airport express voldoende ?

ik heb onlangs een ibook 1ghz 12" met airportextreme gekocht. heb ik aan een airport express genoeg om deze draadloos aan mijn adsl aansluiting ( speedtouchhome ) op mijn imac g4 aan te sluiten ?

[quote:6f85dddbf6="pitch"]ik heb onlangs een ibook 1ghz 12" met airportextreme gekocht. heb ik aan een airport express genoeg om deze draadloos aan mijn adsl aansluiting ( speedtouchhome ) op mijn imac g4 aan te sluiten ?[/quote:6f85dddbf6]

Nee, je moet ook je iMac draadloos maken.

kijk hier effe voor meer uitleg over airport express

Maar als je een multi-pc modem hebt, kan het weer wel.

Snap je het nog? :wink:

Jahoor dat kan volgens mij wel, Je laat dan je imac de routing doen. Moet natuurlijk wel je imac aanstaan.

Begrijp ik het goed dat ouw modem aan iMac hangt via de ethernetaansluiting? Je hebt dezelfde ethernet aansluiting nodig voor de AiportExpress. Dus je hebt een kleine ethernet hub nodig, tenzij je ADSL modem van het USB type is. Verder kan het volgens mij wel. Imac verdeelt het internet, stuurt het per kabeltje naar AiportExpress, iBook pikt het uit de lucht, klaar. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een airport kaart kopen voor de iMac.

is er bij dit alles dan nog een Airport Extreme Base nodig of blijft een Airport Express voldoende om draadloos te gaan (naast uiteraard de airportcard in de mac zelf)

Een basisstation is alleen nodig als je 1) geen computer aan wil laten staan die het netwerk verdeeld 2) allerlei rare pro-toepassingen wil zoals heel veel gebruikers Dus in principe: mac met airport kaart = airport basisstation

[quote:630f1d0b9c="aperitivo"]Begrijp ik het goed dat ouw modem aan iMac hangt via de ethernetaansluiting? Je hebt dezelfde ethernet aansluiting nodig voor de AiportExpress. Dus je hebt een kleine ethernet hub nodig, tenzij je ADSL modem van het USB type is. Verder kan het volgens mij wel. Imac verdeelt het internet, stuurt het per kabeltje naar AiportExpress, iBook pikt het uit de lucht, klaar. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een airport kaart kopen voor de iMac.[/quote:630f1d0b9c]

Neenee, zo eenvoudig is het niet.

1. een hub kun je NIET voor je router plaatsen. ( dus splitsen naar imac en express zit er niet in, of je moet een echte router kopen)
  2. Als je je iMac wilt laten routen dan moet je twee verbindingen hebben ( Ethernet+Airport) je kunt niet netwerk delen over dezelfde draad. logisch toch !!

En ik heb ook een iBook met AP Extreme, dan kan ik toch (door een utp-kabel die uit een router komt in een AP Express te stoppen) gewoon internetten. Of heb ik dan alsnog een AP Base Station nodig..?

ff offtopic: wat is het bereik van airport express? Waarschijnlijk niet zo ver als het extreme base station...

[quote:d0566543a9="Connstellation"]ff offtopic: wat is het bereik van airport express? Waarschijnlijk niet zo ver als het extreme base station...[/quote:d0566543a9]dat staat zeker en vast op apple.com/support ;)

[quote:0ca30fd29f]Neenee, zo eenvoudig is het niet. 1. een hub kun je NIET voor je router plaatsen. ( dus splitsen naar imac en express zit er niet in, of je moet een echte router kopen) 2. Als je je iMac wilt laten routen dan moet je twee verbindingen hebben ( Ethernet+Airport) je kunt niet netwerk delen over dezelfde draad. logisch toch !![/quote:0ca30fd29f]

waarom niet? Volgens mij is het wel zo eenvoudig:
ADSL modem met ethernet in de ‘upstream’ poort van de hub.
iMac op andere poort hub. Internet werkt op iMac.
Internet delen op iMac.
2e, 3e etc. mac op hub, die hebben dan internet.

Zo heb ik het thuis ook, al jaren (eerst met programmaatje onder 9, later met standaard voorziening in OSX). Ik heb dus geen router.
En dus: Dan zou je toch ook je airport express op de hub moeten kunnen zetten…

Wat een verwatting eigenlijk. Wanneer legt iemand het echt eens goed uit? Een router is volgens mij alleen nodig als je geen mac in wil zetten om internet te delen (omdat i dan altijd aan moet staan b.v.). De snelheid (over ethernet) kan ook beperkend zijn omdat -inderdaad- er zowel heen als teruggand netwerk verkeer overheen gaat (tussen mac en hub) maar in praktijk is dat geen probleem omdat de internet verbinding toch nooit 0.5 x 10mb ethernet is. Ofwel soms?

@pitch

Wat voor adsl modem heb je nou? (usb/ethernet/multi-pc?)

[quote:389830d4db="gap"]@pitch

Wat voor adsl modem heb je nou? (usb/ethernet/multi-pc?)[/quote:389830d4db]

alcatel, speedtouch home, getweaked !

[quote:00c53f415b="pitch"]alcatel, speedtouch home, getweaked ![/quote:00c53f415b]

Dan heb je maar 1 ethernet uitgang neem ik aan. Moet je een switch (of hub) erachter zetten en daar weer je iMac en Airport Express op aansluiten. Hoeft niet meer dan 35 euro extra te kosten.

@gap: precies. Een hub dus, da's het goedkoopste. Mensen met 'switch' en 'router' da's allemaal nergens voor nodig.