Airport Express vraagjes

Hoi iedereen, heb een iBookje en een Sawtooth en vroeg me af of ik bijvoorbeeld ook dan netwerk kon printen en airtunesen vanaf mijn Sawtooth . . . ik bedoel die zit ook op het netwerk, maar compleet andere kant van het huis, is wel leuk om in de woonkamer mijn airtunes lekker te laten spelen vanaf een pc die het halve huis verder staat . . . maar apple zegt zelf nogal subtiel:

[i:acd6c9c737]Airport Extreme base[/i:acd6c9c737]
netverbinding én van een Ethernet- of USB-printer – geheel draadloos. Het AirPort Extreme-basisstation is namelijk voorzien van een USB-poort. Wanneer je daarop een USB-printer aansluit, is die vervolgens draadloos beschikbaar voor alle netwerkgebruikers.

[i:acd6c9c737]Airport Express[/i:acd6c9c737]
Je sluit gewoon de printer aan op de USB-poort van het AirPort Express-basisstation en je printer is direct beschikbaar voor iedereen die is aangesloten op je [u:acd6c9c737]draadloze[/u:acd6c9c737] netwerk.

Noem me paranoide, maar kan mijn non-airport Sawtooth nou wel of niet gebruik maken van de lanprinter en AirTunes???

Op deze vragen kun je alleen een wild guess als antwoord krijgen: het ding is net twee dagen op de markt en hier nog niet leverbaar. Niet zoveel mensen met ervaring dus.

:sealed: :sealed:

Het Airport Extreme basisstation ondersteunt de 802.11b- en de 802.11g-standaard. De Airport Extreme kaart werkt met de 802.11g-standaard. De Airport kaart werkt met de 802.11b-standaard. In een oude G4 past de oude kaart, de Airport kaart. Dus werkt het met de 802.11b-standaard.

Airport Express werkt uitsluitend met de 802.11g-standaard. Een oude Airport kaart ziet hem dan dus niet en daarom is jouw G4 niet geschikt.

Nog een excuus iets nieuws aan te schaffen zou ik denken :lol:

Net als zijn grote broer, het AirPort Extreme-basisstation, maakt de AirPort Express gebruik van de draadloze 802.11g-standaard, wat zorgt voor verbluffend hoge gegevenssnelheden, met een maximum van maar liefst 54 Mbps.(3) De AirPort Express ondersteunt zowel Macintosh computers met een AirPort Extreme-kaart en Wi-Fi-compatibele 802.11g Windows-pc's als Macs met de oudere AirPort-kaart en 802.11b Windows-pc's. En doordat de AirPort Express via je ADSL- of kabelmodem gelijktijdige internettoegang biedt voor maximaal 10 computers, kan iedereen in je huis draadloos het internet op zonder dat iemand een ander in de weg zit.

@ducboy

Je redenering klopt niet helemaal. Airport Extreme ondersteunt idd 802.11b én 802.11g maar dat doet Airport Express óók; 802.11g is nl. ‘backwards compatible’ met 802.11b:

[quote:ee59df41f1]AirPort Express uses the 802.11g wireless standard. [b:ee59df41f1]Accessing the wireless network requires an AirPort or AirPort Extreme enabled computer or Wi-Fi-certified 802.11b or 802.11g computer.[/b:ee59df41f1] Achieving data rates of 54 Mbps requires that all users have an AirPort Extreme or Wi-Fi-certified 802.11g enabled computer and connect to an AirPort Express Base Station. If a user of a Wi-Fi-certified 802.11b product joins the network, that user will get up to 11 Mbps and AirPort Extreme and Wi-Fi-certified 802.11g users will get less than 54 Mbps. Actual speed will vary based on range, connection rate, site conditions, size of network, and other factors[/quote:ee59df41f1]

Wanneer je oudere Airportkaarten (802.11b) in je Macs hebt kun je dus wel degelijk gebruik maken van Airport Express.

Verder kun je het bereik van je netwerk vergroten wanneer je gebruik maakt van óf alleen Airport Express óf een Airport Extreme Basisstation icm Airport Express.
Zowel Airport Extreme als Airport Express ondersteunen WDS: de technologie waarmee je wireless kunt ‘bridgen’.

@rennified

In antwoord op je eigenlijke vraag:

[quote:ee59df41f1]kan mijn non-airport Sawtooth nou wel of niet gebruik maken van de lanprinter en AirTunes???[/quote:ee59df41f1]

Nee. Wanneer je draadloos wil kunnen printen over een op een Aiport Extreme Basistation of Airport Express aangesloten printer dan vereist dit een Aiport kaart (in jouw geval 802.11b) in je ‘Sawtooth’.

[quote:51854a7588="Elian"]... WDS: de technologie waarmee je wireless kunt 'bridgen'.[/quote:51854a7588] Je bedoelt misschien wel het zelfde maar je gebruikt alleen verkeerde naamgeving ;)

WDS (Wireless Distribution System) maakt het mogelijk een ‘cell’ te vergroten.
Met bridging word er een p2p verbinding gemaakt tussen 2 AP’s en kan er verder geen ander apparaat met de AP’s communiceren. Dit soort bridges worden dan ook gebruikt om bijvoorbeeld 2 bedrijfsnetwerken (UTP bekabeling dus) draadloos aan elkaar te knopen.

@Tomaat:

Je hebt helemaal gelijk :D. Hoe meer afkortingen en nieuwe terminologieën erbij komen hoe ondoorzichtiger het wordt.
Voeg daarbij het onchristelijke tijdstip van mijn post (vóór 09:00 uur op zaterdagmorgen :wink: ) en je snapt de verwarring.

In ieder geval bedankt voor de opheldering :smiley:

[quote:69ad272826="Elian"]@ducboy

Je redenering klopt niet helemaal. Airport Extreme ondersteunt idd 802.11b én 802.11g maar dat doet Airport Express óók; 802.11g is nl. ‘backwards compatible’ met 802.11b:
[/quote:69ad272826]

Ja, klopt dus allemaal, je hebt gelijk.
Mijn Extreme Basisstation kan ik wel instellen op alleen de g-standaard. Dan praat hij niet meer met b-kaarten.
Overigens vraag ik me af hoe AirTunes werkt met de veel langzamere b-standaard.

En wat als je een non-airport computer via ethernet op je bekabelde netwerk aansluit en je airport express ook via ethernet op dat netwerk aansluit? Dan werkt het topch ook, alleen niet draadloos.

Ik lees nu dat mijn initiele vraag idd niet helemaal glashelder was, maar dat was exact mijn vraag . . . .

Kan ik ook WIRED Airtunes en lanprinting gebruiken, volgens Apple kan Airport Extreme base lanprinting wel voor iedere netwerkgebruiker. Maar bij Airport Express staat er het woord draadloos ineens voor het woord gebruikers.

r.

[quote:58acebeead="rennified"]Maar bij Airport Express staat er het woord draadloos ineens voor het woord gebruikers.

[/quote:58acebeead]

Dat kan marketing praat zijn: ik neem aan dat AirTunes gebruik maakt van RendezVous. Dan maakt het niet uit hoe iets in het netwerk zit.
Je kan Airport Express zo gebruiken om je geluidsinstallatie in het (computer) netwerk te zetten.

<offtopic>De "oude" Airport heeft geen problemen met het streamen van iTunes, doe dit namelijk al even (oke niet met een airport express maar van een iMac Bondi over een "oud" basisstation naar een iBook of PowerBook.

Wat is de snelheid van de oude ? Ik meen 11Mbps dus stel dat je maar de helft haalt, dan nog is dit meer als genoeg om te surfen en je muziek te streamen.<offtopic>