangen heb je natuurlijk aan beide einden een vervanger nodig: een base station (bijv airport express) aan de kant van je netwerkje, een kaartje in je computer. Afhankelijk van je type iBook is dat een airport of airport extreme kaartje. In die pc moet er ook een als je die draadloos wilt doen. Dat hoeft weer geen duur merk te zijn

[quote:6c8df59dde=“Mikkie”]Ik heb ook een pc die ik nu samen met ibook in het utp netwerkje heb zitten via een router. Is het mogelijk om via Airport ook de pc te blijven zien in het netwerk ?

De airport/wifi techniek werkt transparant. het vervangt echt het kabeltje (en verder nix eigenlijk). Als je ibook en pc elkaar nu kunnen zien is dat straks ook zo. Je moet alleen bij het instellen van het basisstation even opletten dat de router de communicatie niet in de weg zit en beide computers op hetzelfde subnet zitten. Niet erg ingewikkeld, hoor.

Groetjes,
M.[/quote:6c8df59dde]

veel plezier van je airport!

Ik heb even een vraag over de Airport Express

Werkt dat streaming van Airtunes alleen vanaf een iBook/Powerbook met Wifi kaart. Ik heb namelijk ook een PC met gewoon ethernet in mijn netwerk hangen. Die zit via een ander segment aan mijn router gekoppeld, waar dus weer mijn Airpott Extreme basestation aanhangt.

Als ik dus dalijk een Airport Express erbij hang, kan mijn PC dan met iTunes voor de PC mijn Airport Express benaderen om te streamen.

Dit zou wel erg relaxed zijn namelijk.

dubbelpost :?

Als je de Airport express in je netwerk kan bereiken vanaf die PC met iTunes zou het moeten werken. Technisch gezien maakt het niet uit of de een netwerk verbinding via een draadje of wifi hebt, het netwerk protocol (TCP/IP) is hetzelfde.

Ik heb het niet geprobeerd (want nog geen airport express leverbaar :frowning: ) en kan het dus niet 100% zeker weten, dus kom me niet slaan als het straks anders blijkt te zijn…